Diverse   16/06/06

Danmarks hurtigste ur
En af de vigtigste funktioner ved et ur er, at det går nøjagtigt. På den baggrund kan det virke mærkeligt, at Rosendahl på lørdag den 17. juni lancerer topmodellen "Seven" med henvisning til, at det er landets hurtigste ur.

Lidt logik er der dog i påstanden. Seven er nemlig en videreudvikling af Rosendahls ur "Le Mans", der med design-input fra Tom Kristensen blev introduceret sidste år og efter ur-grossisten House of Watches' opgørelser blev Danmarks såvel bedst som hurtigst solgte i 2005. Første sending på 1.000 ure blev sendt i handelen den 15. juni - samme dag, som Le Mans blev flaget i gang - og mindre end en uge senere var alle eksemplarer revet væk. Succesen et fortsat lige siden, således har Rosendahl fem gange måttet bestille nye partier hjem.

"Jeg har aldrig oplevet noget lignende. Det hører ikke til dagens orden, at der står mennesker i kø foran urmagere en mandag morgen, men det gjorde der dagen efter Tom Kristensens seneste Le Mans-sejr. "Le Mans" var og er dog også et usædvanligt flot designet ur. Det er stort og maskulint, men samtidig elegant og udstråler individualitet. Endelig er signalværdien af at gå med et Tom Kristensen-designet ur i top. Kristensen er en sportslig ener, men ved siden af har han bevaret begge ben på jorden. Det er et sympatisk træk, som et bredt spekter af danskere gerne vil identificere sig med," vurderer direktør Henrik Mensen fra House of Watches.

Det nye Seven vil aldrig komme til at overgå salgstallene for Le Mans, for det er netop ikke meningen. Seven er nemlig Rosendahls hyldest til det historiske øjeblik, da Tom Kristensen krydsede målstregen i den 74. udgave af Le Mans og slog rekorden for flest sejre i dette verdens mest kendte racerløb. Med sin syvende sejr understregede himmerlændingen, at 7-tallet er hans lykkenummer. Tom Kristensen er født den 7/7 i '67, og hans første Le Mans-sejr kom i bil nummer 7 - selvfølgelig i '97. Det nye ur bliver derfor sat til salg i blot 777 eksemplarer, og fra udlandet er der allerede afgivet store ordrer på Seven, selv om det kommer til at koste 15.700 kroner. En tysk grossist har forlods sat sig på 100 eksemplarer, men Rosendahl ønsker i første omgang at lade det danske publikum få chancen.

"Normalt ligger det ikke til danskere at købe limited editions, men lige nøjagtigt med Seven tror jeg godt, det kan blive tilfældet. Det nye ur er udelukkende bygget i racerbils-materialer som titanium og karbonfiber, og det giver et virkelig råt look. Det bliver interessant at følge, om uret bliver solgt så hurtigt, at det ender med at blive et samlerobjekt. Den udvikling ser man ellers kun med prestigemærker som for eksempel Rolex," lyder Henrik Mensens analyse.

Rosendahls nye top-ur er ligesom "Le Mans" udviklet i et samarbejde mellem Tom Kristensen og den internationalt kendte designer Bo Bonfils. De insisterede begge på at lave en urrem af titanium, selv om det som grundstof er så hårdt, at det har krævet specialværktøj at bearbejde det. På samme måde er urskiven skåret i karbonfiber, et hårdt, let materiale, der ligesom titanium anvendes i Tom Kristensens racerbiler. De mange detalje- og kvalitetskrav til uret har desuden betydet, at Rosendahl har måttet anvende ti forskellige samarbejdspartnere fra hele verden for at kunne udvikle Seven.

"På den måde har uret været lige så kompliceret at bygge som Audis R10 Le Mans-racer," påpeger Tom Kristensen selv.

Det danske verdensnavn skal dog ikke sætte sin lid til, at den kommende maratondyst med Le Mans vil komme til at gå hurtigere med et Seven på armen. Selv om det med rette kan kaldes Danmarks hurtigste ur, vil Le Mans som altid vare de magiske 24 timer.

TomKristensen.com
Nils Finderup


Læs mere om:
  • 18/06/06 - Le Mans - Le Mans

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto