Hos McLaren har man været glade for de 3 ugers pause der er mellem det australske GP og San Marinos ditto. Der er arbejdet med mange ting i pausen. McLaren har testet godt 4800 km siden det australske GP. Teamet har testet på Paul Ricard og Circuit de Catalunya og alle kørere har været involveret. Der er ingen oplysninger fra teamet om hvad man har testet, men som en del af den forsatte udvikling af bilen - som det så smukt hedder - så har man ganske givet arbejdet med aerodynamik, dæk og frem til San Marinos GP især bremser. Grundet Imola banens udformning, så er der mange accelerationer og nedbremsninger. Så køling af både motor og bremser er vigtigt her. Banen kan også være hård ved bilen. Imola er traditionelt en bane hvor man angriber kerbs rigtig meget. Det stiller store krav til den mekaniske holdbarhed, ligesom at bilen skal finde sin balance lynhurtigt efter at køreren har tumlet den over kerbs. Det betyder at bilen ikke må være alt for hård i sin opsætning for at bevare stabiliteten når der accelereres efter et sving. Det er ganske gevaldigt kompromis som der her skal findes, samtidigt med at downforce også er af stor betydning her. Det er tricky i og med at der er lange lige stræk, og meget langsomme chikaner og sving. Ovennævnte ting er kørerne i særdeleshed opmærksomme på. Det betyder at de skal være omhyggelige i deres kørsel rundt på banen. Kimi Raikkonen fortæller at, ved Tosa hårnålen er der mulighed for overhaling, ligesom der er flere kørere der vil prøve at vælge en alternativ linie gennem hårnålen. Montoya mener at de mest spændende steder er ved Piratella og Aqua Minerali. Han ser netop frem til disse sving fordi der her skal bæres så meget fart gennem svingene som muligt. Montoya mener at det måske godt kan gå hen og blive lidt af en udfordring med de nye V8 motorer. Montoya og Raikkonen skal have en stabil bil fremover (Foto: McLaren)
Det er måske værd at lægge mærke til at McLaren ikke har travlt med at fortælle om hvorfor de ikke har vundet VM de seneste år. Sæsonstarten har været kostbar for teamet i de seneste sæsoner. Der har været problemer med holdbarheden - også hen over sæsonen - og det har ganske givet kostet Raikkonen et VM eller to. Bilen i sig selv har jo været god nok. Men de mange "udfald" har kostet. Her må McLaren se at blive bedre. Dons
Læs mere om: 23/04/06 - Imola - Formel 1 - FIA F1 |