Toyota har taget kampen op med BMW Sauber for alvor. Red Bull fik igen points og Midland var lige ved at få point. Jo, der er en intens kamp blandt de nederst placerede teams. Et noget atypisk GP i Ungarn bragte igen points til flere af teamene blandt de nederste 6 teams. Efter at det korrigerede resultat kom, er BMW Sauber og Toyota á point. Red Bull fik igen points takket være Coulthard. Undervejs var det ind i mellem meget rodet hvad der skete, men mandefaldet overalt i feltet bragte faktisk Midland meget tæt på at få deres første point i år. Ikke mindst vejret må ha’ snydt mange. Koldt både fredag og lørdag og så regnvejr søndag. Det er meget længe siden at det er set til det ungarske GP. Toyota – 26 points: Det var lidt optur og lidt nedtur for Toyota. Fra startplaceringer i top 10, gik det begge veje. R. Schumacher startede som nr. 6 og vandt således ikke noget, udover de 3 points for den tilsvarende slutplacering. Hos Toyota havde man nok satset på at det blev tørvejr. I hvert fald var især R. Schumachers bil væsentligt hurtigere og i meget bedre balance da banen til sidst tørrede så meget op at man kunne skifte til tørvejrsdæk. Meget værre var det for Trulli. Han startede som nr. 8 men gled ret hurtigt baglæns gennem feltet med en bil der bare manglede vejgreb hele tiden. Til sidst kunne motoren ikke mere og 5 omgange før mål ville motoren hellere koge æg. Til gengæld betyder det en gratis ny motor til Trulli til det tyrkiske GP om 3 uger. Fra teamets ledelse er der en dårlig skjult indrømmelse over at man har valgt et forkert setup. Man havde håbet på en tør bane. Red Bull – 16 points: Gad vide om C. Klien får endnu en chance for en kontraktforlængelse? Egentlig burde han, for han startede løbet i reservebilen, da hans egen havde problemer med en benzinlækage. Derfor var det ikke en hel optimal bil teamet kunne tilbyde ham. Klien startede fra pitlane og måtte kæmpe sig frem gennem spray og langsomt kørende konkurrenter. Det gik for så vidt fint indtil 6 omgang hvor han kom lidt for hurtigt ind i et sving. Det går som regel ikke godt når det er en våd asfalt man kører på. Mødet med dækmuren stoppede Kliens videre kørsel. Derimod gjorde Coulthard det som sædvanligt ganske solidt og igen med points i bagagen. 4 points til ham og Red Bull. Han må nu så godt som sikkert være at finde i bilen også i næste sæson. Et eller andet sted følte Coulthard sig forfulgt. Faktisk var det sådan at han havde sammenstød med Kubica, M. Schumacher, Barrichello og næsten med Trulli også. Til alt held betød de mange kontante berøringer dog ikke det store. Ikke nok til at det var nødvendigt at køre i pit. Så hvorfor ikke forsætte og få nogen points? Og det gjorde Coulthard så. Williams – 10 points: Man kan efterhånden godt sige at det Williams præsterer – det er ringe. 8 GP’er uden points – det er bare ikke godt nok af teamet. Spørgsmålet er hvad Sir Frank Williams vil gøre. Meget er gået ned ad bakke efter at Sam Michael har overtaget roret. Men det er sikkert ikke kun det der er årsagen. I søndagens ungarske GP var det en kort deltagelse for Webber. Han havde kvalificeret sig meget fint, men allerede 2 omgange inde i løbet var han ude. Bagenden af bilen var alt for levende efter hans smag. Det og så det våde føre gjorde det næsten umuligt at styre bilen, og så var han ude. Rosberg har en bil der ikke er hurtig nok. Det erkender teamet, som nu vil til at arbejde noget mere med netop Rosbergs bil. Gad vide af hvilken årsag? Det var en elektrisk fejl der sendte Rosberg ud af løbet efter 20 omgange. Uden nogen som helst elektronisk hjælp som kørerne har vænnet sig til, nåede Rosberg ikke at reagere da bilen skred for enden af langsiden. Williams – det er en ommer. Toro Rosso – 1 points: Toro Rosso har et point og måske bliver det ved det. Mange ting kan ændres for at gøre præstationerne bedre. Blandt andet en bedre strategi. Det fik Speed og hans mekanikere, ingeniører og andre kort og kontant fortalt af Gerhard Berger efter GP’et. Hvad gjorde de forkert? Sandsynligvis startede man med for megen benzin og så var det lige det der med at skifte til tørvejrsdæk for tidligt. Det koster et ekstra pitstop når man skifter tilbage til intermediate dæk igen. Liuzzi havde derimod en skidt fødselsdag. Efter et pitstop hvor bilen faktisk blev tanket helt op, kørte Barrichello ind i ham. Dernæst spandt Liuzzi rundt, dog uden at nogen skade skete. Og så var der lige det med at da han ville give plads til Raikkonen, så er der sket en misforståelse. Resultatet blev i hvert fald at Raikkonen bragede ind i Liuzzis bil og der fik vi den vel mest spektakulære hændelse i GP’et. Nej, Gerhard Berger var ikke tilfreds med indsatsen generelt. Midland – 0 points: Trods motorskifte for Monteiro – som vel i virkeligheden ikke betyder det store i den ende feltet – ja, så var det lige før at det blev til det første points for teamet. Efter som Kubica blev diskvalificeret, så skulle M. Schumacher udgå en omgang tidligere end han gjorde. Men sådan gik det ikke. Så indsatsen blev igen på det jævne. Ganske som vanligt. Teamet skal dog have ros for at fuldføre med begge biler igen. Det er ikke altid tilfældet med teamene nederst på ranglisten, men Midland formår det gang på gang. Det virkede som om at teamet – lige som de fleste andre teams – ikke var forberedt godt nok til det omskiftelige vejr. Men det er så en lære for alle i teamet. Super Aguri – 0 points: Det var igen op ad bakke for Super Aguri. Selvom at den nye bil føles bedre, så mangler der meget endnu. Yamamoto udgik efter at han var spundet af banen og motoren døde for ham. Sato kom i mål, men måtte undervejs kæmpe med en kobling der drillede, samt at han senere i løbet også måtte kæmpe med gearkassen der ikke altid ville som han ville have den til at gøre. Trods modgangen er Aguri Suzuki dog fortrøstningsfuld. Det går trods alt fremad og nu er der 3 uger til at gøre bilerne klar til det næste GP. Dons
Læs mere om: 06/08/06 - Hungaroring - Formel 1 - FIA F1 |