Rally Monte-Carlo Historique   29/01/22

En hektisk dag er slut for de danske deltagere i Rallye Monte Carlo Historique 2022
Alpes-Maritimes, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Alpes-de-Haute-Provence og Drôme er nogle af de franske depardementer som mange danskere kender fra sommerferien. I går, fredag den 28. januar kørte de danske deltagere igennem det smukke område, da de kørte fra deres startbyer til Monaco. I dag, lørdag den 29. januar genså de området, dog i en lidt mere intens udgave. De første fire specialstrækninger i årets Rallye Monte Carlo Historique blev i dag kørt på nogle af de mest udfordrende vejstrækninger der findes i de nævnte depardementer,

Første specialstrækning, SR1, på 15,39 km gik fra den lille flække Thorenc over Col de Bleine (1439 m) til St. Auban – en flot naturmæssig oplevelse med høje bjerge naturtunneller og stejle klipper langs vejen. Bedste danske bil på Col de Bleine-etapen var start nr. 157, Kim Kjærsgaard Frandsen og Jan Østergaard som nr. 36 med blot 40 strafpoint. Dvs. at de har en fejlmargin på blot 4 sekunder på hele etapen. At det blot rækker til en plads som nr. 36 vidner om den hårde konkurrence der er i feltet. På plads nr. 61 fulgte Per Vilslev og Erik Andersen på SR 1.


Per Vilslev og Erik Andersen var i godt humør hele dagen, og synes nærmest at det var blevet sommer.
(Foto: wellendorffoto – Emilie Weber Wellendorf)

På anden specialstrækning, SR 2 på knapt 14 km, som gik fra La Gendronne over Col des Aires (649m) på nordsiden af cykelrytternes frygt, Mont Ventoux, til mål i den lille charmerende by Eygaliers, med blot ca. 100 indbyggere var vejene knapt så udfordrende med flere flade strækninger. Bedste danske bil på SR 2 var Kenneth Kruse Simonsen og Otto Kristensen som nr. 46. Igen kunne Per Vilslev og Erik Andersen snuppe en næstbedste placering af de danske biler, som nr. 76.


Både bil og mandskab skal serviceres i de få pauser der er mulighed for at holde på en lang dag - her serviceres Kim Frandsens Golf GTI.
(Foto: wellendorffoto – Emilie Weber Wellendorf)

Fra Eygaliers gik dagens rute ad småveje langs Napoleonsruten til dagens 3. udfordring, SR 3, den i Rallye Monte Carlo Historique regi, velkendte etape over Col de Perty. På Col de Perty-etapen på 30,25 km er der næsten altid sikkerhed for sne og glatte veje. Etapen kan være en af de store udfordringer med mange hårnålesving og store stigninger, som kræver sin chauffør. Bedst placerede danske bil på SR 3 blev far og søn teamet, Jens Gandrup Jørgensen og Kristian Flensbak Jørgensen på en placering som nr. 110 med Kim Kjærsgaard Frandsen og Jan Østergaard midt i feltet på en placering som nr. 145. På denne specialstrækning var Kim og Jan uheldige med at komme til at køre flere kilometer bag ældre Renault med et par ældre herrer, som ikke havde tænkt sig at give plads. Det koster på tiden, når man ikke kan overholde den krævede gennemsnitshastighed. Hvert sekund man passerer en af de hemmelige GPS-styrede tidskontroller enten for sent eller for tidligt, giver 10 strafpoint. Det kunne i dette tilfælde ses på resultatet, da de her rammer sammenlagt 52 sekunder ved siden af det ukendte antal kontroller, og scorer i alt 520 strafpoint.

Desværre blev SR 3 skæbnesvanger for sidste års vindere Henrik Bjerregaard og Mirek Svêc, som måtte udgå efter at have kæmpet med en defekt kobling. Det var ikke muligt at reparere bilen og komme videre.


Sidste års vindere Henrik Bjerregaard og Mirek Svêc måtte desværre trække sig fra løbet i dag på grund af defekt kobling
(Foto: wellendorffoto – Emilie Weber Wellendorf)

Henrik og Mirek var ikke de eneste der fik problemer på førstedagen. Kenneth Kruse Simonsen og Otto Kristensen måtte tage en længere pause med bilen på donkraften. Noget begyndte at rasle, og den kunne ikke bremse som den skulle. Det viste sig at boltene til den ene bremsekaliber havde løsnet sig, og var tæt på at falde af. Gamle biler kan være trætte. Det blev fikset med en nødreparation, og det lykkedes at få bilen i mål. En stafet blev sendt i byen efter nye reservedele, som først lander i morgen tidlig, så de kan færdiggøre reparationen umiddelbart efter starten. Ifølge Kenneth Kruse Simonsen er humøret dog stadig højt i teamet, de er glade, de første specialstrækninger i dag gik perfekt, og de satser på at få den fine aldrende Lancia med til mål i Monaco.


