Ved sidste års Special Saloon Car Festival på Ring Djursland blev der indført et nyt begreb - en 'Verner' - det kom af at DTC køreren Klaus Verner vandt alle fire afdelinger i sin klasse. Denne præstation var Martin Sally Pedersen lige ved at gentage i år! Martin Sally Pedersen der har holdt en pause som aktiv kører, havde til Festivalen lånt sin fars Renault Megane II DTC racer som han stillede op med i Special Saloon Car klasse 1, i øvrigt en racerbil han ikke tidligere har kørt i.
(Foto: Motorsporten.dk)
Uden nogen form for test, kørte Martin ud og satte 10. hurtigste tid i den første fri træning inden problemer med gearkassen tvang ham i pit.
Problemerne med gearkassen blev løst til tidtagningen, hvor Martin kvitterede med at sætte 6. hurtigste tid generelt, og 3. hurtigste tid i klasse 1 blot 2/10 dele sekund fra klassen hurtigste kører!
I det første af lørdagens løb kørte Martin sig op på en generel 4. plads, samt på 1. pladsen i klassen.
Det gjorde han endnu bedre i det andet løb, hvor han sluttede på 2. pladsen generelt, og igen på 1. pladsen i klassen.
Dermed havde han allerede scoret en 'Halv-Verner'.
Alle lørdagens kørsler var foregået på den dejlig tør Ring Djursland, men til søndagens kørsler var der en ny udfordring til Martin og de øvrige deltagere ved Special Saloon Car Festivalen - regnvejr!
For at spare på materiellet valgte Martin ikke at deltage i den første fri træning, mens han i tidtagningen til løb 3 kørte sig til en samlet placereing som nummer 7, og som nummer 4 i klassen.
Tidtagningen til løb fire blev kørt som en 'Shoot Out', ligesom man benytter i Formel 1 samt DTC serien.
I den første af de tre runder kørte Martin 6. hurtigste tid, og var dermed sikret en plads i anden runde - og det endda på trods af problemer med gearkassen.
I anden runde kørte Martin 5. hurtigste tid, hvilket betød at han skulle med i tredje og afgørende runde.
Tredje runde sluttede Martin på 6. pladsen og som nummer 3 i klassen.
(Foto: Motorsporten.dk)
Da starten gik til søndagens første løb, knækkede der en trækaksel på Renault raceren, og Martin blev holdende på startstregen mens de andre kørte.
Dermed brast drømmen om en 'Verner' for Martin, men sammen med teamet fik han bilen klar til det fjerde og sidste løb.
Her kvitterede Martin ved at køre sig op på 2. pladsen generelt, kun slået af en klasse 3 Porsche 993 GT2 racer (ligesom i løb nummer 2), så her var endnu en sejr i klasse 1 i hus.
Martin øverst på podiet efter det 4. løb, her flankeret af Henrik Møller Sørensen (2. pl) samt Peter Vesti (3. pl.). (Foto: Motorsporten.dk)
Med tre sejre ud af fire mulige, i en racer han ikke tidligere havde kørt i, var Martin selvfølgelig tilfreds med resultatet, også selv om det ikke blev til en 'Verner'.
Tilfredsheden og stoltheden over Martins præstationer var også til at mærke i teamet - helt med rette.
Den eneste der måske var lidt beklemt ved situationen var Martin's far - Jesper Sally Pedersen - der måtte høre på mange spøgefulde kommentare samt spydige forslag til et generationsskifte i teamet.
Næste gange Renault Meganne raceren skal på banen igen, er den tilbage i DTC feltet med Jesper Sally Padersen bag rattet, det er om to uger hvor der køres Copenhagen Racing Grand Prix på Sturup Raceway i syd Skåne. Hr. Nielsen
Læs mere om: Martin Sally Pedersen28/05/06 - Ring Djursland - Special Saloon |