Rally   03/03/18

Vintervejret bliver en udfordring i 1. runde af ADAC Opel Adam Cup
Gersager & Møller koncenterer sig om at gennemføre
Mens sneen faldt og trafikken mange steder gik i stå, gjorde GM Motorsport klar til den første runde i ADAC Opel Adam Cup i Saarland-Pfalz.
Marco Gersager og Carina Møller skulle efter planen flyve til Sydtyskland for at gøre klar til torsdagens shakedown og deres første rally sammen i år.


Marco Gersager med teamets nye bil, en Opel Adam, hvormed han og Carina Møller i weekenden debuterer i den sydtyske første runde af ADAC Opel Adam Cup 2018
(Foto: Morten Dam - autoMOTIV/specialpress)

Mens deres servicehold tog den lange tur ad landevejen med rallybilen, blev et af Marcos og Carinas fly aflyst på grund af vejrforholdene, men efter en 500 kilometer lang tur i bil, nåede de dog frem til starten i St. Wendel.

Behov for vinterdæk
Dagen forinden havde de haft travlt med at forberede sig til løbet. Marco med rallybilen og Carina med papirarbejde. Tirsdag eftermiddag kom der lige 10 sider informationer og instruktioner fra arrangøren af weekendens Opel Adam Cup-runde, så det blev lidt hektisk, da vejrforholdene samtidigt blev værre.
- Normalt må vi have seks tørvejrsdæk og seks intermediatedæk til et løb, men på grund af det kraftige snefald over Europa, blev det tilladt også at have seks vinterdæk med, og dem skulle vi så også lige have fremskaffet, fortalte Marco Gersager kort før afgangen mod Sydtyskland.


Marco Gersager med teamets nye bil, en Opel Adam, hvormed han og Carina Møller i weekenden debuterer i den sydtyske første runde af ADAC Opel Adam Cup 2018
(Foto: Morten Dam - autoMOTIV/specialpress)

Anderledes kørestil
Sammen med Carina Møller benyttede han den forgangne weekend til at koordinere deres teamwork og træne med teamets nye bil, som er mindre end den Opel Corsa OPC, som Marco Gersager i fjor kørte til sejr i Opel-turneringen, til Danmarksmesterskabet i Klasse 2 samt til tredjepladsen og bronzemedaljen i Dansk Super Rally.

- Til forskel fra Opel Corsa har Opel Adam kortere akselafstand og er derfor mere levende på vejen, men på sin vis også lettere at manøvrere, konstaterer Marco Gersager, som forventer at han hurtigt får vænnet sig til en ændret kørestil. I weekendens sne-rally bliver det dog nok ikke med maksimal speed, da risikoen for at ryge af sporet vil være mangedoblet.

- Vi satser først og fremmest på at holde os på vejen og gennemføre, fastslog han.


Vintervejret præger det sydtyske landskab, så udfaldet af turneringens første runde vil især afhænge af dækvalg og sporsikker kørsel
(Foto: GM Motorsport)

18 konkurrenter
Den danske duo kommer i clinch med 18 hold fra 10 lande, og Marco Gersager ser i den forbindelse svenskeren Elias Lundberg, estlænderen Karl-Martin Volver og belgieren Romain Delhez som de måske stærkeste konkurrenter.

Sidstnævnte vandt det ene af to løb i forbindelse med sidste års Rallye Deutschland.

Om amerikanerenn Sean Johnston kan blive en trussel vil vise sig. Han har i alle tilfælde svenske Joakim Sjöberg som co-driver. Sjöberg vandt i 2014 Opel Adam Cup sammen med landsmanden Emil Bergkvist og deltog året efter i en R2-trimmet Opel Adam i EM-turneringen for juniorer.

Foruden Marco og Carina tæller feltet også Sebastian Magnussen og Karsten Isaksen, der vil være mindst ligeså opsatte på at brillere og levere et dansk topresultat i den tyske turnering.

133 kilometer prøver
Den første af rallyets 12 hastighedsprøver køres fredag, og den sidste lørdag aften med en powerstage og mål på slotspladsen i St. Wendel. I rallyet indgår godt 133 kilometer hastighedsprøver.

GM Motorsport

Morten Dam - autoMOTIV/specialpress


 
Reklamer

H.I. Auto


Yokohama Advan dæk


Bruno Hansen Motorsport