Det gik forrygende for Autoforum Racing Team Silkeborgs DTC Cup kører David Falck, der tog sølvtøj med hjem ved Sparekassen Kronjyllands Sommerløb på Ring Djursland, mens Jason Watt havde lidt mere 'modvind' i selve DTC mesterskabet. Den forgangne weekend skulle vise sig at blive lidt af en prøvelse for ARTS kørerne, samt ikke mindst deres mekanikere.
Lørdagens program for deltagerne i Danish Touringcar Championship bestod af to frie træninger, hvoraf den første blev kørt i tørt, men køligt sommervejr.
Her klarede begge ARTS kørere sig rimelig godt, Jason Watt sluttede på 15. pladsen og David Falch på 18. pladsen ud af de 26 kørere.
For David Falch gjaldt det at hans placering rakte til en 8. plads blandt privat cup deltagerne.
Jason Watt var hurtigste ARTS kører i den første fri træning. (Foto: Motorsporten.dk)
Til den anden fri træning var vejret slået helt om, og regnen faldt over Ring Djursland, noget der gjorde banen både glat og meget lumsk - faktisk så lumsk at den kunne tage fusen på selv en så erfaren kører som Jason Watt, der desværre endte i autoværnet i 'Depot-svinget'.
Det gik meget bedre for David Falch, der altid har været hurtig i ARTS Peugeot 307 EPO raceren når forholdene er til den fugtige side. David sluttede med 7. hurtigste tid, og han var her den hurtigste privat cup kører.
Jasons uheld gav mekanikerne i ARTS teamet arbejde til langt ud på natten, men med en kæmpe indsats fra deres siden blev bilen klar til søndagens kørsler.
De hårdt arbejdende ARTS mekanikere fik begge biler klar til søndagens kørsler. (Foto: Motorsporten.dk)
DTC seriens Shoot out blev kørt i kraftigt regnvejr, den går normalt over tre runder, men da den blev ramt af to af hinanden uafhængige uheld tidligt i anden runde, blev løbsledelsen nødt til at indstille den.
Oprydningen efter dette uheldt tog så lang tid at man ikke kunne nå at afvikle den resterende del af Shoot out'en, og man valgte fra løbsledelsens side at benytte tiderne som de så ud efter den første runde.
Dette var specielt for David en noget trist beslutning, da han ellers lå placeret på 4. pladsen da man flagede anden runde af!
David Falch mestrede de svære forholdt under shoot out'en perfekt, men blev 'snydt' for et topplacering. (Foto: Motorsporten.dk)
Startopstillingen efter første runde, der nu talte til pre finalen, indplacerede David og Jason på henholdsvis 10. og 20. pladserne.
Prefinalen blev kørt i let regnvejr, hvilket ikke just var de mest optimale forhold at skulle kæmpe sig gennem feltet i, men for begge ARTS kørere lykkedes det at vinde flere placeringer i løbet af de 15 omgange.
Flest pladser vandt Jason, der sluttede på 13. pladsen, 7 pladser længere fremme end han startede.
David Falch vandt et par pladser, og sluttede på 8. pladsen, og som næstbedste privat cup kører.
Jason Watt på vej mod 13. pladsen i pre finalen. (Foto: Motorsporten.dk)
De gode resultater i pre finalen gav lidt bedre startplaceringer til selve finale løbet, der strakte sig over 18 omgange.
I finalen blev der kæmpet hårdt om placeringerne i hele feltet, og i kombination med regulær styrtregn gjorde det løbet mere end almindelig spændende.
David Falch havde løbet igennem mange tætte dueller med Peugeot 307 køreren Martin Pedersen, og det så flere gange ud til at David skulle komme forbi ham, men det lykkedes desværre ikke for ham.
David Falch kørte sig til en 2. plads i privat cuppen. (Foto: Motorsporten.dk)
I jagten på Martin Pedersen kørte David sig op på 7. pladsen generelt og på 2. pladsen i privat cuppen.
"Min bil kørte bare perfekt hele weekenden, så jeg håbede bare på lidt regn, og det kom der jo så nok lidt rigeligt af, men det er noget der passer fortrineligt til Peugeot'ens opsætning" - udtaler David Falch - "mit hold gjorde en stor indsat på bilen weekenden igennem, så min podieplacering er også en podieplacering til dem. Det var bare dejligt at det lykkedes!"
Jason kæmpede en stor del af løbet tæt med Volvo S60 køreren Pontus Mörth samt BMW 320i køreren Jesper Sylvest om 12., 13. og 14. pladserne, og det endte med at han sluttede midt i denne sandwich.
"Jeg fik absolut det bedste ud af det under de givne omstændigheder" - udtaler Jason Watt - "Vi havde ikke de helt rigtige dele til at reparere min racer med, men teamets mekanikere gjorde et stort stykke arbejde for at bilen alligevel kunne komme til start, og jeg skylder de gutter en stor tak. Min prefinale forløb meget godt, men en ændring på bilens setup til finalen virkede ikke helt som jeg havde forventet, og det kostede lidt i finale løbet. Nu bliver raceren rettet helt op, og monteret med de rette dele, så jeg ser forventningsfuldt frem til det næste løb på Jyllands-Ringen."
Martin Pedersen vandt i privat cuppen, mens ARTS køreren David Falch (th) tog sig af 2. pladsen, på 3. pladsen kom Philip Andersen (th.). (Foto: Motorsporten.dk)
Dermed var der point til begge ARTS kører i DTC mesterskabet, hvor David scorede 17 point, og Jason scorede 6 point.
David Falch er nu placeret på en delt 11. plads i DTC mesterskabet sammen med Kurt Thiim, mens Jason er på en delt 15. plads sammen med den tidligere mester Michael Carlsen.
I privat cuppen scorede David 40 point, og han er nu rykket op på 4. pladsen i det mesterskab.
Tilsammen scorede Jason og David 23 point til team mesterskabet, hvor Autoforum Racing Team Silkeborg nu indtager 6. pladsen.
"Jeg er ovenud tilfreds med hele teamets indsats denne weekend, der blev vist sand team-spirit hvor alle arbejde flot sammen, så vi kunne få begge biler på banen søndag" - fortæller sportsdirektør Lars Vendelbo - "og vores kørere kvitterede med at tage flere placeringer i løbene, teamet fik ovenikøbet en podieplacering med hjem." Hr. Nielsen
Læs mere om: Autoforum Racing Team SilkeborgRing Djursland13/08/06 - Ring Djursland - Danish Touringcar Challenge - DM |