- der får nye udfordringer, askillige kørere prøver nyt ved Mini Le Mans med DTC-revanche Jan Magnussen, England, og Casper Elgaard, Århus, tog i forgangne weekend guld og sølv i Danish Touringcar Championship, og når der på søndag køres DTC-revanche som en del af Mini Le Mans-løbet på Danmarks nye racerbane, Padborg Park, er de faktisk nogle af de få, som stiller op i de selv samme DTC-racere, som de normalt tumler. Mange af de deltagende DTC-biler ved Mini Le Mans-løbet er nemlig kendetegnet ved, at det er helt ny eller andre navne, som sidder bag rattet.
DTC-stjernerne får på Padborg Park følge af en række nye og andre kørere. (Foto: Birger Vilén)
Team Essex Invest stiller talstærkt op med hele tre biler, hvor den ene er blandt favoritterne. Det er den BMW 320i, som køres af netop Casper Elgaard, der får følge af sin faste teamkammerat og gamle langdistancemakker, John Nielsen, England, samt Hans Kongelige Højhed prins Joachim.
Det bliver første gang, at motorprinsen kører race i en så potent bil, som den DTC-BMW, han skal tumle på Padborg Park. Bilen har godt og vel dobbelt så mange hestekræfter som den Lotus Cortina, han scorede en flot bronzemedalje med i DASUs mesterskab for historiske GT- og standardvogne bygget før 1965. Men de to biler har dog ét fællestræk, som vil være en klar fordel for prins Joachim i hans møde med den professionelle del af dansk bilsport. Både Cortinaen og BMWen har baghjulstræk, hvilket kræver sin mand at beherske, og her vil prins Joachims have en stor fordel af sin erfaring med sin historiske racervogn.
Men det er ikke kun motorprinsen, som får nye udfordringer ved Mini Le Mans-løbet på Padborg Park, for teamets to andre biler skal helt og holdent styres af folk, der ikke har kørt race i dem før. Teamejer Peter Halvorsen, Risskov, får således sin debut som racerkører i den ene bil, hvor han skal køre sammen med TV2s DTC-kommentator, Jens Winther jr., Roskilde, der dog har mange års erfaring med både race i BMW og langdistanceløb.
Teamets tredje bil er også spændende. Den skal køres af to af Danmarks største racertalenter for tiden, nemlig Tom Pedersen, Christiansfeld, og Robert Schlünssen, Berlin. Begge har i denne sæson kørt i talentklassen Formel Renault, hvor Tom Pedersen i år har vundet den skandinaviske cup, mens Robert Schlünssen er blevet nummer fire i det tyske mesterskab.
Team Essex Invests evige rivaler, Peugeot Statoil Motorsport, indsætter to af sine Peugeot 307 GTI-modeller på Padborg Park. Den ene bil køres af den nye mester Jan Magnussen, der får følge af årets nummer fire, Jens Edman, Sverige, og Formel 3-køreren Ronnie Bremer, England. Teamets anden bil er besat med den faste mand Jens Møller, Ikast, samt de to privatkørere, Martin Pedersen, Køge, og Jesper Sylvest, Jægerspris, der fik en aftale i stand i løbet af september.
"Ved ETCC-løbet i Sverige i starten af september talte vi om muligheden for at teste én af 307erne, men så dukkede dette 4-timers løb op," fortæller Jesper Sylvest. Han har netop vundet privatkørernes DTC Cup i sin Citroën Xsara Coupé, og han har ikke lagt skjul på, at han går efter en fabrikskontrakt i 2004.
"Med denne 307er får jeg noget optimalt materiel, så jeg håber, at vi klarer det godt," fortsætter Jesper Sylvest. "Det var en oplagt chance, for Martin var også interesseret i at prøve en 307er. Vi kører jo for at vinde alle sammen, og hvis vi kan få en 1-2 sejr til Peugeot, vil det være fint. Så kan Peugeot se, hvad jeg kan, og jeg kan se, hvad bilen kan, men vi har kun aftalt denne test. Der ligger intet fast for 2004."
Også den sidste DTC-bil ved Mini Le Mans har nyt blod bag rattet. I sin Nissan Primera har Jørgen Weinreich, Hammel, således en makker i Bjarne Kragelund, Silkeborg, der tilbage i 2001 havde en enkelt start i Danish Touringcar Championship, som faktisk foregik i Jesper Sylvests reservebil. Men herudover har Bjarne Kragelund en stor og bred standardvognserfaring fra en lang række andre klasser. Morten Alstrup Læs mere om: 05/10/03 - Padborg Park - 4-timer |