Sturup Raceway åbnes som den naturlige afløser for Roskilde Ring Siden Roskilde Ring lukkede i 1968 har hovedstandens mange motorsportsfans stået uden en racerbane, hvor de nemt og hurtigt har kunnet opleve motorsport på topplan. Men den kommer nu. Den 26. juni indvier Danish Touringcar Championship den udvidede Sturup Raceway, og dermed får københavnerne deres eget motorstadion. Sturup Raceway er nemlig placeret lige efter Øresundsbron, og det tager lige så kort tid at køre fra Rådhuspladsen til banen, som det i tresserne tog at køre til Roskilde Ring.
Det danskejede anlæg er i løbet af de seneste måneder gennemgået en total forandring, hvor banelængden er blevet forøget til lidt mere end 2.200 meter. Udvidelsen er blevet gennemført ved at tilføje en stor sløjfe til den oprindelige bane, der er fra 1989, og lige præcist det nye baneafsnit tegner til at blive en oplevelse for både kørere og publikum.
Når DTC-feltet bliver sluppet løs af starteren ved Copenhagen Racing Grand Prix, vil kørerne ikke blive mødt med et skarpt sving for enden af langsiden, sådan som det bl.a. kendes fra de danske DTC-baner. I stedet bliver feltet ledt ind i et langt venstresving, og da svinget er let dosseret, bringer det ikke bare minder frem fra den hedengangne Roskilde Ring, men vil også give masser af action, når to potente DTC-racere tager svinget side om side. Siden følger endnu en langside og et nyt hurtigt venstresving, hvor der med garanti også vil blive masser af overhalingsforsøg, inden bilerne indtager den gamle del af Sturup Raceway, som bl.a. rummer flere hårnålesving.
(Foto: Sturup Raceway)
For deltagerne i Danish Touringcar Championship bliver der tale om en helt ny udfordring. Flere kørere har godt nok tidligere prøvet kræfter med banen i dens gamle udfordring, men erfaringen herfra bliver reelt set nytteløs. Tilføjelsen af det nye baneafsnit får nemlig betydning for de hastigheder, man vil kunne opnå i nogle af banens gamle sving, og derfor starter alle kørere og teams bogstaveligt talt helt fra nul.
Størstedelen af feltet i Danish Touringcar Championship vil derfor også være til stede på Sturup Raceway i dagene op til Copenhagen Racing Grand Prix. Her vil de teste efter alle kunstens regler for at finde frem til de gearinger og de indstillinger af bilerne, som vil sikre de tiendedele, der er alfa og omega for kampen i bilsportens superliga.
Et af de store spørgsmål er således, om Sturup Raceway bliver en bane, der vil ligge bedst til feltets baghjulstrukne biler og således favorisere Casper Elgaard, Århus, eller om det vil være en bane, hvor de forhjulstrukne biler klarer sig bedst. Det håber Jan Magnussen, England, på. Sammen med kørere som Michel Nykjær, Tappernøje, Martin Jensen, Albertslund, og Jason Watt, Herlev, ligger han længere tilbage i tabellen, og for ham gælder det om at kunne reducere noget af det pointforspring, som den forsvarende mester hidtil har opbygget.
Det samme håber Jens Edman, Sverige, der ligger 12 points efter Casper Elgaard. Men selv om Peugeot-køreren bor i Kristianstad, blot 75 km fra banen, så øjner han ingen hjemmebanefordel.
"Det er jo en ny bane, og det er det samme for alle," siger Jens Edman. "Men det bliver dejligt at komme til Sverige. Det er tæt på for mine venner og min familie, og jeg håber, at jeg har nogle svenske fans, som kommer og hjælper mig til at få en god placering."
Korte fakta:
- Sturup Raceway er placeret umiddelbart efter Øresundsbron. Banen findes ved at følge motorvejen syd om Malmö og dreje af mod Sturup Lufthavn.
-
Banen har oprettet en helt speciel hjemmeside om Copenhagen Racing Grand Prix, som kan ses på SturupRaceway.com.
- Tilskuere kan komme billigt over Øresundsbron ved at købe brobilletter som en del af pakkeløsninger, der sælges via DTC-Net.dk.
- Udover DTC vil programmet ved Copenhagen Racing Grand Prix også omfatte en officiel åbningsceremoni, banerekordforsøg og Drift Challenge.
Morten Alstrup Læs mere om:
- 26/06/05 - Sturup Raceway - Danish Touringcar Challenge
|