Danish Touringcar Challenge   22/09/04

Hellere chauffør end passager
7. afdeling af DTC på Padborg Park blev noget af et intenst projekt for Martin Jensen og hans team. Efter en utilfredsstillende 6. afdeling på Jyllands-Ringen skulle der ske noget for at holde fast i kampen om 2. pladsen i den samlede stilling.

Men allerede fra start under lørdagens træning var der problemer. Bilen fungerede ikke tilfredsstillende, den var alt for urolig. Mellem træning og tidtagning blev der derfor lavet nogle ændringer, som fik teamet til at tro, at tingene nu fungerede. Men intet gav pote. En start i superpolen som 7'er skabte frustration, og alle gik i tænkeboks.


(Foto: Riis-Photography)
"Ja, jeg var totalt frustreret. Personligt var jeg dog overbevist om, at det måtte være galt med støddæmperne. Telemetrien viste, at de forreste kunne være problemet. Efter en snak med Jan Magnussen, som gav gode råd, gik mine mekanikere i gang."

Det var en spændt chauffør, der gjorde sig klar til træningen søndag. Og netop fornemmelsen af chaufførrollen er klart at foretrække som racerkører.

"Nu var den der! For første gang i weekenden var jeg chauffør og IKKE passager i min egen bil. Under træningen satte vi nye dæk på for at køre varme i dem til Superpolen. Mine mekanikere lavede et forrygende valg af dæk og dæktryk. Jeg kørte min bedste Superpole i år. En lille fejl kostede måske et par tiendedele, men fjerdepladsen var i hus, og jeg var meget glad."

Forud for præfinalen diskuterede teamet, hvorvidt man skulle lave nogle ændringer. Efter Martin Jensens ønske blev forenden ændret for at kunne holde bedre på distancen fremfor at satse på farten på de første omgange. Startplaceringen var samtidigt blevet ændret til en mere gunstig plads på inderbanen som 3'er, men desværre på bekostning af Jan Magnussen, som havde fået en straf og måtte starte 12'er.

"Jeg fik en suveræn start og kom helt op i bagkofangeren på Henrik Lundgaard. Jeg vidste, at min chance var at holde på ham og komme ud af første sving som 2'er. Det lykkedes. Vi trak hurtigt fra feltet, og jeg formåede at lægge et konstant pres på Henrik. Men han kørte et meget flot løb, og jeg havde ikke muligheden for at komme forbi. Det må så blive næste gang, hvis det bliver aktuelt. Faktisk var der kun en af de øvrige i feltet, som matchede vores kørsel - Jens Edman. Det var virkelig en skøn fornemmelse at gå til finalen med."


(Foto: Riis-Photography)

Mellem præfinalen og finalen valgte Martin Jensen endnu engang at ændre på bilen. Bagenden blev gjort løsere, der blev fjernet nogle grader fra bagvingen for at give mindre downforce p.g.a de flere omgange i finalen. Teamet knoklede ihærdigt, og så var det ellers til start.

"P.g.a andenpladsen i præfinalen startede jeg 4'er i finalen. Der var ingen tvivl om, at Elgaard ville tage starten med sin pole position. Derfor var mit fokus i første omgang på de næste pladser. Jeg fik en god start foran Lundgaard og John Nielsen og sikrede min 4. plads ind i det meget afgørende første sving. De første omgange gjaldt det om at holde placeringen p.g.a den løse bagende, jeg havde valgt. Men efter 4-5 omgange var jeg klar til at sætte pacen ind efter Elgaard, som havde mistet sin førsteplads til Jens Edman . Det gik faktisk overraskende godt. BMW'erne plejer jo at trække fra over distancen.


(Foto: Riis-Photography)
Men overfor mit totalt gode set-up på bilen, viste Casper Elgaard svaghedstegn. Da jeg startede med at sætte ind overfor ham, var jeg 3.5 sekund bagefter. Ved målstregen var forskellen indsnævret til et halvt sekund. Ærgerligt at det race ikke var et par omgange længere, så havde jeg taget ham."

"Den weekend her vil jeg huske længe. Mine mekanikere har arbejdet fantastisk og bakket fuldt op om de ideer til ændringer, jeg havde. Vi fik det til at lykkes - sammen.
Derudover har Jan Magnussen og co. vist mig, at de arbejder for min sag.

Mjrace


Læs mere om:
  • 19/09/04 - Padborg Park - DTC weekend

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto