Rally   03/05/18

John Frederiksen i skrapt selskab
Team Hyllinge Racing sprintede om kap med 4-hjulstrukne konkurrenter
Omgivet af toptrimmede 4-hjulstrukne biler var Team Hyllinge Racings John Frederiksen, Herlufmagle/Roskilde og Thomas Holm Hansen, Hyllinge, konfronteret med stærke - for ikke at sige overlegne modstandere - da de stillede til start i det årligt tilbagevendende Lille Mats-rallysprint i skånske Hässleholm.

- Med 4-hjulstrukne WRC-biler og R5-biler som konkurrenter, kan vi godt være vores slutplacering bekendt, mente John Frederiksen efterJ at han og co-driver Thomas Holm Hansen havde kørt deres baghjulstrukne BMW M3 Compact til en andenplads i deres klasse og en syvendeplads i generalklassementet.

Det skete i Nordens største rallysprint med 136 biler på startlisten.


John Frederiksen og Thomas Holm Hansen i deres BMW M3 Compact på den otte kilometer lange sprintbane i Hässleholm
(Foto: Morten Dam - autoMOTIV/specialpress)

Knækkede hjulophæng
Forud for starten i Hässleholms Grand Prix alias Lille Mats havde John Frederiksen og Thomas Holm Hansen været til start i det hjemlige Yokohamamesterskab, og i dagene op til starten i Skåne var der uvished om, hvorvidt nogle mystiske udsættere kunne være optakten til et motorhavari.

- Efter sæsonens indledende rallytest i Roskilde, var vi til start i både Kongensbro og Hvidovre. Ved rallytesten fik vi fintunet bilens opsætning og alt var godt. I Kongensbro gik det mindre godt. Hverken jeg eller bilen er til rallysprint, der kun kan køres i de tre laveste gear. Så var forholdene bedre i Hvidovre, når bortses fra et knækket led i bilens ene baghjulsophæng og så to på hinanden følgende kortvarige motorstop i samme sving, forklarede John Frederiksen efterfølgende.


(Foto: Morten Dam - autoMOTIV/specialpress)

Plaget af el-fejl
Teamets analyse af bilens motordata førte ikke til opklaring af de mystiske udsættere. Heller ikke hos svenske Köhler Racing, som har bygget motoren i teamets BMW M3 Compact.

- Der var tale om en elektrisk fejl og efter udskiftning af en krumtapsensor har bilen kørt upåklageligt - og hurtigt nok til at vi i Hässleholm kunne blande os i Top 10-feltet. Men årsagen til de periodiske udsættere er ikke definitivt klarlagt. Fejlen ligger enten i sensoren, kabelforbindelsen fra denne til motorens styreboks eller i selve styreboksen, konstaterer John Frederiksen, der fortsætter med at køre bilen, som den er efter den skånske fartfest.


Thomas Holm Hansen og John Frederiksen med trofæer og bilen, som Team Hyllinge Racings servicefolk sørgede for at holde i topform hele vejen gennem Lille Mats-sprintet
(Foto: Morten Dam - autoMOTIV/specialpress)

Foruden den næste runde i Yokohamamesterskabet den 22. maj i Horsens deltager John Frederiksen og teamet i yderligere fem afdelinger i turneringen samt ASK Hedelands rallysprint den 22. september i Roskilde.

Team Hyllinge Racing

Morten Dam - autoMOTIV/specialpress


 
Reklamer

Yokohama Advan dæk


Bruno Hansen Motorsport


H.I. Auto