Team Essex havde skuffende weekend på Padborg Park "Vi havde håbet på at det ville gå bedre - men egentlig ikke regnet med det", siger John Nielsen efter Team Essex' weekend på Padborg Park, "omstændighederne var imod os - det var bare ikke vores weekend".
Problemerne for Team Essex startede allerede ved shoot-out'en hvor kun Casper Elgaard og John Nielsen kom med blandt de 15 der overlevede første runde. René Rasmussen sluttede på en 17. plads, mens Philip Andersen, efter at have haft problemer med opsætningen, skulle starte som nr. 20.
Elgaard tog føringen i starten af pre-finalen (Foto: Jeppe Rimmen)
Casper Elgaard og John Nielsen kom flot igennem shoot-out'en med deres 50 kg succes ballast og indtog i fællesskab 2. startrække til pre-finalen. Mens Casper Elgaard lavede en fin start og tog føringen, gik det knap så godt for John Nielsen.
"Jeg havde en utæt koblingscylinder, så når jeg satte bilen i gear så kørte den, selvom jeg trådte på koblingen. Så jeg måtte sætte den i frigear og vente til det grønne lys med at sætte den i gear", fortæller John Nielsen om starten på pre-finalen. Problemerne med koblingen sendte ham et par pladser ned da starten gik.
I front måtte Casper Elgaard overgive sig til Michel Nykjær i den nye Seat. "Han var så hurtig og jeg vidste det var en tabt kamp", fortæller Casper Elgaard, "så for enden af langsiden gav jeg ham den plads han havde brug for". Næste mand i Casper Elgaards spejle var Jan Magnussen. "Han lukkede hullet op til mig ret hurtigt og havde også et enkelt angrebsforsøg. Men så blev han selv presset af en Honda og jeg kunne lægge afstand til ham igen", siger Casper Elgaard, der sluttede pre-finalen på 2. pladsen.
John Nielsen havde koblingsproblemer. (Foto: Jeppe Rimmen)
På sidste omgang af pre-finalen tabte John Nielsen yderligere placeringer, da han prøvede at komme forbi Marko Märtin i den ene Honda. "Jeg havde ligget bag ham nogle omgange", fortæller John Nielsen, og han lukkede de rigtige steder. Så jeg måtte forsøge et sted hvor han ikke forventede det. Det lykkedes mig også at komme forbi, men jeg havde for meget fart på og mistede i stedet nogle placeringer. Det var en af den slags chancer som man bare må tage. Jeg lå på 6. pladsen og det var et spørgsmål om at starte som nr. 6 eller som nr. 1 i finalen".
For Philip Andersen blev pre-finalen et udmærket løb. Han fik kørt sig fra sin startplacering som nr. 20 og op på 11. pladsen. "Jeg fik kørt mig op, men havde ikke farten til mere end det", siger Philip Andersen.
For René Rasmussen blev pre-finalen ganske kort. Efter starten blev han puffet rundt og fik så problemer med bilen. "Først troede vi det var en toppakning, men det var det ikke. Jeg stod og var parat til at være tilskuer til finalen, da de kaldte og sagde at nu var bilen klar - og så måtte jeg ud at køre igen", fortæller René Rasmussen.
René Rasmussen i aktion. (Foto: Jeppe Rimmen)
I finalen sluttede René Rasmussen som nr. 15, men var efterfølgende ikke tilfreds. "Bilen er hurtig nok, men der jeg mangler noget fart - og det irriterer mig", forklarer han. "Så nu er det bare at komme videre til næste løb og håbe på lidt mere medvind".
Philip Andersen kom en tur på podiet. (Foto: Jeppe Rimmen)
Philip Andersen både startede og sluttede som nr. 11 i finalen. "Der var bare ikke mere fart i bilen", fortæller han, "men vi fik det bedste ud af det og jeg fik skrabet nogle point sammen, og fører nu Privat Cuppen". Med en 3. plads i finalen i Privat Cuppen, blev det også til en pokal til Philip Andersen.
Det blev der tilgengæld ikke til John Nielsen og Casper Elgaard. I slutningen af pre-finalen begyndte Elgaard at have problemer med servo-styringen og på vej ind i pitten efter løbet gik den helt i stykker. Han skulle derfor kører finalen uden servo-styring.
"Bilen blev meget svær at køre", forklarer Casper Elgaard, "og det tog lidt tid at vænne sig til. På Padborg Park er der mange steder hvor man begynder at dreje samtidig med at man bremser, og det var den ikke glad for - der skulle virkelig lægges kræfter i".
I løbet bliver det til en 6. plads til Casper Elgaard, der også mistede føringen i den samlede stilling. "Man er jo altid træt af resultatet og af at miste føringen. Men det bliver en tæt kamp og førstepladsen skal nok skifte hænder et par gange undervejs. Og hvis det her var et uheldigt løb, så er det ok", slutter Casper Elgaard.
John Nielsen. (Foto: Jeppe Rimmen)
For John Nielsen sluttede finalen på en 5. plads. "Med lidt held kunne jeg have kæmpet med om en 3. plads", mener John Nielsen, der undervejs kørte meget tæt med Casper Elgaard. "Jeg vidste ikke at hans servostyring var i stykker - det virkede som om han havde problemer og han kørte nogle andre linjer end han plejede og så ville jeg overhale. Vi kom lidt tæt på hinanden, og mistede en placering, som vi dog fik igen", fortæller John Nielsen.
"Så nej, det var virkelig ikke vores weekend. Jan Magnussen vandt en fortjent sejr - ikke fordi han var hurtigere, men fordi han var klogere, så stor ros til ham", slutter John Nielsen.
Teamejer Peter Halvorsen var efter løbet heller ikke en glad mand. "Det var en rigtig lorte-weekend", var hans umiddelbare reaktion. "Men Philip fører Privat Cuppen og Casper og John ligger to'er og tre'er i mesterskabet. Så når det skulle være dårligt, er det ikke så ringe".
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: 21/05/06 - Padborg Park - Danish Touringcar Challenge - DM |