Le Mans   03/06/04

Le Mans 24 hours - LMP1 Preview
Le MansOm en uge er det årlige Le Mans 24 hours cirkus i fuld gang, og alle biler er forhåbentligt kommet igennem teknisk kontrol, og vi har 49 mere eller mindre klar biler til åres race.

Grunden til det højs besynderlige deltagerantal er at der fortsat kommer afbud fra team, som alligevel ikke vil stille op til løbet, og nu er man altså løbet tør for reserve teams.

Vi er i år så privilegerede at vi har ikke mindre end 6 danske chauffører på Le Mans, det største antal nogensinde.

Heraf deltager de 4 af dem i LMP 1 klassen. Det var den klasse som sidste år hed LMP900, men fra og med i år er der kommer et helt nyt regel sæt og blandt andet derfor har klassen fået et nyt navn.

I GOH Audi R8'eren har vi den forsvarende mester på Le Mans, danske Tom Kristensen, som alle i feltet ønsker at vinde over. Tom har vundet på Le Mans 4 gange i træk, og i år vil det så vise sig om han er nærmest uovervindelig, selvom han ikke kommer i den bedste bil?
Der er ikke nogen tvivl i midt sind om at GOH teamet ikke er det bedste Audi team som kommer til start i år, men Tom, Seiji Ara og Rinaldo Capello vil helt sikkert gøre alt hvad der står i deres magt for gøre en god figur, og kender jeg Tom rigtigt så er han yderst koncentret op imod det her løb, og han kræver en masse af teamet og hans kollegaer, så jeg vil på ingen måde afskrive ham fra at kunne vinde endnu engang.
Man kan dog godt være begrundet bekymret for den hvide Audi, da den under testdagen ikke kom helt op i hastighed. Det kan der selvfølgeligt være mange årsager til, man skal jo ikke underkende at Tom Kristensen er en snu ræv, det har han før vist, og disciplinen Le Mans er en af hans specialiteter.

De andre danskere i LMP 1 klassen er samlet på en bil, nemlig den engelske Lister racer. Her kommer Team Essex Invest til start med John Nielsen, Casper Elgaard og Jens Reno Møller. Bilen de skal køre i er lejet hos det engelske Lister team, og den har ikke kørt ret mange test kilometer i år, desværre. Bilen er meget speciel at se på, nærmest i klasse med Panoz, måske knapt så spektakulær?
Bilen deltog også på Le Mans sidste år, og her udeblev succesen totalt da den blev sat i muren torsdag aften under træningen, og kom derefter ikke på banen mere. Vi håber selvfølgeligt at det går langt bedre i år, men det er 100% sikkert ikke en vinderbil.

Hvem er så potentiel vinder i LMP1 klassen, tja det nemmeste er jo at sige Audi, og det vil nok også være det rigtigste. Det er svært at få øje på andre umiddelbare favoritter, og dog for Audierne har på det seneste vist tegn på mekanisk svagheder, og det kan jo tolkes sådan at mekanikken er ved at være presset?
Grunden til at ovennævnte kan være interessant i år, er at man ikke bare må skifte bagenden på bilen, som er set de andre år, men at man derimod skal reparere gearkasse eller andet, hvilket jo godt kan risikere at ændre løbets resultat.

Men hvem kan så risikere at præge løbet hvis Audi teknikken skulle svigte?
Ja - der er flere muligheder, bl.a. Pescarolo bilerne der nu har fået Judd motor (GV5) og de to Jan Lammers biler også med Judd motor (GV4). Det spændende imellem de to nævnte er at det er to forskellige generationer af samme motor, men kan de holde?
Her ud over skal vi nok heller ikke overse Zytek Engineering, som kommer til start med Zytek 04S, kørt af Andy Wallace, David Brabham og Hayanari Shimoda.

Der kommer også to biler i denne klasse som køre på alternativ brændstof, og det er Taurus Sports Racing med deres Lola B2K / 10 Caterpillar diesel bil. Det er meget spændende og følge dette projekt, da diesel har flere fordele, og så Team Nasamax som stiler op med Nasamax DM139 Judd, der køre på Bio Ethanol.
Ingen af de to biler har reelle vinderchancer, men det er interessant at der findes teams som udfordre traditionel brændstof, også på racerbanen.

Vejgaard


Læs mere om:
  • 13/06/04 - Le Mans - Le Mans

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport