Formel 1   16/07/06

Frankrigs GP – Set og sket – Bunden
Der blev igen points til de nederste 6 teams i feltet. Toyota scorede endda så mange at de nu er rykket i top 5. BMW fik en enkelt pind til samlingen.

Toyota var den store vinder blandt de nederste 6 teams. Så god at de nu er rykket op i Top 5, og så kunne det endda være blevet endnu bedre hvis Trulli ikke var udgået. For resten var det lige ved og næsten. Red Bull var med Coulthard lige uden for pointene og Toro Rosso havde igen en bil godt med. Derimod var resten den næsten ventede skuffelse. Værst må det være for Williams, som ikke har haft så dårlig en sæson i mere end et årti.

BMW Sauber – 20 points:
BMW Sauber er rykket ned på sjettepladsen efter en enkelt tur i top 5. BMW Sauber fik denne gang kun et enkelt point i det franske. Teoretisk kunne man have bevaret placeringen i top 5 hvis Toyota ikke havde fået points. Men de japanske konkurrenterne ville det anderledes søndag. Begge teamets kørere havde fremgang løbet igennem, men manglede den sidste speed. Heidfeld startede som nr. 11 og sluttede som nr. 8 mens Villeneuve startede som nr. 16 og sluttede som nr. 11. BMW Sauber havde dog nok ventet sig noget mere, især efter de flotte tider i den tredje fri træning lørdag. BMW Sauber havde også en markant nyskabelse på bilerne, nemlig nogle lodret stående finner på panelet foran køreren. Det lod dog ikke til at finnerne gjorde den store forskel i praksis. Bilerne manglede tydeligt den nødvendige fart og derfor er der dømt en præstation på det jævne, og et enkelt point.

Red Bull – 11 points:
Red Bulls præstation modsvarede til fulde deres meget fantasifulde overskrifter på deres pressemeddelelser. Red Bull præsterede for så vidt ingenting. Coulthard startede som nr. 9 og sluttede som nr. 9. Det samme overgik Klien. Her er tallet bare 12 i stedet. Teamet som helhed lagde da heller ikke skjul på at de ikke var tilfredse. Coulthard var dog den eneste der sagde hvad problemet egentlig var. Manglende fart. Fart er nødvendig for at følge med de andre teams, og endnu mere fart nødvendig for at kunne overhale. Det må teamet finde til det tyske Grand Prix på Hockenheim om små 2 uger.

Williams – 10 points:
Skuffelsen må være stort set total efterhånden i Williams teamet. Ingen points i 6 Grand Prixer nu. Det er for dårligt af et så stort team, men der ganske givet en årsag. Hvor årsagen skal findes kan være svært at spå om. Tilsyneladende fungerer Cosworth motoren godt nok. Måske er problemet i bund og grund det samme som i de seneste 2 sæsoner, nemlig at bilen ikke fungerer, eller i det mindste at bilen ikke fungerer sammen med den valgte motor. Teamet har – set hen over de seneste 2 – 3 sæsoner – bevæget sig baglæns. Det var da også det samme problem der holdt bilerne tilbage i søndagens race. Dækkene blev for varme. Et problem man ikke havde konstateret under lørdagens kørsler. Det resulterede blandt andet i at slidbanen på Webbers ene baghjul forlod resten af dækket. Det resulterede til sidst i at Webber måtte udgå grundet følgeskader på bilen. Rosberg måtte en ekstra ikke planlagt tur i pit af samme grund. Han blev dog ikke udsat for at slidbanen forlod dækket. Men man valgte at lade ham køre i pit en ekstra gang for sikkerheds skyld. Dækkene var noget af årsagen til det dårlige resultat søndag, men der er andre problemer også. Ikke noget at sige til at kørerne er skuffede lige som så mange andre også er det.

Toro Rosso – 1 points:
På trods af at Scott Speed havde noget af en ulykke fredag og deraf følgende rygsmerter og åndedrætsproblemer, som har fulgt ham siden, ja så kørte han vel det bedste Grand Prix hidtil i denne sæson. Det blev ikke til nogen point, men han formåede alligevel at køre næsten lige om med Coulthard i Red Bull moderteamet. Liuzzi måtte starte bagerst grundet motorskifte og gjorde det også godt, han sluttede som nr. 13 i løbet. Begge kørere fik et stort klap på skulderen af Franz Tost, teamchefen. Man har et begrundet håb om at man på ny kan lave et godt løb næste gang der køres. Ok indsats af Toro Rosso.

Midland – 0 points:
Hvor Albers kørte sit vel nok bedste Grand Prix hidtil, så var Monteiro ikke særlig heldig. Monteiro har hele weekenden klaget over dårlig balance i bilen. Uanset hvad han og ingeniørerne har prøvet, lykkedes det ikke at finde det rette setup. Det var galt allerede i starten da Monteiro følte sig presset til at lade et par biler overhale ham. Han måtte derfor kæmpe med blandt andet Montagny i Super Aguri bilen. Normalt biler som også Midland kan distancere. Men det var galt med Monteiros bil. Under et overhalingsforsøg skete der er et eller andet med bagenden af bilen. I hvert fald lettede bilen lige pludselig, dog uden at den begyndte at rulle over. Bilen landede heldigvis på hjulene igen, og Monteiro kunne derfra humpe i pit. Og så var det faktisk slut for hans vedkommende. Trods gearkasseproblemer og intet første gear, så kørte Albers det bedste han havde lært i Midland raceren. Det gav ikke points men en positiv indsats for Albers.

Super Aguri – 0 points:
Det var en form for dobbelt afslutning i Super Aguri teamet søndag. Det var det sidste Grand Prix i denne omgang for Franck Montagny, og det var også sidste Grand Prix for bilen. Den erstattes i den kommende tyske Grand Prix af en ny. Helt ny er den dog ikke idet den bygger på samme platform. Men alt andet er nyt på bilen. Den skal i den kommende uge testes på Silverstone, hvor man håber at man kan få lavet en grundig test og shakedown på bilen. Men igen en af de weekender man for så vidt helst vil glemme. Montagny fuldførte godt nok i sit sidste løb for teamet i denne omgang, men Sato kom ikke længere end ca. midtvejs på første omgang. Så måtte han udgå på grund af koblingsproblemer. Det var tydeligt allerede da starten gik på opvarmningsomgangen at der var noget galt. Bilen kom ikke rigtigt af sted, og det samme var tilfældet da starten gik for alvor. Det bliver spændende at se hvad den nye SA06 kan på Hockenheim.

Dons


Læs mere om:
  • 16/07/06 - Magny-Cours - Formel 1 - FIA F1

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk