Klubrally   06/11/16

Traditionsrigt løb er klubrally-finale 2016
Sædvanen tro afslutter Motorsport Nordjylland (MNJ) 2016-sæsonen udendørs med en af Danmarks ældste motorsports-klassikere for fire hjul: Herregårdsløbet.
Arrangementet har over 50 års - ubrudt - historie hos nordjyderne, som søndag d. 13. november blænder op for sæsonfinalen i Speed Nord-turneringen.

- Speed Nord omfatter motorklubberne i den nordlige halvdel af Jylland, oplyser løbsleder Bjarne Sørensen. - Herregårdsløbet har altid været afviklet først i november. Her giver det våde underlag samt lidt lumsk nattefrost traditionelt deltagerne ekstra udfordringer. Også i år får startfeltet derfor pæne udfordringer med at få sat de mest konkurrencedygtige dæk på bilerne.


John & Johnni B. Christensen går til makronerne i deres Peugeot 206 GTI
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)

Herregårdsløbet er klubrally (manøvreprøver), som er indgangsvinklen til senere at få licens til at køre hastighedsprøverne i rally.

- Arrangementet har start og midtvejspause hos Auto Tech College på Teglværket i Nørresundby, fortsætter Bjarne Sørensen. – Helt fra morgenstunden søndag vil der være gode muligheder for at kikke på deltagernes biler. Her kan publikum også søge information omkring beliggenheden af de 5 prøveområder i arrangementet.


Peter og Knud Jørgen Larsen har fået en fornuftig opstart på Peugeot 106 Kit Car-rallyprojektet
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)

I 2014 fik Knud Jørgen Larsen fra MNJ re-premiere i rallysporten: - Sammen med min søn Peter har jeg i flere år hygget mig med karting. Jeg har tidligere kørt meget rally, og derfor snakkede vi om at bygge en rallybil op hjemme på værkstedet. Også fordi Peter er udlært mekaniker, og derfor får mulighed for at snuse til de lidt mere avancerede bil-komponenter.

Herregårdsløbet 2014 blev samtidig debut for Peter Larsen bag rally-rattet: - 106’eren er noget af en fartmaskine, og vi fandt hurtigt ud af, at dækvalget ikke var helt optimalt. Motoren har så mange hestekræfter, at motorløbet hurtigt kan blive ødelagt af hjulspin.

- Klubrally giver deltagerne gode muligheder for at lære bilernes køreegenskaber, supplerer co-driver Knud Jørgen Larsen. - Umiddelbart ser det ud som om, at vi kører såkaldt dørtræk, men faktisk udfordrer vi konkurrencebilen inden for de fysiske love. Det allerbedste ved at køre klubrally er desuden, at man får overskud til at redde en vanskelig situation i trafikken. Her er den gyldne regel, at man skal forsøge at styre sig ud af problemerne, og kun bremse indledningsvis.

Et frontresultat i klubrally og andre grene af motorsporten er afgøres af mange ting. Hovedfaktoren er dæktype og -kvalitet, og i Danmark er der indgået en kvalificeret dækaftale med Yokohama således, at deltagerne kører på de samme dæktyper i de respektive kubik-klasser.


MNJ’erne: Niels og Inger Bjerre kører hurtige prøvetider i deres Peugeot 306, og ligger på en andenplads sammenlagt i deres kubikklasse
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)

I E dæk-klassen over 1.000 ccm. ligger Rallyteam Bjerre fra MNJ på en sikker sølvplacering inden Speed Nord-finalen i Herregårdsløbet. Normalt sad sønnen Martin bag rattet i rallybilen, men junior tager nu en pause og har derimod fattet interesse for karting.

- I Bjerre-familien har vi altid haft benzin i blodet, konstaterer far Niels. - Derfor snakkede vi lidt om, at jeg flyttede over i venstre side og med min kone Inger som co-driver i klubrally.


Inger og Niels Bjerre diskuterer strategi med MNJ-klubkammeraterne: John og Johnni B. Christensen
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)

- Der er også udskrevet deltager-klasser for såkaldte frie dæk, afslutter Bjarne Sørensen. - Alt i alt påregner MNJ ca. 35 KR-mandskaber fra hele Jylland.

Appetitvækkere fra 2012 og 2014 kan studeres på Internet-linkene: 2012 og 2014

MOTORSPORT NORDJYLLAND

Åge Keseler Kirketerp


 
Reklamer

H.I. Auto


Yokohama Advan dæk


Bruno Hansen Motorsport