I USA måtte Renault nøjes med sekundære placeringer. Det var dog med til at gøre Formel 1 lidt mere spændende, men hvor længe holder det? Renault vil vinde igen og helst på hjemmebanen i Frankrig. Renault fejrer et jubilæum på Magny-Cours. Det er 100 år siden at konstellationen Renault/Michelin vandt sejren ved Grand Prix de l’Automobile Club de France på Le Mans. Et løb der varede mere end 12 timer og ifølge en del historiebøger den første Grand Prix sejr. Nu er tiden væsentlig anderledes. Fernando Alonso ser frem til det franske Grand Prix med stor spænding. Man kan sige at han er på vej mod en triple når det gælder sejre. Han vandt det spanske GP – hans hjemlands GP. Han vandt det engelske GP – Renaults hjemme GP når det gælder bilen – og kan nu vinde det franske GP – Renaults hjemme GP som motorfabrikant og mærke. Men han ved også at det ikke er noget der kommer af sig selv. Af en eller anden grund er det franske GP ofte stedet hvor flere teams kommer med alvorlige opgraderinger af deres samlede pakke. Blandt andet Ferrari har meldt ud at de kommer med en kraftig opgradering af både bil og motor netop her. Men ellers mener Alonso selv at løbet for så vidt ligger både til ham og bilen. Banens udformning er lige noget der passer til R26’eren. Alonso fik ikke den store succes i USA (Foto: Renualt F1)
Fisichella er lige så optimistisk som Alonso og måske mere endda. Han kom på podiet i USA, hvor Alonso for en gangs skyld ikke gjorde. Desuden havde Fisichella fordel af en opgradering som Alonso ikke havde mulighed for at anvende før nu. Fisichella er faktisk mest bekymrede for dækkene. Alt afhængig af vind og vejr og især temperatur, så kan dækkene får vital betydning på Magny-Cours. Dækkene er noget af det som Fisichella især vil have fokus på ved fredagens frie træninger. Kørerne er dog begge ret optimistiske her forud for Grand Prixet. Fisichella kom på podiet (Foto: Renualt F1)
I teamet har man som sædvanlig lavet et flot hjemmearbejde. Motormæssigt får Alonso nu også den seneste udvikling af motoren, som uofficielt giver ca. 25 – 30 hk mere end før. Aerodynamikken har også fået en kraftig ansigtsopløftning. Det gælder både vinger og de små winglets. Og så har man selvfølgelig haft et tæt samarbejde med Michelin om dæk. De seneste påhits er blevet testet på Jerez. Forventningerne og forhåbningerne er store. Flavio Briatore er nu så forventningsfuld at han begynder at ane endnu et dobbeltmesterskab forude, og er ikke bange for at sige. Men han har så småt lært at tage forbehold – eller gardere sig om man vil. Først når vi længere hen vil han tale konkret om mesterskaberne. Hans mimik udtrykker dog at han mere end forventer at de kommer i hus. Dons
Læs mere om: 16/07/06 - Magny-Cours - Formel 1 - FIA F1 |