Rally Monte-Carlo Historique   10/01/18

Jeg er angrebet af Monte-bacillen
Det var ordene da rallykøreren Toni Hansen blev spurgt, hvad der fik ham til det ene år efter det andet, at udsætte sig selv for den udholdenhedstest det er at gennemføre et Rally Monte Carlo Historique. Monte-bacillen angriber alle, der én gang har været med i det lange og krævende historiske rally, som hvert år køres omkring månedsskiftet januar/februar – altid en uge efter det legendariske ”rigtige” VM rally for de hurtige rallybiler, Rally Monte Carlo.

Mange gange har deltagere i det historiske Rally Monte Carlo sagt ved hjemkomsten: ”Jeg gør det aldrig mere”.
Som oftest bider bacillen sig efter et par måneder atter fast i kroppen, og de fleste begynder forberedelserne til næste års deltagelse.


Kenneth Kruse Simonsen og Otto Kristens med bjergbyen Entrevaux i Haute Alpes i baggrunden - Rally Monte Carlo Historique 2017
(Foto: Ebbe Madsen)

Hvad er Rally Monte Carlo Historique?
Rally Monte Carlo Historique er ca. 2.500 km, afhængig af hvilen af de syv startbyer man starter i. Det består af tilkørselsetaper, transportetaper og sekundetaper. Løbet køres fra den 1. februar, til og med natten til den 7. februar. Rally Monte Carlo Historique afgøres på nøjagtig kørsel på de indlagte sekundetaper. Der køres med en typisk gennemsnitsfart på 48 km/t. på sekundetaperne, som køres på de smalleste kurvede bjergveje i Ardéche, Provence, Haut Alpes syd for Grenoble, for at slutte af i de høje Alper nord for Nice og Monaco.
På hver sekundetape er der et antal hemmelige tidskontroller, som indenfor en nøjagtighed på 1 meters afstand, via GPS registrerer om man er på rette sted på rette tidspunkt. For hvert sekund man enten for tidligt eller for sent passerer kontrollen, gives der 10 strafpoint. Den der kommer i mål med færrest strafpoint, og dermed har formået at gennemkøre de 14 specialstrækninger på sammenlagt 451,170 km, mest nøjagtigt, har vundet løbet. Den høje nøjagtighed stiller store krav til både kørerens og co-pilotens koncentrationsevne og samarbejde i de mange timer der køres over de 5 døgn løbet varer.


Lars Hindsgaul og Arne Pagh passerer det 1.607 meter høje bjergpas Col de Turini i Rally Monte Carlo Historique 2017
(Foto: Viggo Johansen)

Gamle mænd i gamle biler
Når de 14 mænd – de fleste ”gamle mænd” – i deres 7 gamle biler, den 2. februar, starter ud på den godt 2.500 km lange rute i årets Rally Monte Carlo Historique, er det med den frygtede Monte-bacille i kroppen. Det er dog ikke kun rallykørerne og deres co-piloter der er angrebet af bacillen. Baglandet skal også være på plads, for at det hele skal gå op i en højere enhed. Forberedelserne er store for at kunne gennemføre det lange historiske rally.

Hvad er så baglandet:
Først og fremmest skal familie og venner være indstillet på, at der både før, under og efter løbet bruges oceaner af tid, hvor de bliver nedprioriteret til fordel for adskilte biler, køreture til det franske for at tjekke og kontrollere årets rute, timelang planlægning på kontoret med kort og regnestok (læs regneark) på computeren, sponsor kontakt, pressearbejde og mange andre aktiviteter.


Søren Bunk og Jakob Knudsen var klæst passende på ved starten i Bad Homburg, Tyskland i 2016
(Foto: Viggo Johansen)

Alle arbejder sammen som et team
Til Rally Monte Carlo Historique 2018, har de danske kørere indledt et historisk samarbejde, så de i fællesskab klarer alt det praktiske der går forud for et så stort arrangement. I samarbejdet har man fordelt arbejdet, så hver især har påtaget sig opgaver, som netop de er gode til. De har desuden dannet Team Fynske Bank Danmark, som deltager i holdkonkurrencen i løbet. Hvert mandskab kører selvfølgelig også efter at nå så god en individuel placering som muligt.

Andet end kørere og co-piloter i teamet
Rutebogshold - Siden begyndelsen af november måned 2017, hvor ruten blev offentliggjort fra den arrangerende klub, Automobile Club de Monaco, har et rutebogshold arbejdet på højtryk, for at fremstille en rutebog med både meternøjagtige opmålinger og detaljeret beskrivelse af ruten, samt en kortbog med kortmateriale og endelig med en understøttende fotobog med billeder af væsentlige vejstrækninger, vejkryds og vejudfletninger, hvor der kan opstå tvivl på ruten. Flere hold har, derefter, uafhængigt af hinanden, været i Frankrig for at kontrollere de opmålinger der danner basis for det samlede rutebogsmateriale, som løbet køres efter.
Ispiloter - Under selve løbet har Team Fynske Bank Danmark egne ”ispiloter” med, som en time før første bil på sekundetaperne, gennemkører strækningerne og vurderer vejens beskaffenhed på de enkelte sekundetaper. På basis af oplysningerne, som kørerne får via SMS, beslutter de bl.a. deres dækvalg forud for hver etape.
Servicemandskab - De fleste af de 7 deltagere har egen servicebil med, som følger løbet fra start til slut. Servicemandskabet sørger for nødvendig service af både bil og mandskab. Der skal skiftes hjul, måske skiftes olie, tankes benzin, og kørerne skal holdes ved lige med mad og drikkevarer.
Presseteam – Teamet medbringer eget presseteam, som består af fotojournalist, fotograf og TV-kameramand. Der sendes daglige pressemeddelelser hjem fra Frankrig, suppleret med billeder fra dagens strabadser. TV-kameramanden optager video, som munder ud i to ½-timers TV udsendelser, som forventes vist på diverse TV kanaler efter hjemkomsten.


Toni Hansen og Per Brodersen på startrampen i Monaco, før de lange knives nat i 2017
(Foto: Viggo Johansen)

Dermed er det et godt sammentømret hold på mere en 20 personer, som hver især laver det de er gode til, for at hele teamet kan komme igennem Rally Monte Carlo Historique. Forhåbentlig kan Team Fynske Bank Danmark slutte årets største begivenhed af med topplaceringer til de 7 danske deltagere som dermed kan beholde Monte-bacillen i kroppen til maj måned, hvor mange igen begynder at overveje deres deltagelse i 2019.

Team Fynske Bank Danmark
Viggo Johansen, rallypics.dk


Læs mere om:
  • 07/02/18 - Monte Carlo - Rally Monte-Carlo Historique

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk