-11. og 12. afdeling Nu opdateret med masser af billeder Sommerferien var for alvor slut. Efter to måneders pause var der atter løb på kalenderen, mens vejret viste sig fra sin værste side. Klaus Ellmies dukkede op i en AMG-Mercedes og satte resten af det store SSC-felt i skyggen, mens de sædvanlige favoritter endnu en gang kæmpede om pointene i til tider vanskelige forhold. Henrik Møller Sørensen måtte starte sidst i begge løb, men mesterlig kørsel gjorde at han fortsat fører i den samlede stilling. Nye kørere og biler
8 kørere og 8 biler debuterede eller gjorde comeback ved løbet. I gruppe 1 havde Niels Christian Christiansen skiftet sin Renault Clio ud med Michael Schröters VW Golf GTI, mens han havde placeret tidligere Formel Renault og gruppe N-kører Morten Jensen i Clio’en. En anden klassedebutant var Morten Andersen i Volvo S40, mens tyskeren Achim Rumschkowski sæsondebuterede sin VW Golf. Landsmanden Felix Terlinden kørte dén VW Jetta Marc Schubert kørte tidligere på året og sidst men ikke mindst kørte Jens Enemark med i sin DEC-Renault Clio. For de to sidstnævntes vedkommende udenfor pointkonkurrencen.
Gruppe 2 bød også på et par nyheder. Jørgen Hansen havde således anskaffet sig en skrappere BMW M3 fra Holland og solgt den sorte til Claus Klostermann.
Jørgen 'Gamle' Hansen i den nye BMW M3. (Foto: Motorsporten.dk)
Ny mand i klassen var Jens Martin Sørensen i den Ford Escort Cosworth hans søn Nicolai flygtigt blev set i ved åbningsløbet på Jyllands-Ringen i. Anders B. Andersen debuterede med en Seat Ibiza Turbo, mens Klaus Ellmies fik ført familienavnet videre i SSC-sammenhæng – hans far kørte NSU i klassen tilbage i 70’erne – med en AMG-bygget Mercedes DTM-bil årgang 1993.
Klaus Ellmies i Finn Nielsens nyindkøbte Mercedes Benz AMG DTM racer. (Foto: Motorsporten.dk)
Efter et lettere amputeret startfelt på Sturup var Special Saloon Car atter kampdygtig at se på. Peter Vesti, Johnny V. Nielsen og Chris Poulsen vendte tilbage fra deres forlængede sommerferie i gruppe 1, mens begge Clio Trophy biler med Frederik Holm og Andreas Kjærgaard atter var med i gruppe 2. Alt i alt betød det 30 anmeldte biler, fordelt ligeligt mellem gruppe 1 og 2.
Træning og tidtagning – lørdag
Fra første færd var Klaus Ellmies hurtigst i en bil i særklasse. Blandt Challenge-deltagerne var Jørgen Hansen hurtigst i træningen, men Jens Ole Mathiesen satte tiderne i tidtagningen og scorede derfor begge bonuspoint, med de to hurtigste tider. I gruppe 1 var Peter Vesti hurtigst i træningen foran Henrik Møller Sørensen, men ingen af dem blev noteret for tider i tidtagningen på grund af tekniske problemer. I stedet var Johnny V. Nielsen uden konkurrence i gruppen.
Johnny Vejlebo Nielsen var igen meget hurtig i Peugeot raceren. (Foto: Motorsporten.dk)
Træningen blev afbrudt af en voldsom ulykke, da Kenneth Jensen kørte af banen for enden af trapperne og hamrede frontalt ind i autoværnet. Kenneth kom selv fri af vraget, men kollapsede med hvad der senere viste sig at være brud på ryggen og brystben. Der venter ham nu et længere hospitalsophold med et ønske om fuld og hel helbredelse fra undertegnet.
1. løb – lørdag
Klaus Ellmies og Jens Ole Mathiesen holder deres positioner forrest på en regnvåd bane, mens Jørgen Hansen øjeblikkelig rykker fra sjette- til tredjepladsen. På de næste pladser bytter Jens Enemark og Johnny V. Nielsen hurtigt plads i kampen om gruppe 1, mens Henrik Møller Sørensen og Peter Vesti er begyndt en heftig jagt gennem feltet fra de bagerste positioner.
På tredje omgang går det galt for Peter Vesti. To tredjedele nede af langsiden kommer den hvide Toyota Corolla i slyng og rammer med venstre side i en dækmur/autoværn og udgår. Uheldet bringer safety car på banen, men den tilsigtede virkning – at sænke tempoet – går fløjten, da bilen samler toer Jens Ole Mathiesen op som den første. Situationen bliver rettet ved at hovedfeltet bliver vinket forbi safety car indtil Ellmies når op. De næste par omgange går nu med at nå op til safety car og Ellmies inden restarten går på syvende omgang.
Jens Enemark var flyvende (eller var det svømmende?) i regnvejret. (Foto: Motorsporten.dk)
Den sorte AMG-Mercedes ligger hurtigt afstand til feltet på vej mod sejren, som nu anføres af Jens Enemark! Trods en motormæssig underlegen bil har Enemark nedkæmpet Jørgen Hansen og Jens Ole Mathiesens BMW’er allerede før neutraliseringen og kører nu sit eget løb mod andenpladsen.
Tredjepladsen ligger til Jens Ole Mathiesen, der fører an foran Jørgen Hansen og Johnny V. Nielsen, men bagfra kommer en stormende Henrik Møller Sørensen. Den gule Nissan gør kort proces med Johnnys Peugeot, mens der må kæmpes noget mere med Jørgen Hansens BMW om fjerdepladsen. Med omgangstider, der er op mod tre sekunder hurtigere end konkurrenternes, er resultatet imidlertid givet, så også treer Jens Ole Mathiesen må opgive kampen.
Henrik Møller Sørensen stormede frem gennem feltet i Nissan raceren. (Foto: Motorsporten.dk)
Kun en hurtigere Ellmies og en Enemark med tilstrækkelig forspring og tilpas få omgange tilbage af løbet når Henrik Møller Sørensen ikke.
Til sidste omgang kæmper Jørgen Hansen og Johnny V. Nielsen om femtepladsen, da Frederik Holms overlappede Renault pludselig dukker op i Hansens linje på langsiden. BMW-køreren må linde på gassen og se Johnny smutte forbi på sidste omgang.
Teknisk ikke noget godt billede af Jørgen Hansen og hans BMW, men demonstrerer meget godt udsynsforholdene for både kørere og tilskuere. (Foto: Motorsporten.dk)
De næste pladser udkæmpes mellem Niels Ole Andersen og Claus Klostermanns BMW’er samt Ronnie Brandt i Volvo. Sidstnævnte vinder duellen foran Niels Ole, mens Klostermann udgår efter nærkamp med Volvo’en tidligere i løbet. Brandt formår at stjæle bonuspointet for sin bedste omgangstid, med en hurtig tid på tredjesidste omgang, fra Jørgen Hansen.
Chris Poulsen kører for en gangs skyld uden problemer og bliver nier, mens Gunnar Larsen slutter top-10 af.
2. løb – søndag
Formiddagens sidste løb og det holder akkurat tørvejr. Klaus Ellmies og Jens Ole Mathiesen gentager deres starter fra dagen før og går i front, mens Jørgen Hansen endnu engang kæmper sig frem i starten, denne gang fra syvende- til tredjepladsen på første omgang og snart også forbi Mathiesen. Fra bagerst i feltet er det Peter Vesti der fører an foran Henrik Møller Sørensen indtil fjerde omgang, hvor Nissan-køreren kommer forbi.
Peter Vesti kæmpede med den 'noget brugte' Toyota Corolla. (Foto: Motorsporten.dk)
Midtvejs i løbet fører Klaus Ellmies efterhånden med en tredjedel af en omgang, da det endnu engang går galt for Peter Vesti. Han har netop fået næsen foran Niels Ole Andersen i kampen om syvendepladsen, da bagenden slipper på vej ned af trapperne. Resultatet bliver endnu en spektakulær rutschetur over inderbanen, hvor det bliver til endnu et møde med banens autoværn.
Toyota’en er tilpas af vejen til at løbet kan fortsætte uhindret og i mål er Klaus Ellmies en bagatel af et halvt minut foran toer Jørgen Hansen. Jens Ole Mathiesen holder tredjepladsen, mens Johnny V. Nielsen denne gang vinder gruppe 1 foran Henrik Møller Sørensen og Jens Enemark.
Claus Klostermann har overtaget Hansens gamle BMW M3. (Foto: Motorsporten.dk)
Claus Klostermann blander sig i dette opgør og slutter som samlet sekser efter endnu en nærkamp med Ronnie Brandt. Volvo-køreren må denne gang nøjes med ottendepladsen foran Morten Jensen og Kim Morgan Jensen.
Morten Schmidt udgik af andet løb med en kølerslange der hoppede af, efter en femteplads i gruppe 1 i første. Morten Jensen måtte udgå med strømproblemer i første løb, men kom stærkt igen i andet, hvor han snuppede en fjerdeplads, mens teamkammerat og –boss Niels Christian Christiansen blev sekser, efter at have trukket sig fra regnen lørdag.
Blandt de store drenge i gruppe 2 er Klaus Ellmies som sagt vinder af begge løb, mens Jens Ole Mathiesen og Jørgen Hansen deler første- og andenpladserne mellem sig. Ronnie Brandt kørte tredje- og fjerdepladsen hjem, samt et enkelt point for hurtigste omgangstid lørdag.
Ronnie Brandt var den ene af weekenden to Volvo S40-kørere. For anden gang i år "stjal" han bonuspoint for hurtigste omgangstid fra gruppe 2-favoritterne. (Foto: Motorsporten.dk)
Claus Klostermann udgik lørdag, men kørte sig til 12 point søndag, mens Gunnar Larsen og Frederik Holm slutter klassen af begge dage. Andreas Kjærsgaard fik aldrig tingene til at køre og blev noteret for to udgåelser.
Et stort felt, med nye spændende biler og kørere sørgede for et par underholdende løb, hvor der blev kæmpet det meste af feltet igennem. I toppen af pointstillingen blev det til status quo, da de tre førende Henrik Møller Sørensen, Jens Ole Mathiesen og Jørgen Hansen scorede 37, 37 og 36 point for weekendens anstrengelser. Dermed er alle andre elimineret fra kampen om årets Special Saloon Car Challenge, hvor der endnu resterer fire afdelinger. Næste gang der køres er på FDM Jyllands-Ringen i forbindelse med Grand Prix Danmark, hvor der køres 1.-3. september. Jesper O. Hansen Læs mere om: 13/08/06 - Ring Djursland - Special Saloon |