Efter at Ferrari igen er tilbage på tronen efter en enkelt svipser, er presset igen lagt over på de efterfølgende teams. Hvad har de i æsken denne gang? Ferrari er tilbage i den dominerende rolle, og det ligner noget ensformigt igen. Denne gang har Ferrari en ny aerodynamisk pakke klar. Til gengæld har der nu været 2 ugers pause hvor de andre teams har kunnet prøve nye ting af til de 2 kommende GP'er der begge finder sted i Nordamerika. Ferrari: Ferrari har som nævnt ovenstående en ny aerodynamisk pakke klar til det canadiske GP. Der udover kan man måske forvente i præstationen via det elektriske system hvor der tilsyneladende er nogle ændringer. Det ses af en meddelelse som Ferrari selv har sendt ud om en "elektrisk shakedown" foretaget af Maserati testkøreren Bertolini forleden dag. Desuden har Shell præsteret en ny benzinblanding som selvfølgelig er blevet godkendt hos FIA. Der går rygter om at vægten af benzin er blevet reduceret. Hvis dette er rigtigt, vil det give en marginal forbedring i indstillingsarbejdet af bilens balance. Øjensynligt bliver vi igen - desværre vil mange sige - vidne til endnu en Ferrari magtdemonstration, men forhåbentligt ikke. Renault: Renault har øget forspringet til BAR med 3 points. Renault har scoret point i hvert eneste GP, det har BAR også men ikke så mange. Modsat de fleste af de baner man har kørt på i år hidtil, så skal man i Canada køre med væsentligt mindre downforce. Det er Trulli ikke så vild med, men accepterer det at sådan er det nogle baner der er. Alonso er på linie med Trulli, og heller ikke glad for at bilen bliver mere nervøs. Renault kommer med forbedret aerodynamik og en motoropgradering. Specielt motoropgraderingen venter man sig meget af, da banen i Montreal kræver en god del motorkraft. Udover at motoren har flere kræfter, har man også forbedret drejningsmomentet i den. Så selv om kørerne måske ikke er så vilde med den mindre downforce, så venter man sig i teamet alligevel meget af de forbedringer man har foretaget. BAR: For BAR må det bl.a. gælde om at få Sato i mål. Han er udgået af de to seneste GP'er i røg og damp. Hans manglende points, som han har ligget til at score, er med til at gøre forskellen på Renault og BAR i pointstillingen. Hondas teknikere har haft travlt med at analysere de to motordefekter, og har ifølge dem selv foretaget modtræk til at eliminere fejlen. Samtidigt kommer BAR ligesom Renault med en ny evolution af motoren. BAR har aldrig været specielt heldige i Canada, man har altid håbet på at Jacques Villeneuve har klaret at køre et godt resultat hjem, men det er ikke lykkedes. Men måske i år, ikke fordi at JV er væk, men mere fordi at udviklingen i denne sæson er gået markant fremad, og hvor man nu er placeret som nr. 3 hos konstruktørerne. Kørerne glæder sig til gensynet, ikke alene med banen, men også med byen som altid er god for underholdning som også kommer kørerne til gode. Teamet har arbejdet hen imod at få det mekaniske greb til at fungere endnu bedre da banens beskaffenhed kræver det. Den er ikke så jævn som så mange andre GP baner, men det mener man i teamet at man har styr på. Sato vil gerne på podiet, og håber på at denne gang lykkes det. Jenson Button er næsten fast gæst der i år, så nu må det være Satos tur, måske dem begge hvis alt går vel. Williams: Williams teamet har testet næsten på livet løs i den forgangne uge. Over 3600 km er det blevet til. Teamet har testet både på Monza hvor R. Schumacher har testet primært dæk, bremser og aerodynamik, mens Montoya, Marc Gene og Antonio Pizzonia har testet på Silverstone. Dér har man testet dæk, setup og flere elektrisk styrede ting. Fra BMW's side er der arbejdet med køling af motoren som nok skal få lov til at arbejde på Circuit Gilles Villeneuve, især med henblik på at det kan være temmelig varmt på banen. Og som de andre motorfabrikanter, så har BMW også været på lageret for at finde flere hestekræfter, ikke kun i toppen af omdrejningsområdet, men også i mellemområdet som også er yderst vigtig. Fra både Williams og BMW's side er man temmelig fortrøstningsfulde når man ser frem til det canadiske GP. Williams plejer at gøre en god figur på netop denne bane. Sauber: Sauber er for alvor rykket forbi McLaren, noget man kun kunne drømme om. Men sådan ser det ud i øjeblikket. Men for at forbedre præstationerne, har Sauber udviklet og testet nye aerodynamiske forbedringer, specielt med henblik på de 2 kommende GP'er. Derudover har man testet bremser til det canadiske GP specielt. Motormæssigt, ja der kender vi jo udviklingen fra Ferrari, som leverer motorerne til Ferrari, man skal blot huske tilbage. Fisichella kan godt li' banen trods at den er vanskeligere at køre på end flere andre baner, det manglende grip er ifølge Fisichella ikke nødvendigvis nogen ulempe for ham og Felipe Massa. Og netop Felipe Massa sammenligner banen med Imola, idet han siger at store dele af de to baner for så vidt er ens. Kigger man lidt nærmere på rækkefølgen af sving, chikaner osv. i især den første del af banen, må man give ham ret. Samtidigt mener han at det er muligt at overhale på Circuit Gilles Villeneuve, og det glæder vi os alle til at se. Ifølge Willy Rampf er det den bane der kræver mest af bremserne, derfor har Sauber besluttet at bruge de største bremseskiver, samt at man har forbedret kølingen til bremserne generelt. Hos Sauber håber man på forsat succes. Dons
Læs mere om: 13/06/04 - Gilles Villeneuve - Formel 1 |