Danish Touringcar Challenge   21/09/04

10 points
Det er, hvad der skiller Henrik Lundgaard og Casper Elgaard
Med en Henrik Lundgaard, Hedensted, som ikke kom i mål i finalen og en Casper Elgaard, Århus, der scorede top 4-placeringer i både pre-finalen og finalen, er kampen om dette års Danish Touringcar Championship reelt kogt ned til en duel mellem de to kørere, selv om Martin Jensen, Albertslund, fortsat har en teoretisk, men meget spinkel mulighed for at slå dem begge.

Henrik Lundgaard indtager aktuelt førstepladsen med 189 points, mens Casper Elgaard har 179. For Toyota-køreren var finalen året andet pointløse løb, og da udfordreren fra Team Essex Invest jo havde to sådanne af slagsen allerede i Åbningsløbet, så er bruttopoints også lig med nettopoints. Og vi skal altså ikke til at lægge til og trække fra for at forudsige, at det bliver gevaldigt tæt på FDM Jyllands-Ringen den 3. oktober.


(Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)

På tredjepladsen ligger Martin Jensen. Han har 162 points, men i modsætning til de to andre kørere har han scoret i samtlige sine starter i år. Som tingene står nu, er hans dårligste resultater en syvende- og en trettendeplads, og det betyder, at den unge Peugeot-kører faktisk skal vinde både pre-finalen og finalen for at passere Henrik Lundgaards pointscore. Og selv om han gør det, så må Toyota-esset ikke score ét eneste point, hvis Martin Jensen skal gøre sig forhåbninger om guldet.

Det var så de teoretiske og rent matematiske muligheder. Men hvordan ser de to titelaspiranter så på den afstand på 10 points, der er mellem dem efter Padborg Super Prix.

"Jeg var også netto 10 points efter Henrik Lundgaard før, så det var en nul weekend for os," siger Casper Elgaard. "Jeg havde håbet på at hente 2-3 points i Padborg for at lægge mere pres på ham til det sidste løb. 10 points er en del, men nu kan det lade sig gøre. Jeg kan vinde mesterskabet!"

Maksimum 40 points kan én af de to kørere score ved DM-Finalen i starten af oktober.

"Vi må også se på, hvordan den verserende sag falder ud," siger Henrik Lundgaard. "Hvis de (Team Essex Invest, red.) får medhold, er der 10 points, og det er i hvert fald et minimumsforspring at have til det sidste løb. Men selvfølgelig kan vi vinde mesterskabet, så længe chancen er der, og vi vil gøre alt, hvad vi kan."

Den verserende sag er naturligvis sagen om appellerne fra Team Essex Invest og Seat Racing Team ovenpå Grand Prix Danmark, hvor Casper Elgaard og Michel Nykjær, Tappernøje, blev idømt 30 sekunder i finalen, fordi deres biler larmede for meget. Fredag gav DASUs Amatør- og Ordensudvalg sagen opsættende virkning af hensyn til beregningen af ballastvægt ved Padborg Super Prix, men det er ikke ensbetydende med, at denne appelindsats allerede har valgt at tage side for appellanterne.

Går kendelsen i DASUs Amatør- og Ordensudvalg dem imod, så ændres der også på afstanden mellem de to duellanter. Så kommer Henrik Lundgaard i stedet til at få 192 points mod Casper Elgaards 168 points, og så vil BMW-køreren minimum skulle køre to fjerdepladser hjem for blot at passere den aktuelle førende i mesterskabet.

Der er ingen tvivl om, at det er to spændende og nervepirrende uger, Danish Touringcar Championship går i møde!

dtc-net.dk


Læs mere om:
  • 19/09/04 - Padborg Park - DTC weekend

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk