Formel 1   13/03/06

Bahrains GP - Set og sket - Top 5
Årets første Grand Prix er kørt. Det blev som håbet til en masse tætte dueller hele vejen gennem feltet, og så blev løbet vel reelt afgjort i pittet.

Årets første Grand Prix er kørt i ørkensandet i Bahrain. Det blev nøjagtig så underholdende som ventet. Der var mange tætte dueller gennem stort set hele feltet, noget som vi har savnet i de senere år. Og så blev der også overhalet - tak for det. Med tilbagevenden af dækskifte i forbindelse med pitstop, er der også kommet større muligheder for fejl. Nogen skal altså lige hjem og øve sig lidt mere. Lidt kynisk kan man vel godt tillade sig at konkludere at løbet reelt blev afgjort i forbindelse med pitstoppene.

Renault - 10 points:
Det var for så vidt med en vis spænding at man skulle se hvad Renault reelt kunne. I hvert fald har teamet ikke umiddelbart testet den nye V8 motor så meget som flere af konkurrenterne har med deres ditto. Alligevel skete det som mange måske alligevel havde håbet. Renault vandt løbet, men det havde sin pris. Alonso vandt, men Fisichella udgik - med motorproblemer. Allerede lørdag havde Fisichella problemer med motoren som tabte kraft. Efter kvalifikation skiftede Renault visse komponenter på motoren, komponenter der er lovlige at udskifte i forhold til reglementet. Det hjalp dog ikke meget, og Fisichella måtte udgå. Ikke med direkte motorproblemer, men med fejl i det hydrauliske system. Motoren og den eksterne dele skal nu undersøges nærmere. Til gengæld var både held, hurtighed og dygtighed med til at sikre Alonso sejren. En fremragende start bragte Renault køreren op som nr. 3 i opløbet til første sving. Dernæst lavede Massa en lille fejl og så var andenpladsen sikret. Samme Massa kunne have sendt Alonso ud af løbet nogle omgange senere, da Massa for enden af start/mål langsiden på grund af fejl i bremsesystemet, var ved at sende ham selv og Alonso ud af løbet. Alonso nåede at opdage faren og fik bremset den brøkdel af et sekund der var nødvendig. Derefter gik jagten ind på M. Schumacher. Og takket være hurtigere pitstops end hvad Ferrari kunne præstere, kom Alonso forrest efter den sidste runde af pitstop. Og så var løbet for så vidt afgjort til spanierens fordel.


Alonso fik en god start på titelforsvaret
(Foto: Renault F1)

McLaren - 10 points:
McLaren opnåede samme pointantal som Renault, men med 2 kørere. Montoya var ikke specielt imponerende at følge i søndagens GP, men gjorde vel sit job. Raikkonen skulle starte bagerst, da han ikke fik sat nogen tid i kvalifikationen grundet uheld. Men han er vel nærmest blevet en mester i at køre sig op gennem feltet - efter at have øvet sig i øvelse i sidste sæson. Flot at køre sig frem til tredjepladsen. Strategien var for så vidt simpel for Raikkonens vedkommende. Start med fulde tanke, kør alt hvad remmer og tøj kan holde til midtvejs i løbet. Ind og tanke op og skifte dæk og forsæt. Det lykkedes men helt tæt på de to forreste kom han ikke. Montoya var ikke helt tilfreds med bilen som han mente ikke var sat rigtig op. Og hvem er det nu lige der skal være med til det? Han kørte dog stabilt hele vejen med bilens setup i mente. Og netop stabiliteten må være nøgleordet for McLaren. Bilerne i pointene hver gang. Raikkonen viste at bilen er hurtig, samme billede som i sidste sæson. Nu skal pointene og sejrene give ham det verdensmesterskab han higer efter. Han har nu kun resten af sæsonen til det. Og så må Montoya lige finde sig lidt bedre til rette i den nye bil.

Ferrari - 8 points:
Ferrari er tilbage igen efter en miserabel sæson sidste år. Ok, det var kun årets første GP, men forsætter teamet med fremgangen, skal man regne med de røde. I hvert fald med M. Schumacher. Han viste at han er med igen. Debutanten hos Ferrari, Felipe Massa, havde nok en af de dage man vil rive ud kalenderen. Kvalifikationen var rigtig god og han var med i forreste startrække. Han bakkede også fint af for M. Schumacher i starten, men så kom fejlene. Et mistet bremsepunkt sendte Alonso forbi ham. Og da han senere på grund af en endnu uidentificeret fejl ved bremserne, var ved at sende både sig selv og Alonso ud af løbet, ja så gik det først helt skidt. Næste fejl, som han ikke var skyld i, kom i pittet. Problemer med centermøtrikken på det ene baghjul tog alt for lang tid, og så var Massa nede midt i feltet, og der kørte han sig trods adskillige forsøg aldrig op fra igen. M. Schumacher kørte alt det bilen kunne. Det havde også været nok hvis ikke det var fordi at pitstoppene var længere end Alonsos ditto. Så reelt blev duellen mellem de to kørere afgjort i pittet. Men en god opmuntring for Ferrari efter sidste sæsons noget skuffende præstation.

Williams - 5 points:
Inden Bahrains Grand Prix var der ikke rigtig nogen der vidste hvad Williams kunne præstere. Det ved vi nu. Williams er tilsyneladende med igen. Som det ene af to teams, fik Williams begge biler i mål i pointene. Debutanten Nico Rosberg viste at han er en kører man skal regne med. Talentet kom allerede i sidste sæson ud, hvor Rosberg vandt GP2 serien efter tæt kamp med Kovalainen. Rosberg havde respekt for de andre kørere, men benyttede sig alligevel af muligheden for overhalinger når de bød sig. Det sikrede ham en flot syvende plads over målstregen. Han kørte ydermere løbets hurtigste omgang. Webber kørte nærmest anonymt, men meget stabilt hele løbet igennem. Det gav ham 3 points på kontoen for sjettepladsen. Bortset fra Ferrari, som har kørt på Bridgestone i flere år nu, så var Williams det bedste Bridgestone hold. Noget indikerer at Williams er på vej tilbage, men holder det? Svaret får allerede om en lille uge.


Nico Rosberg var en stor oplevelse i sit debutløb
(Foto: Williams F1)

Honda - 5 points:
Honda beviste at de også vil være med i år. Jenson Button var dog ene om at køre points hjem til teamet. Barrichello var godt med i starten og de to havde flere gange nogle ret underholdende dueller indbyrdes. Barrichello kunne dog ikke holde på og sluttede løbet langt efter. Det havde dog sin årsag. Et af gearene i gearkassen besluttede sig for at holde søndagsfri uden varsel. Barrichello måtte derfor køre løbet slut uden det samme momentum som teamkollegaen - og konkurrenterne. Buttons eneste klagepunkt var koblingen som hindrede ham i at få en god start. Ellers er der for så vidt positive udmeldinger fra teamet, som føler at man er på vej mod noget endnu bedre end sidste år. Skal Buttons første GP sejr komme i år? Alle håber og forventer det. Farten er ved at være der, nu mangler der bare lige det sidste - og det sværeste.


Barrichello havde problemer med gearet og fik dermed ikke den bedste start på sin Honda-karriere
(Foto: Honda Racing F1)

Dons


Læs mere om:
  • 12/03/06 - Sakhir - Formel 1 - FIA F1

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk