Int. FF   22/11/99

"Vidunderbarnet" Kiesa
Den 21-årige danske kører Nicolas Kiesa er virkelig et hot navn i de højere motorsportskredse! Han er talentfuld og karismatisk, hvilket jo absolut er en fordel i motorsporten. Men hvordan startede hans karriere egentlig? Og hvordan er han kommet så langt, som han er i dag? Her kommer den utrolige historie om det danske stortalent, som mange ser som den næste danske Formel 1 kører.

Han startede i 1989 med at køre go-kart på Københavns go-kart bane, men det blev aldrig den helt store succes pga. af materiellet... Men den unge ”Nico” (kaldenavn blandt venner og bekendte) var dog ikke blevet mindre vild med sporten, så i ’90 fik han sin egen go-kart og nu gik det straks fremad. Han vandt det første løb, og heldet fulgte ham resten af sæsonen, hvor han vandt 16 ud af 18 løb i Formel junior klassen. Det kom derfor ikke som den store overraskelse, at han allerede året efter (i ’91) rykkede en klasse op, og også denne klasse klarede han til UG, idet han vandt 14 ud af 18 løb.

Nu begyndte folk at indse, at her var en dreng, der kunne og ville noget. Så han blev i 1992 kontaktet af Erik Magnussen (bror til Jan Magnussen), der var blevet meget interesseret i det unge talent. Erik fik Kiesa til at stille op i forskellige løb, og Erik blev IKKE skuffet; Kiesa sluttede som nr. 2 i VM, og det var også året, hvor den 14-årige dreng kom på landsholdet, blot 4 år efter han startede sin karriere.

1993 blev ikke som ønsket, da han efter at have vundet 10 ud af 16 løb i DM måtte sige fra, fordi han var blevet skudt i hånden tre dage før finalen. Dog blev han nr. 3 i EM og vandt Nordisk Mesterskab, hvilket betød, at Kiesa endnu en gang kunne rykke en klasse op.

Så i 1994 kørte Kiesa i den klasse, som hedder International Junior, en klasse som efter Kiesa selv er ret hård. Han havde lidt svært ved at vænne sig til den nye kørestil, men klage kunne han dog ikke. 4 sejre og en 5. plads i EM er da ret flot, og derudover vandt han opvarmningsløbet FIA Viking Trophy.

1995 blev et år, som Kiesa helst vil glemme. Alt der ikke måtte gå galt, gik galt pga. materiellet. Så lad os pænt springe videre til 1996.

1996 var et rigtigt drømmeår for Kiesa, også selvom han dette år var rykket op i ”de voksnes rækker”. Der var derfor tale om RIGTIGT hårdt arbejde, men det førte også til noget: Dansk mester, nordisk mester, nr. 3 i EM og 2 i VM, så pga. disse flotte placeringer fik han en masse gode tilbud, men det bedste fik han fra sin gamle teamchef Erik Magnussen. Han ringede på vegne af Peugeot Danmark, der var interesseret i en langsigtet kontrakt, så efter et møde med direktør Hans Bruun, begyndte et tæt samarbejde mellem Kiesa og Peugeot Danmark.

Der var lagt op til et superår i 1997, men pga. dårlige dæk ødelagde det nærmest det hele, lige indtil han blev fri af kontrakten og kunne skifte til Bridgestone. Nu kunne Kiesa atter vise, hvad han duede til! Han blev nr. 2 i Monaco, og slog samtidig Michael Schumachers banerekord, og som Kiesa dertil tilføjer ”den står der endnu, rekorden altså”. Herefter kørte Kiesa et løb i det amerikanske mesterskab, og blev nr. 4 efter at have ført løbet.

Dette dækskift har faktisk betydet så uendeligt meget for Kiesas karriere, for det beviste, at det var dækkene, det var galt med og ikke hans kørsel. Da han så kom hjem, havde Jan Magnussen og Peugeot Danmark fået ordnet det sådan, at Kiesa skulle køre en Formel Ford vinterserie i England hos Van Diemens, der var de daværende mestre. Som sædvanlig gjorde Kiesa sig bemærket, da han efter at havde startet som nr. 27, fik en 6. plads i sit første løb, og samlet blev nr. 4. Det kan kun siges at være meget flot, og nu var der lagt op til en Formel Ford sæson i England.

I 1998 kørte han så for ADR motorsport i Formel Ford serien i England med fuld støtte fra Peugeot Danmark. Han opdagede dog hurtigt, at nu skulle han virkelig tage sig sammen. Det førte til en masse tredje pladser og et par anden pladser, og pludselig vinder han sit første løb på Brand Hatch, og sluttede sæsonen som nr. 3.

Nu var der ”kun” VM tilbage, og det blev sværere end forventet, men Kiesa tog det helt roligt, og endte som nr. 3 trods en startplacering som nr. 9. Det var jo klart noget, der blev lagt mærke til, så Kiesa fik et utroligt flot tilbud fra det vindende team, Haywood Racing: en gratis vintersæson (som ellers koster 180.000 kr.). Meningen var at Kiesa skulle lære materiellet at kende og det lykkedes utroligt godt! Kiesa kvitterede med at vinde 2 ud af 4 løb og endte derved på en 2. plads. Dertil skal tilføjes at han faktisk kun kørte 3 løb, da han var i USA og køre, da det første løb blev kørt.

Det betød jo, at Haywood var vilde efter at få Kiesa til at køre for sig i 1999, men det ville komme til at koste over 1 million kr. Det er ikke noget, man bare har, så Kiesa var ligeved at droppe det, men så trådte en amerikansk teamkammerats far til. Hans søn skulle også køre for Haywood, så hvis Kiesa hjalp sønnen, betalte han resten af beløbet for at få Kiesa med.

Det første løb vandt teamkammeraten, og Kiesa blev nr. 2. Men Kiesa vidste godt, at han var bedre værd end en 2. plads, så løbet efter vandt Kiesa og teamkammeraten blev nr. 2. Fra nu af blev Kiesa bare bedre og bedre, og vandt mesterskabet med 7 ud af 13 sejre, og førte med 50 point foran teamkammeraten, der derved blev nr. 2 samlet. Kiesa udtaler om dette år: ”Det jeg har lært i år, er specielt at man skal altid holde sig for sig selv, og kun koncentrere sig om det, der kan gøre dig hurtigere eller de andre langsommere. Det kan betyde, at man bliver lidt upopulær, men du er der ikke for at få venner, men for at slå dem!!!”

Nu er sæsonen overstået, og en ny sæson venter. Nicolas Kiesa håber selv på en Formel 3 sæson enten i England eller i Tyskland, måske endda i USA! Intet er sikkert endnu, men Peugeot Danmark og Kiesa arbejder på det, og vi krydser selvfølgelig fingre for den charmerende og talentfulde kører.

Melanie


Læs mere om:
  • Nicolas Kiesa

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport