Le Mans   30/05/06

Der testes på Le Mans
Le MansSå nærmer vi os med stormskridt årets 24 timers løb på Le Mans, og på søndag har de 50 udvalgte teams en sidste chance for at teste bilerne på den 13,6 kilometer lange banen inden det går løs med kvalifikation fra onsdag den 14. juni.

På søndag Le mans debutere den helt nye Audi R10 TDI, bilen der afløser den legendariske R8 som har givet Audi så mange sejre med hjem. Kan R10 også gøre det?

Projektet omkring Audi R10 TDI har stået på i ca. 1½ år. Bilen vandt debuten på Sebring i marts, det er en indikator for at bilen er hurtig og rimelig stabil, dog skal det lige pointeres at ved den lejlighed deltog de 'nye' Pescarolo biler ikke.

Den danske Zytek racer med Phillip Andersen, Casper Elgaard og John Nielsen kommer også til testdagen, og her skal Phillip ud at køre for at have lov til at deltage i Le Mans løbet. Det er nemlig sådan at er du Le Mans debutant skal du køre mindst 10 omgange på testdagen.

Når testdagen er kørt ved vi hvilke 50 teams der er klar til Le Mans små 14 dage efter, vi ved også hvilke debutant kørere der er klar til at deltage, men herudover kan vi ikke være 100% sikker på at vide hvem der køre med på alle biler.

Le Mans løbet i år bliver i øvrigt det sidste 'overgangs reglements' løb inden det nye LMP er fuldt implementeret.
Det betyder at vi i LMP1 klassen i år ser to bil typer, både de nye LMP1 biler, og hybrid bilerne som er dem der køre efter overgangs reglementet. Eksempel vis er Essex Zyteken en hybrid racer, bygget over det før omtalte overgangs reglement.

Det bliver interessant og se om de team som har bygget hybrid biler, kan lukrere på de fordele som reglementet giver dem?

Herudover har vi Listeren med Jens Møller. Det er lidt svært lige nu og gennemskue om Nicolas Kiesa skal køre den bil på Le Mans, men en ting er sikkert skal Kiesa deltage i 24 timers løbet, så skal kan køre testdagen, for også han er Le Mans debutant.

I LMP2 skal vi holde øje med bilen der har nummer 32. Det er BaraziI Epsilon hvor Juan Barazi køre. Han har vist sig rigtig hurtig i den klasse, og vi kan derfor godt forvente at de vil bruge testdagen til at finde et fornuftigt setup til bilen, frem for at køre efter vandvittig hurtige tider.

I GT1 har vi Jan Magnussen i Corvetten med nummer 64, sammen med Oliver Gavin og Olivier Beretta. Det hold er blandt favoritterne til sejren i GT1 klassen og de er bestemt ikke Le Mans novicer, derfor vil jeg tro at de også vil bruge dagen til at få sat bilen op til den let ombygede Le Mans bane, og måske afslutter de så dagen med at sætte en hurtig tid bare for at stresse konkurrenterne!

I GT2 klassen er det Porschen med nummer 89 vi skal holde øje med. Her køre Thorkild Thyrring for Sebah Automotve, sammen med Xavier Pompidou og Christian Ried. Teamet vil ikke være frontrunner i klassen som formodentligt vli blive domineret af Ferrari F430 GTC og Panoz Esperante GT-LM.

Alt i alt er testdagen en dag hvor de forskellige teams skal få kørt nogle data ind på bil og bane, herefter kan de bruge ugen efter til at rette evt. småfejl. Der er ikke tid til de store rettelser, og for Essex drengene er der et DTC løb på Sturup imellem testdagen og 24 timers løbet på Le Mans.

Vil du følge med i testdagen kan du lytte med fra klokken 9 søndag morgen på RadioLeMans.com her vil du hele tiden blive opdateret med nyheder og tider fra testdagen.

Vejgaard


Læs mere om:
  • 18/06/06 - Le Mans - Le Mans

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport