Crosskart   08/11/16

Xtreme til dansk offroad
Crosskart sporten i Danmark har siden 2007 haft fremgang. Fremgangen har blandt andet bestået af flere deltagere og nye klasser, som Mini og 85 ccm klasserne.
Disse klasser har sikret fødekæden til Crosskart og andre grene indenfor offroad sporten. Ikke kun deltager-antallet har været i udvikling de seneste år. Også niveauet indenfor Crosskart er steget.

Dette skyldes ikke mindst at flere dygtige norske kørere har fået øjnene åbnet for den danske serie og møder hård konkurrence i Danmark. NEZ Serien, som er Crosskartsportens svar på EM har fået flere danske deltagere de senere år. Deltagerantallet af danske kørere i serien har toppet i 2016, hvor Danmark i klasserne Mini, 85 ccm, 125 ccm, 250 ccm og 650 ccm har kørere, som har sluttet i top 5. En af dem er Casper Bøgh Larsen, som mest vindende dansker indenfor NEZ regi, har vundet 5 NEZ medaljer indenfor de senere år. I 2016 fik Danmark sin første NEZ vinder, som var Mads S. Pedersen, der vandt klassen 650 ccm.


Xtreme til NEZ på Nysumbanen
(Foto: Lars Hoffmann)

Hvad kan man så gøre yderligere for at få mere succes indenfor Crosskartsporten? Åbne flere klasser? Lavere driftsomkostninger? Man kan faktisk kombinere de 2 ting. Crosskart Xtreme er en klasse, som man har til ønske at få indført i dansk offroad. Xtreme klassen err de seneste år vokset utroligt meget indenfor NEZ serien og var også på besøg til NEZ Finalen på Nysumbanen.

Xtreme crosskarten er lidt større end de almindelige Crosskart. Karterne må max have en længde på 2600 mm, bredde 1600 mm og en max højde på 1400 mm.

I henhold til reglementet må der ikke tunes på motorerne. Motorer som anvendes skal være 4 cylindret 600 ccm eller 4 cylindret 750 ccm. Motorerne skal som minimum have været på markedet 1 år, samt mindst 1000 eksemplarer skal have været produceret, før den må anvendes.


Det begrænset reglement giver tæt race
(Foto: Lars Hoffmann)

Dæk reglementet til klassen er begrænset til 3 forskellige typer, hvilket også er med til at holde omkostningerne nede.


Xtreme i uden jordforbindelse
(Foto: Lars Hoffmann)

Med en minimums vægt på 400 kg til 600 ccm motorerne og 415 kg til 750 ccm motorerne er Xtreme en klasse, som er utrolig hurtig. Både med topfart og til at accelerere. Ved NEZ afdelingen på Nysumbanen kunne de hurtige Xtreme køre omgangstider, som var 5 sekunder hurtigere end Rallycross. En af fordelene med Xtreme i forhold til andre bilsports klasser, er at man ikke nødvendigvis er afhængigt af et helt team. Dette kan sagtens klares med en mand og en evt hjælper.


Finske Toni Reunanen – NEZ vinder 2016
(Foto: Lars Hoffmann)

Klassen har haft en stor udvikling det seneste år og er godt repræsenteret i lande som Finland, Holland, Belgien, Frankrig, Norge og Sverige. Blot NEZ serien er eksploderet det seneste år. Det tekniske reglement som er foreslået, åbner muligheder for både national og international deltagelse. Der er ingen tvivl om, at bliver klassen indført, vil dette være med til at give et løft til dansk offroad.

Ønsker man at læse mere omkring Xtreme, kan man se det nuværende tekniske reglement, NEZ Sportsligt og den samlede stilling for NEZ 2016 på www.rd-crosskart.dk under menuen Crosskart NEZ.

Dennis Munch


 

Reklamer

Yokohama Advan dæk


H.I. Auto


Bruno Hansen Motorsport