Efter et år i Formula Palmer Audi står Jesper Carlsen ved en skillevej. Hvad skal der nu ske? Serien har på relativ kort tid fået pæn opmærksomhed, og selvom konkurrencen i serien er hård, er det blot et trin på stigen til noget nyt. De endelige planer for 2001 er ikke faldet på plads, men Jesper Carlsen giver sit bud på hvordan vejen til drømmene skal nås. "Det skal da ikke være nogen hemmelighed at jeg føler at Formel 3 er et must," siger han ærligt og ligefrem. "Man kan jo se at det her der ledes, og jeg har da helt sikkert også fulgt det der er sket med Giorgio Pantano meget tæt," forklarer Carlsen om Team Brasks indtil nu største navn. Italieneren er på tale i Formel 1-kredse og har blandt andet testet for Benetton.
Et godt tilbud
Jesper vil derfor helst tage ruten via Formel 3, men der mangler fortsat penge til det. "Jeg vil så sige at Team Brask er kommet med et rigtig godt tilbud, som ser rigtig godt ud. Kør Formula Palmer Audi og så hen mod slutningen af sæsonen gå efter en plads i Formel 3000. Det er ofte meget stor udskiftning i løbet af sæsonen, og her er det jeg kan få muligheden." Det må siges at være et godt tilbud, og som måske også er værd at overveje som et alternativ til det tyske Formel 3. Men Formel 3000 har sine bagsider. "Det er en meget svær legeplads. Der er ikke mange muligheder for at teste. På den anden side ser jeg mange muligheder i Formel 3. Der er ingen begrænsninger i test, og der kan jeg køre så meget som jeg vil. Det har nemlig hele tiden vist sig at jo mere jeg kører, des bedre bliver jeg," analyserer han. Jesper Carlsen under en Formel 3 test med Van Amersfoort Racing i oktober 2000. (Foto: Ulf Schack)
Netop det at kunne køre en sæson hvor han gradvist bliver bedre og bedre kan få meget stor betydning. "Det er klart at jeg helst vil ind i en serie hvor der kan køres meget. I sidste sæson viste jeg at jeg startede rimeligt og så til sidst kørte jeg rigtig stærkt. Det er meget vigtigt med denne løbende udvikling," forklarer Jesper. Om det så bliver Formel 3 eller Formula Palmer Audi er endnu ikke 100% sikkert, men Jesper hælder nok mest til at det bliver et år mere i de lidt større Palmer Audi-racere.
Ærlighed frem for alt
Drømmen som Jesper har, er som for så mange andre racerkørere at blive Formel 1-kører. "Jeg drømmer om at få chancen. Det vil selvfølgelig være bedst at kører for et af de teams hvor bilen fungerer nogenlunde fornuftigt. Så vil det handle om at køre nogle fornuftige placeringer hjem - du kan jo bare se hvor mange kører der aldrig vinder et Formel 1-løb," siger danskeren og forsøger ikke at sætte egne forventninger for højt.
"Men det handler også om at kunne forstå indsatsen," siger han halvfilosofisk, men forklarer hvad der ligger bag. "Jeg skal kunne være ærlig overfor mig selv. Det er nødvendigt at jeg forstår mine egne fejl, og samtidig også er villig til at indrømme at her begik jeg en fejl. Det er altid så nemt at give andre eller raceren skylden, i stedet for at være ærlig og sige: 'ved I hvad: det var altså mig der havde skylden'. Se, det er noget der betyder rigtig meget - ærlighed!" forklarer Jesper.
Det mentale overskud er af yderste vigtighed. "Jeg skal kunne kigge ind i hovedet og sige hvorfor det måske er sådan. Var det noget forkert musik jeg hørte, eller hvordan er motivationen," siger han. Det er ekstremt vigtigt at være i fuldstændig balance med sig selv. "Jeg ved ikke om jeg kan sige at jeg bliver farlig når jeg skal køre race, men jeg lukker simpelthen alt andet ude, og så kører jeg bare derudaf og holder mig total fokuseret på at køre stærkt," siger han.
En ny Mansell på vej
Hvis du så skulle sammenligne dig med en nuværende eller tidligere Formel 1-kører - hvem ligner så dig?
Der gik lige et par få sekunder - og så var tvivlen væk: "Jeg vil sige at det må være Nigel Mansell. Han var en utrolig stille og rolig mand udenfor banen, men når han først var på banen så satsede han alt. Sving blev taget med mere end man troede det var muligt," forklarer han. "Men jeg er ikke så stor en sprællemand til at brokke mig over materiellet," når han lige at tilføje med en slet hentydning til britens til tider overdrevne kritik af racerne.
Han ser Mansell i sig selv i nogle løb i FPA-løb. "Der var nogle løb hvor jeg simpelthen satsede alt. Og det er ikke for at lyde egoistisk, men der er ingen der kan tage fra mig at jeg vitterlig kørte stærkt," siger han. Men at satse alt har også sine omkostninger. "Der har også været nogle sats som har kostet mig gode placeringer," indrømmer han. "Men jeg har også set nogle videoklip hvor jeg virkelig var overrasket over at jeg satsede så meget og så tænkte jeg lige på at det nok var tæt på grænsen," siger han videre. Jesper Carlsen klar til start i Formula Palmer Audi på Brands Hatch. (Foto: Jakob Schultz)
Respekt!
At Jesper kørte stærkt havde også en anden vigtig effekt. Han blev meget hurtigt respekteret i feltet og folk vidste godt at det kunne give skrammer at komme i klich med danskeren. "Det er helt sikkert at der var flere der tænkte 'wow - det var nr. 22' og så vidste de godt hvem de havde med at gøre. Det tror jeg helt sikkert har været med til at give stor respekt, og det er meget vigtigt at sætte sig i respekt med det samme," forklarer han. Det kostede henover sæsonen et par afkørsler, men danskeren viste at han ikke var villig til at give efter for noget pres.
Interviewet er ved at være slut, så det handler om at få det sidste skud.
Så fremtiden er lagt klar?
"Ja - jeg bliver i single seater også selvom det kunne være sjovt at køre sportscar eller Le Mans. Hvis jeg først skifter spor, er det ikke muligt at vende tilbage til Formel-klasserne," siger Jesper. Som det sidste når han at proklamere det som han går efter. "Formel 3 - det er det jeg vil!"
Læs også første del:
Carlsen - Den nye generation Benji
Læs mere om: Jesper Carlsen |