Årets DTC Finale blev sædvane tro afviklet på FDM Jyllands-Ringen i den forgangene weekend. For Sylvest Motorsport var det vigtigt at fastholde de gode takter fra efterårets næstsidste løb på Padborg Park og slutte sæsonen positivt af. Lørdagens frie træning blev kørt i regnvejr og her var den lange sjællænder blandt de tolv hurtigste. Jesper testede et nyt regnvejrs set-up der virkede overraskende godt. Der var god speed i bilen også over distancen, men på banen blev der ikke taget nogen chancer.
(Foto: Anni Hansen)
I den afgørende tidtagning var banen langsomt begyndt at tørre op. Det hårdtarbejdende team valgte derfor et kompromis med tørvejrs set-up på bilen og regndæk. En disposition der desværre ikke havde den ønskede effekt idet banen ikke tørrede hurtigt nok. Teamets strategi var at skifte til slicks sidst i tidtagningen, men grundet den høje fugtighed i luften stod det hurtigt klart at det ikke var muligt. Alligevel lykkedes det for Jesper at komme med i den eftertragtede Super Pole for anden gang i træk til stor glæde for hele teamet der brændende ønskede at gøre en rigtig god figur i årets sidste afdeling.
Som tolver i tidtagningen skulle Jesper starte først i søndagens Super Pole. Teamet valgte derfor at blive i pitten til der manglede godt fem minutter af opvarmningen inden Jesper kørte ud for at få banen, bilen og farten ind i kroppen. To friske fordæk blev monteret og Jesper kørte ud til sin flyvende omgang i super polen. Uden at køre over evne og tage unødige risici kørte Jesper sin bedste Super Pole i år. Han tog ingen chancer og kom i mål som nummer 8, hvilket vakte stor begejstring i teamet.
Jesper holdt således på yderbanen omgivet af en del BMW'er da starten gik til prefinalen. Jesper kommer godt med rundt de første 2-3 sving og følger rigtig godt med førergruppen. Bagtil er der åbnet et hul og halvvejs ind i løbet ligger Jesper og hans blå Citroën Xsara til at vinde privat cuppen. Men bagfra kæmper en godt kørende Martin Pedersen sig hurtigt fremad og på de sidste 4 omgange har Jesper´s fordæk opgivet og Martin Pedersen slipper forbi efter en tæt dyst og overtager føringen. Jesper slutter dog løbet som toer i privat cuppen og tier generelt.
Fra sin startposition som nummer 10 kommer Jesper igen godt af sted i årets sidste finale. Desværre taber Jesper rigtig mange placeringer da en kollision mellem Kurt Thiim og Phillip Andersen sender Kurt Thiim på tværs af banen.For at undgå påkørsel af Thiim må Jesper gå på yderen oppe i "hestesko svinget" og bliver presset ud på græsset. Først i Ford-svinget finder Jesper en plads i feltet igen desværre helt nede som nummer 18. På vej op igennem feltet kommer Jesper senere i infight med Jens Enemark om tolvtepladsen. Jesper passerer Enemark for enden af langsiden på vej ind i sving 1, men i sving 2 påkører Enemark Jespers venstre baghjørne med et ødelagt hjul til følge og sender ham i voldsom slinger.
(Foto: Anni Hansen)
Jesper formår at køre videre,men igen taber Jesper vigtige placeringer og ender nu i kløerne på Jens Møller. De to kæmper en hård, men fair dyst i sidste halvdel af løbet, hvor også Kurt Thiim blander sig hen mod slutningen. Et spændingsfuldt race ender med en 14-plads til Jesper lige efter Jens Møller og umiddelbart foran Kurt Thiim.
Jesper fortæller: "Generelt set har vi haft en noget hård/uheldig sæson men med en okay afslutning. Vi må jo nok erkende at den "ældre" dame vi kører rundt i ikke har den samme speed som de nye modeller. Så meget desto mere føler jeg vi har markeret os positivt i mange af løbene i år og især teamet har igen ydet en særdeles kraftfuld indsats. Nu ser vi frem mod 2006, hvor Sylvest Motorsport igen vil være repræsenteret helt fremme blandt titelkandidaterne."
Sylvest Motorsport vil gerne benytte lejligheden til at takke venner,fans, sponsorer og samarbejdspartnere for sæsonen 2005. Vi glæder os til at se jer alle sammen i 2006.
Sylvest Motorsport Læs mere om: 02/10/05 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge |