Danish Touringcar Challenge   23/11/05

"Min bedste DTC sæson"
- sådan betegner Philip Andersen 2005
Lige fra den første testkørsel og frem til DM finalen, har Philip Andersens første sæson med Team Essex været en positiv oplevelse, der resulterede i flere flotte placeringer.

Når Philip Andersen, der for nyligt fyldte 25 år, ser tilbage på 2005 sæsonen, så er det næste kun positive oplevelser der dukker op, selv om der også har være 'mørke' punkter.


(Foto: Motorsporten.dk)

Allerede ved de første testkørseler sammen med Team Essex, på Padborg Park tidligt i april måned, viste Philip at han nok skulle få fart i BMW 320i raceren.
Efter den første dags 68 omgange, så var det svært at få tørret et meget veltilpas smil af Philip ansigt.
Og smilet holdt ved i de efterfølgende testkørsler på både Padborg Park og Jyllands-Ringen.

Sidst i april måned blev der testet på Ring Djursland, som en sidste afpudsning af både form og setup inden sæsonen første løb.
Her var det tydeligt at se hvordan Philip nu følte sig mere hjemme i BMW'en, hvilket også kunne ses på omgangstiderne.

Åbningsløbet på Jyllands-Ringen blev Philips første chance for at måle sig mod de øvrige konkurrenter i DTC serien, og allerede i sin første tidtagning kørte han sig til en plads i Super Pole!


(Foto: Motorsporten.dk)

Han sluttede prefinale og finale på henholdsvis 11. og 8. pladsen, en flot debut i det nye team, og dermed var alle hans forventninger mere end opfyldt.

Næste løb i kalenderen var Padborg Open, så her var Philip tilbage på den bane hvor han første gang testede med BMW'en, og med de positive resultater fra testkørslerne i baghovedet, så var målet at komme i top 8.
Igen kørte Philip sig ind i Super Pole, og han udnyttede sin gode startplacering på fornemmeste vis, og kørte sig i prefinalen op på 5. pladsen - hvilket betød at han skulle starte på pole position til finale løbet.


(Foto: Motorsporten.dk)

I finale løbet måtte han dog se sig overhalet af nogle af konkurrenterne, så det blev til endnu en 5. plads - det var Philips hidtil bedste DTC weekend.

Efter fire ugers pause blev det tid til Juni-løbet på Jyllands-Ringen. Her druknede tidtagningen i regnvejr, og Philip kom ikke med i den eftertragtede Super Pole, og måtte tage til takke med en start placering som nummer 16.


(Foto: Motorsporten.dk)

Dette tog dog ikke pusten fra Philip, han kæmpede sig i løbet af prefinalen op på 10. pladsen, og sluttede finalen på en flot 6. plads.
"Det var en hård weekend, dels det med vejret, men også selve løbene var hårde, da jeg skulle kæmpe mig frem gennem feltet, men til alt held blev der kørt noget fair race omkring mig, og derfor gik det bedre end jeg havde turdet håbe på" - udtalte Philip Andersen efter Juni-løbet.

Copenhagen Racing Grand Prix skulle køres på en for DTC kørerne helt ny bane - Sturup Raceway ved Malmö - og endnu en gang skulle vejret vise sig at blive en joker i spillet.
Philip valgte slet ikke at køre ud til de frie træninger, da der efter et voldsomt regnvejr stod meget vand på banen, så det var direkte ud i tidtagningen på en ukendt bane. Her satte Philip 8. hurtigste tid, og var igen med i Super Pole, hvor det også blev til en 8. plads.


(Foto: Motorsporten.dk)

Prefinalen blev Philip første 'mørke' punkt denne sæson, da han efter at være blevet påkørt flere gange, måtte udgå med en ødelagt racer.
Skaderne var så store at deltagelse i finalen ikke var mulig.

Efter seks ugers sommer pause skulle DTC kørerne deltage i Ring Djurslands 40 års Jubilæumsløb, som skulle vise sig at blive til endnu et af de 'mørke' punkter.
Under lørdagens fri træning blev Philip kørt af banen, og i tidtagningen var han 0,097 sekund fra at komme med i Super Pole.
Prefinale og finale sluttede Philip på henholdsvis 12. og 10. pladsen, og han udtalte efter weekenden:
"Jeg fik det bedst mulige ud af en skidt weekend, og kan i den forbindelse kun glæde mig over at det trods alt lykkede for mig at rykke en plads frem i mesterskabet."

Årets motorsportshøjdepunkt - Grand Prix Danmark på Jyllands-Ringen - indeholdt dobbelt program for DTC kørerne, så der var mange point på spil denne weekend, og mange point var lige det Philip fik med hjem.
I lørdagens afdeling kørte han sig ind i Super Pole, hvor han sluttede som hurtigste Team Essex kører.
Prefinale og finale sluttede Philip på henholdsvis 7. og 10. pladserne.


(Foto: Motorsporten.dk)

Søndag sluttede Philip tidtagningen på 13. pladsen, lige uden for Super Pole, men han tager revanche og kører sig i prefinalen op på 9. pladsen.
I det første sving efter starten på finalen, sender en konkurrent Philip af banen, hvor han ender med en racer der er gået i stå. Da han får den startet igen og kommer på banen er han langt efter fletet, men han bider tænderne sammen og kæmper sig tilbage på en 9. plads.
De fire løb i Grand Prix weekenden gav Philip tilsammen 30 point til DTC kørernes mesterskab, hvor han med 91 point nu indtager 9. pladsen.
I team mesterskabet ligger Team Essex Development, Philip Andersen og Jens Reno Møller, nu på 4. pladsen med 149 point.

Padborg Super Prix blev ikke en weekend som Philip vil tænke tilbage på med gode minder, en afkørsel under tidtagningen resulterede i en startplacering som nummer 15.


(Foto: Motorsporten.dk)

Uheldene fortsatte i prefinalen, hvor en påkørsel resulterede i en knækket sporestang. Team Essex mekanikere fik dog repareret raceren i pausen inden finalen, men her kostede en forbremsning fra Philips siden en tur gennem pitten, hvorved han tabte meget tid, alligevel kunne han slutte løbet på 12. pladsen.

Årets sidste DTC arrangement var DM Finalen på Jyllands-Ringen, og her var Philip meget opsat på at slutte sæsonen af med et flot resultat.
I den fri træning kørte Philip 7. hurtigste tid og i tidtagningen den 4. hurtigste tid - dermed var pladsen i Super Pole hjemme - samtidig var han igen hurtigste Team Essex kører!


(Foto: Motorsporten.dk)

I Super Polen kørte Philip 7. hurtigste tid, og denne placering holdt han også i prefinalen, og de gode takter fortsatte ind i finale løbet hvor han på første omgang nuppede endnu en placering, men en påkørsel kostede en punktering, og han måtte trække sig ud af løbet.
Her kunne han så tilgengæld følge teamkollega Casper Elgaard kører DTC mesterskabet hjem - hans andet mesterskab i træk - og sammen med John Nielsen sikrede de også Team Essex teammesterskabet.

Philip sluttede sæsonen med 104 point i kørernes mesterskab, hvilket rakte til en samlet placering som nummer 10.
I team mesterskabet sluttede Philip sammen med teamkollega Jens Reno Møller fra Team Essex Development på en samlet 4. plads.

Selv om DTC serien nu var slut, så var Philips sæson ikke slut, Team Essex havde tilmeldt ham til 4-timers løbet på Padborg Park, her skulle han dele racer med Casper Elgaard og John Nielsen.
Da det kom frem udtalte Philip Andersen:
"Jeg glæder mig til at køre sammen med Casper og John - det er stort - og jeg føler mig lidt beæret over at være med på holdet. De to besidder en kæmpe erfaring, og jeg håber at ved at vi skal deles om den samme bil, at jeg kan drage nytte af deres store viden."

Det skulle dog vise sig at Philip helt kunne leve op til sine to kollegaer, da han i tidtagningen satte en tid der var knapt 0,7 sekunder hurtigere end den næsthurtigste tid - tiden var tilmed 0,112 sekund hurtigere end den bestående banerekord.


(Foto: Motorsporten.dk)

Med den hurtigste tid, så var det Philip der fik lov til at køre det første stint i 4-timers løbet, og han overlod også raceren til sine medkørere på 1. pladsen i løbet, men efter totalt 55 omgange, så gav motoren i BMW'en op.
Philip kan dog se tilbage på 4-timers løbet, og lune sig lidt ved at han nåede at sætte løbets hurtigste omgangstid, mens han kørte det første stint.

"Det har været en ganske udmærket sæson, specielt med tanke på at det var en 'læresæson' i et nyt team, i en helt anden type bil end jeg har været vant til tidligere i DTC serien. Resultaterne har været fine nok, jeg fik vist at jeg kan være med helt fremme når det hele virker, så på den baggrund er jeg godt tilfreds med min placering i mesterskabet" - udtaler Philip Andersen, der dog påpeger at det ikke er kommet af sig selv - "jeg er blevet taget godt imod af hele Team Essex, og de har alle en stor andel i mine resultater sæsonen igennem, dem skylder jeg en stor tak for indsatsen. Ligeledes vil jeg takke alle mine samarbejdspartnere og sponsore, som har været med til at bære denne sæson, jeg håber at vi også fremover kan finde et givtigt samarbejde."


Hr. Nielsen


Læs mere om:
  • Philip Andersen

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto