Historisk   08/01/01

Ole Markussen besvarer læsernes spørgsmål
www.hms.dkI dag er det Ole Markussen fra Historisk MotorSport Danmark (HMS) der besvarer læser spørgsmål.

Ole Markussen er en af ildsjælene bag historisk motorsport her i landet. Samtidig er han formand for HMS, fungerer som tekniskkontrol, løbsleder m.m.
Alle disse hverv gør dog, at det desværre er sjældent han får tid til at køre race selv.


Ole Markussens Jaguar E-type.
(Foto: Motorsporten.DK)

Læsernes spørgsmål angående historisk motorsport:
SP. Hvilken type licens kræves der for at køre historisk motorsport?
SV. Man skal have en H- eller en B- licens.
Begge licenser erhverves på en racerskole.
Deltagelse på en racerskole koster ca. 2 - 3.000 kr, og tager 2 dage.
Der afholdes ca. 3 -4 racerskoler om året i Danmark.
SP. Hvor når bliver en racer betegnet som historisk?
SV. Nationalt skal bilen være fra før udgangen af 1971, og være godkendt (homologeret) som standardvogn eller sportsvogn i perioden.
SP. Hvilke krav er der, hvis man vil køre med i et løb under HMS?
SV. Ud over førnævnte licens og bil, er der selvfølgelig krav til sikkerhedsudstyr i bilen og personlig udrustning i form af hjælm, køredragt m.m.
Man skal have det sjovt, men man skal ikke komme til skade. Så er det ikke længere sjovt.
SP. Når HMS afholder løb, er det så mere "hyggeløb" end konkurrence?
SV. Det er konkurrence - i lighed med motorløb i 1960'erne. Men ligesom dengang er der ikke så mange økonomiske interesser involveret, så derfor kan løbene afvikles i en god sportslig ånd, hvor kammeratskabet og "hyggen" bevares, og hvor man kan hjælpe hinanden - selv om man er konkurrenter ude på banen.
SP. Kommer prins Joachim ud at køre i 2001?
SV. Ja, det går jeg da stærkt ud fra.
HMS er i øjeblikket ved at restaurere Prinsens bil, så den kan være 100 % i orden, når den skal i kamp.
SP. Har det fået nogen betydning at Prins Joakim muligvis skal køre med til løb?
SV. Det får det da sansynligvis. Publikum og pressen vil givet følge mere med i hvad vi laver, når der er royal deltagelse.
SP. Hvilken racer deltager du selv i, og i hvilken klasse?
SV. Jeg kører i en Jaguar E-type fra 1969, og jeg deltager i klassen for GT-biler i perioden 1966-1971.
SP. Hvor har du din interesse til historisk motorsport fra?
SV. Jeg har siden mine unge dage i 60'erne været interesseret i motorsport, og det er jo den samme slags sport - med de samme biler vi dyrker idag.
Jeg har lige så længe interesseret mig for Jaguar, og har kørt Jaguar siden 1977.
Hvad er så mere naturligt end at køre race med den bil, man har et forhold til og kan identificere sig med.
SP. Hvad gør at du er vild med historisk race?
SV. Det er de smukke biler og deres identitet.
Jeg synes bilerne fra dengang har mere sjæl og karrakter. Idag er bilerne næsten ens - fremstillet af de samme kunststoffer - og de har mistet sjælen.
Derudover er sammenholdet og kammeratskabet af meget stor betydning. Jeg lægger stor vægt på sportsmanship - både på- og uden for banen. Mange kommer med fine biler som de gerne vil have hele med hjem igen.
Uheld kan selvfølgelig ikke undgås, men det kan sagtens lade sig gøre, at køre spændende race uden at køre stockcar - som moderne motorsport efterhånden minder om.
SP. Hvornår køres der igen CCCC?
SV. Det sker først i år 2002, men vi kører et stort gadeløb i Esbjerg i år. Esbjerg Classic Car Weekend den 3.-5. august i forbindelse med afslutningen på Cutty Sark sejladserne.

Vi takker Ole Markussen for svarene, og håber at er frisk til at stille op igen en anden gang.

Hvis du ikke nåede at få stillet dine spørgsmål, eller at der efter at du har læst disse spørgsmål og svar er dukket nye spørgsmål op, så fortvivl ikke, der kommer endnu en runde.
Du har her muligheden for at stille flere spørgsmål. Vi kan dog ikke love at alle kan få svar på deres spørgsmål.


Hr. Nielsen


Læs mere om:
  • Ole Markussen

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport