Takket være anvendelsen af ulovlige komponenter hos Williams og Toyota, fik McLaren og Jordan points med fra Canada. Williams og Toyota tog chancen og benyttede nogle ulovlige komponenter på deres biler i det canadiske GP. Det kostede en diskvalifikation og det rykker så de bagved placerede op i rækkerne. McLaren - 12 points: Hos McLaren er man sikkert yderst taknemmelige for at Williams og Toyota klokkede i det. Det gav nemlig points til begge kørere for første gang i år. Ellers er pointene kommet i hus enten til den ene eller den anden af kørerne. Men denne gang endte Raikkonen og Coulthard henholdsvis på femte og sjettepladsen i det reviderede resultat. Men det var ikke uden problemer. Kimi Raikkonen var i pit ikke mindre end fem gange. Udover de ordinære pitstops fik han også en drive through straf, og så måtte han have skiftet to gange. Der var elektriske problemer med bilen som angiveligt stammede fra det højteknologiske rat. David Coulthard fik en god start, lige indtil sving 2. Her ramte Jaguaren med Klien bag rattet, Coulthards bil med det resultat at han spandt rundt. Det kostede selvfølgeligt nogle placeringer som han dog undervejs fik kørt op igen. Med resultatet mere end fordoblede McLaren deres pointscore. Jordan - 5 points: Jordan fik også mere end fordoblet deres pointscore. Både debutanten Timo Glock som erstattede Pantano, og Nick Heidfeld fik takket være det reviderede resultat points på kontoen. Men det klager der sikkert ikke over, heller ikke i teamet. De havde nok at kæmpe med hver især undervejs i løbet. Timo Glock fik beskadiget frontvingen på første omgang, og kæmpede efterfølgende med understyring resten af stintet. Der blev vingen skiftet, men så var det galt med overstyring i stedet. Tillige med begyndte motoren i hans bil at lyde underligt, så han kørte mere konservativt for at spare motoren og komme i mål, hvilket jo lykkedes. Nick Heidfeld havde et måske kostbart pitstop. Ved hans første pitstop hævede mekanikeren slikkepinden lidt for tidligt med det resultat at mekanikeren der skulle fylde benzin på Heidfelds bil ikke var kommet væk og blev næsten kørt over. Han er heldigvis ikke kommet alvorligt til skade. Men uheldet kostede Heidfeld næsten et minut i pittet. Udover dette havde han lidt problemer med bagdækkene som ind i mellem føltes meget slidte selvom de faktisk ikke var det. Måske et setup problem. Nu er Jordan med igen og foran konkurrenterne fra Toyota og Jaguar. Toyota - 4 points: Toyota fik frataget et enkelt point og dermed var der ingen gevinst at hente i Canada. Man indgav protest over afgørelsen, men desværre var det uden for protesttiden, så det reviderede resultat bliver stående. Cristiano da Matta kom ellers i mål på ottendepladsen, men fik det ene point frataget da Toyota blev diskvalificeret ligesom Williams. da Matta lagde ellers godt fra land og holdt på længe men blev til sidst overhalet af et par af konkurrenterne. Olivier Panis var uheldig ved starten da der pludselig holdte flere biler i vejen for ham. Ydermere blev han forsinket da Satos motor endnu en gang gik op i røg. Men det virkede som om at Toyotaerne kørte bedre og stærkere end hidtil set i denne sæson. Er den lovede fremgang ved at komme for alvor nu? Næste chance for at bevise det, er ved det amerikanske GP i den kommende weekend. Jaguar - 3 points: Uden at fornærme nogen kan man vel godt sige at Christian Klien var flyvende. Først blev han ramt af en konkurrent, ramlede ind i Coulthard, lettede næsten og ramte teamkammeraten Mark Webber. Og som om det ikke var nok var han vist også involveret i en episode med en konkurrent senere i løbet. Der var vist også et par gange hvor der ikke var græs nok til den unge østriger. Trods diverse flyveture og afkørsler formåede han alligevel at få bilen i mål, men imponerende kørsel kan man ikke kalde det. Mark Webber røg ud allerede på ottende omgang som følge af de skader hans bil havde fået ved sammenstødet med Klien på første omgang. Der er vist noget at tale om i teamet inden det går løs i Indianapolis i den kommende weekend. Minardi - 0 point: Minardi står som sædvanligt sidst. Og det bliver de efter alt sandsynlighed ved med. Bruni startede fra pitlane efter at have byttet bil efter kvalifikationen som foregik i reservebilen. Der var problemer med løbsbilen, så derfor reservebilen i kvalifikationen. Problemet blev løst i løbsbilen og så skiftede man til den til selve løbet. Men halvvejs inde i løbet fik han problemer med gearkassen og måtte udgå. Baumgartner fuldførte. Det skete på trods af en kollision med Klien i Jaguar, og en snurretur senere. Dons
Læs mere om: 13/06/04 - Gilles Villeneuve - Formel 1 |