Kenneth Kruse Simonsen og Otto Kristensen havde udfordringer inden SR 4, men kom i gang igen.
(Foto: wellendorffoto – Emilie Weber Wellendorf)

Michael Kristiansen og Michael Andersen svarer på spørgsmålet om de har haft en god dag. Nej, det har været en dårlig dag. Efter den første specialstrækning strejkede vores måleudstyr, som vi jo er totalt afhængige af i sådan et løb. Vi har kørt de efterfølgende tre specialstrækninger sådan lidt efter gehør på gammeldags vis. Det har helt sikkert givet en ordentlig omgang strafpoint. Lige på de sidste kilometer af den sidste specialstrækning fik vi dog systemet til at virke igen, så nu håber vi at vi får en problemfri dag i morgen.


Michael Kristiansen og Michael Andersen sendes her ud på dagens lange etape fra Monaco til Valence
(Foto: wellendorffoto – Emilie Weber Wellendorf)

Heldigvis er der også nogle der har haft en god dag. Per Vilslev udtaler: ”Det har været en god dag med tørre veje, ja nærmest sommervejr, og så har vi brudt en ond cirkel. I de tidligere år har der hvilet en ond cirkel over os. Det første år vi deltog fik vi af ukendt grund 6.000 strafpoint på kvalifikationsruten, og de to efterfølgende år ikke mindre end 20.000 strafpoint på grund af nogle banale fejl. Det har vi i hvert fald ikke fået i år, så vi ligger lunt i svinget til det videre løb”.

Dagens sidste udfordring, SR 4, var i ukendt terræn, da RMCH-organisationen her havde fundet en helt ny vejstrækning mellem byerne Sainte-Jalle og Rémuzat, en 16,58 lang udfordrende vejstrækning, igen med smalle veje og et stort antal sving. Det er generelt sjældent, at man på specialstrækningerne ser vejstykker der går lige ud mere end 100 meter. Der skal hænges i hele dagen for at kunne holde den gennemsnitsfart som er angivet – ofte 50 km/t.

Bedste danske bil på SR 4 var bemandet med Kenneth Kruse Simonsen og Otto Kristensen, som med en placering som nr. 12 med blot 20 strafpoint beviste at bilen atter kunne køre problemfrit trods nødreparationerne. De blev efterfulgt af og Per Vilslev og Erik Andersen som nr. 46, og Jens Gandrup og Kristian Flensbak lige efter som nr. 48.


Jens Gandrup og Kristian Flensbak nyder naturen i Provence.
(Foto: wellendorffoto – Emilie Weber Wellendorf)

Alt i alt har det været en udfordrende dag for TEAM FYNSKE BANK DANMARKS deltagende biler. En udgået, tekniske problemer med flere biler, og vanskelig passage af langsomt kørende biler på sekundetaperne. Trods det er der optimisme at spore blandt de fem danske biler der stadig er med i løbet. Det er jo kun lige begyndt, som en af kørerne sagde, og der er stadig tre dage og en nat tilbage inden det hele slutter på toppen af Col de Turini natten til onsdag i næste uge.

I den samlede stilling ser placeringerne efter dag 1 således ud:

Placering som nr. 49 - Start nr. 268, Kenneth Kruse Simonsen og Otto Kristensen
Placering som nr. 61 - Start nr. 126, Jens Gandrup og Kristian Flensbak
Placering som nr. 75 - Start nr. 157, Kim Kjærsgaard Frandsen og Jan Østergaard
Placering som nr. 78 - Start nr. 159, Per Vilslev og Erik Andersen
Placering som nr. 138 - Start nr. 215, Michael Kristiansen og Michael Andersen

I morgen, søndag den 30. januar køres 2. kvalifikationsetape i Ardéche øst for Valence. Her køres atter fire specialstrækninger. Første bil starter kl. 07:00 inden den første specialstrækning på 42 km starter kl. 08:00 fra byen La Croze.

Presseteamet
Viggo Johansen,
rallypics.dk


Læs mere om:
  • Monte Carlo
  • 02/02/22 - Monte Carlo - Rally Monte-Carlo Historique

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport