Søndag aften sluttede den 74. udgave af det traditionsrige VM-rally, Rallye Monte-Carlo, men selv om VM-premieren nu er overstået, så er det ikke ensbetydende med, at vejene omkring fyrstendømmet Monaco vender tilbage til normale tilstande. Senere på ugen danner de nemlig rammen om det klassiske Rallye Monte-Carlo Historique, hvor godt 350 mandskaber skal gennemkøre de samme prøver, blot i biler bygget før 1977.
Et af de deltagende hold er Lars Bækkelund, Horsens, og Arne Pagh, Billund. De var også med for to år siden, men dengang blev de snydt af de mange serpentinersving, stigninger og fald, som ruten bød på. For i modsætning til det netop overståede VM-rally, der vindes på topfart alene, så køres Rallye Monte-Carlo Historique som et såkaldt pålidelighedsløb, hvor det gælder om at ramme en gennemsnitshastighed på f.eks. 45,6 km/t helt præcist.
Lars Bækkelund (t.v.) og Arne Pagh har forberedt sig godt før årets Rallye Monte-Carlo Historique, hvor de deltager med denne Fiat 128 SL Coupé fra 1972. (Foto: Torsten Palrum)
"Vi troede selv, at vi var så dygtige til at måle, men når vi kører etaperne i alperne, hvor der er så mange sving, så forudser man faktisk ikke, at man kører en kortere distance. Man begynder jo uvilkårligt at skære svingene, og så mangler man nogle meter," forklarer Lars Bækkelund.
Nu lyder nogle meter måske ikke af så meget i et løb med en samlet længde på flere tusinde kilometer, men det er det faktisk, for i denne type af bilsport er præcision nøgleordet.
"Tidtagningen stopper ikke ved målet på prøven," siger co-driver Arne Pagh og uddyber. "Tidtagningen holder sig gemt tre forskellige steder på prøven, hvor de noterer vores ankomsttid, og en af de tre tider bliver anvendt til resultatet. Vi får så et strafpoint for hver tiendedel sekund, vi enten er for hurtige eller for langsomme i forhold til gennemsnitshastigheden. På 30 km kan der være en forskel i køretiden på 25 sekunder ved bare en forskel på 0,5 km/t i hastighed. Det er 250 strafpoints!"
"Sidste gang var det cirka 100 meter pr. 10 km, vi var foran, og det var 100 strafpoints, som vi kørte og bad om hele tiden," skyder Lars Bækkelund ind. "Så prøvede vi at sætte tiden ned med cirka 4 tiendedele. Hvis vi skulle køre med en gennemsnitshastighed på 49,9 km/t, så satte vi den ned til 49,5 km/t, og så passede det."
Denne gang nøjes det jyske par dog ikke med at improvisere. Op til årets Rallye Monte-Carlo Historique har duoen nemlig forberedt sig på flere områder.
"I moderne rally kører man efter triptæller og en rutebog, hvor der står, at man efter 380 meter skal dreje af til højre, og så 275 meter ud til venstre," forklarer Arne Pagh, der styrer kortlæsningen under løbet. "Det får vi ikke at vide i vores løb. Vi får bare en stribe vejnumre, og så må vi ellers selv finde ud af resten, så jeg har været nede ved den store boghandler og købe en stribe kort, hvor jeg endda har fået flere af dem forstørret op, og her har jeg så tegnet prøverne ind."
Men forberedelserne stopper ikke ved de mere end 40 timer, Arne Pagh har siddet fordybet over de franske vejkort. Makkerparret har også rent fysisk trænet til løbet, og der er faktisk kun et eneste sted i Danmark, hvor vejene tilnærmelsesvis ligner dem, de kommer til at møde i de franske alper.
"Det er bakkerne i Munkebjerg-skoven ved Vejle," siger Lars Bækkelund. "Vi har brugt vejene der til at blive endnu mere nøjagtige, for i sådan et løb skal vi prøve at holde tempo i specielt svingene, hvor vi skal sørge for hurtigt at komme op i fart igen."
Lars Bækkelund (t.v.) og Arne Pagh går efter den store gevinst i kasinobyen ved Middelhavet, når årets Rallye Monte-Carlo Historique starter torsdag eftermiddag. (Foto: Torsten Palrum)
Og da det jyske hold nu alligevel var på de kanter, valgte de også at lægge vejen forbi det lokale kasino. For også på det punkt kunne det være rart med lidt træning, hvis de nu i Monte-Carlo pludselig får muligheden for at få den helt store gevinst!
Korte fakta
- Selv om Lars Bækkelund og Arne Pagh måske ikke får tid til at besøge Monte-Carlos kasino efter løbet, så er smokingen med i bagagen. Det er nemlig den obligatoriske påklædning ved gallafesten i Salle des Etoiles, som afslutter Rallye Monte-Carlo Historique.
- For at kunne ramme en gennemsnitshastighed på en tiendedel sekund kræves godt måleudstyr. Men GPS og anden elektronik er bandlyst, og kun triptællere fra før 1977 er tilladte. Sune Gramstrup, Virklund, står bag de legendarisk Hemo-triptællere, og han har gennemgået Bækkelund & Paghs kabler og tællere, så de nu fremstår i en bedre stand, end da de var nye for 30 år siden.
- Sune Gramstrup vil i den kommende weekend også være at finde i de franske alper. Dels for at følge Bækkelund & Pagh, dels for at tage Rallye Monte-Carlo Historique i nærmere øjesyn med henblik på selv at deltage i 2007.
Morten Alstrup Læs mere om: 22/01/06 - Monte Carlo - WRC |