Danish Touringcar Challenge   27/09/05

Sådan blev de snydt for sejren
En serie af fejl førte til, at John Nielsen og Team Essex Invest blev straffet for noget, han ikke havde gjort
DTC-Net.dk redaktionen har de fået en række henvendelser fra bl.a. tilskuere til Padborg Super Prix, der har spurgt, hvordan det egentlig kunne gå til, at John Nielsen, England, blev snydt for sejren i årets ottende afdeling.

De har forsøgt at undersøge sagen nærmere, og konklusionen er, at det var en serie af tre på hinanden følgende fejl, som betød, at John Nielsen og Team Essex Invest blev snydt for sejren.

Vi skal her forsøge at give en beskrivelse af hændelsesforløbet.

Det hele starter i udgangen af banens dobbelte venstresving umiddelbart efter starten på første omgang, hvor Kim Lund Johansen, Silkeborg, kører af banen og ind i autoværnet. Dermed bliver der flaget med gult flag på flagposten for enden af langsiden.

Ved afslutningen af tredje omgang kommer Jan Magnussen, England, og John Nielsen som de to første ned til det dobbelte venstresving for enden af langsiden, hvor John Nielsen udbremser Jan Magnussen og går i front. Her sker den første fejl, da svingofficials ikke i henhold til reglementet fortsat har det gule flag ude, og John Nielsens overhaling er derfor mulig. En række pladser bag dem ligger Michel Nykjær, Tappernøje, som forbremser sig og kører ud i sandkassen, og dermed bliver der flaget med gult flag på flagposten for enden af langsiden igen. Først her ser løbslederen, at der er en mulig overhaling i gul flagzone, og en undersøgelse bliver sat i gang vedrørende John Nielsen.

På niende omgang offentliggøres det via banens TV-monitorer, at både John Nielsen og Jens Enemark, Kruså, idømmes 20 strafsekunder for overhaling i gul flagzone. Løbsdommeren mener sig berettet til - gennem udtagelser fra officials - at idømme John Nielsen straffen, og her sker den anden fejl i sagen. Desværre kommer der ingen indsigelser fra TV-observatøren, som har adgang til at se hændelserne igen og igen. Herved kunne man have konstateret det korrekte hændelsesforløb, men det sker ikke, hvilket er den tredje fejl i sagen.

Efter løbet forlanger John Nielsen og repræsentanter fra Team Essex Invest at gennemse de samme optagelser. Disse optagelser ses igennem sammen med dommer Klaus Pedersen og løbsleder Jens Munkholm, og da de viser, at der ikke blev flaget med gult flag ved John Nielsens overhaling af Jan Magnussen, omgør dommer og løbsleder deres tidligere beslutning, hvorfor de 20 strafsekunder bortfalder.

Herefter anker Peugeot Sport Danmark denne afgørelse til løbets jury, som giver teamet medhold, idet der var tale om en faktadom, og da faktadomme ikke kan ændres, står de 20 strafsekunder ved magt, uanset om John Nielsen havde gjort noget forkert eller ej.

DTC-organisationen har efterfølgende erkendt, at der er et hul i klassens reglement, og man arbejder derfor intenst for at få lukket dette hul til den kommende weekends DM-Finale.

Fotograf: Birger Vilén.

dtc-net.dk


Læs mere om:
  • 18/09/05 - Padborg Park - Danish Touringcar Challenge

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk