Lars Bækkelund, Horsens, og Arne Pagh, Billund, fortsætter i årets Rallye Monte-Carlo Historique. Efter en fredag med gearkassehaveri i det centrale Tyskland nåede parret lørdag eftermiddag frem til samlingspunktet i Saint Etienne, hvor alle de deltagende biler placeres i en lukket hal, hvorfra de først bliver sluppet løs få minutter før søndagens klassifikationsetape. "Vi var fremme en time før planen, men vi stemplede ind til vores planlagte tid, og vi har nu fået snakket med løbledelsen og er med i morgen," fortæller Arne Pagh fra Frankrig. Lidt senere kunne han konstatere, at han sammen med makkeren Lars Bækkelund topper den første liste, som den arrangerende Automobile Club de Monaco har publiceret. Nemlig listen over strafpoints!
Intet mindre end 110.000 strafpoints har det jyske mandskab fået!
For hvert minut, man kommer for sent til en tidskontrol, tillægges 100 strafpoints, men straffen for enten at undlade passage af et kontrolsted eller at passere en tidskontrol efter, at den er lukket, er endnu større. 10.000 strafpoints udløser en sådan forseelse, og da Lars Bækkelund og Arne Pagh missede såvel fem kontrolpunkter som seks tidskontroller, er de nået op på det astronomiske pointtal. Holdet har mere end dobbelt så mange strafpoints som næstdårligste hold, Laurent Verzaux og Laurent Palanque, Frankrig, der har 50.000 strafpoints!
Men ellers forløb teamets nødplan lige efter bogen.
Klokken 18.30 fredag aften forlod Robert Hansen og Sune Gramstrup Horsens med en reservegearkasse, og lige over midnat var de fremme i Kirchheim, hvor den drilske gearkasse i forvejen var blevet pillet af den røde Fiat 128 SL Coupé. Efter en times koncentreret arbejde af servicefolkene Per Troelsen og Oluf Albertsen var erstatningen monteret, og klokken 01.15 kunne Lars Bækkelund og Arne Pagh fortsætte løbet.
"Der har ikke været nogen problemer med reservegearkassen," fortæller Lars Bækkelund, som for to år siden også havde et tilsvarende mareridt. "Det er den gearkasse, vi endte med at bruge sidste gang, som vi har sat på. Hvor den oprindelige gearkasse var en såkaldt close-ratio gearkasse, der var tilpasset kørslen i bjergene, så er dette her kun en standardgearkasse. Men det vigtigste er, at bilen nu kan køre."
Men Lars Bækkelund og Arne Pagh er ikke det eneste mandskab, som har oplevet problemer under koncentrationsetapen. Syd- og Mellemeuropa har således været præget af dårligt vejr, og det har givet store forsinkelser for de mandskaber, der er startet fra henholdsvis Barcelona, Monte-Carlo og Torino. Men alle de fire deltagende danske mandskaber er nået frem, og her må Lars Bækkelund og Arne Pagh altså konstatere, at de nu er langt bagude på points i den danske kappestrid.
Korte fakta
- Efter at have transporteret reservegearkassen frem og hjælpe med montagen af den satte Robert Hansen og Sune Gramstrup også kursen mod Saint Etienne for at følge den resterende del af løbet. Imidlertid valgte de at køre en anden vej end Lars Bækkelund og Arne Pagh, og de kom således først frem efter flere timers forsinkelse.
- De første biler sendes ud på søndagens klassifikationsetape klokken 7.30. Herefter venter 350 km kørsel og fire pålideligsetaper, inden de første biler når frem til målet i Valence ved 16.00-tiden.
Morten Alstrup Læs mere om: 22/01/06 - Monte Carlo - WRC |