Årets største motorsportsbegivenhed på dansk jord, Grand Prix Danmark står for døren. Løbet køres som en dobbeltafdeling, med tællende afdelinger i Danish Touringcar Championship både lørdag og søndag. For publikum er der således mulighed for en fortættet weekend med en masse spændende motorløb, men også for de deltagende teams er Grand Prix Danmark noget specielt.
Dobbeltafdelinger er altid omfattet af en speciel stemning, og yderligere ladet med spænding. Der stilles ekstra krav til materiellet med 4 heat på 2 dage, og risikoen for havari på førstedagen og deraf følgende risiko for ikke at kunne deltage i søndagens løb lurer i baghovedet på de fleste.
(Foto: Motorsporten.dk)
I SEAT Racing Team håber vi at vor ration af uheld er brugt op for sæsonen, vi har ærligt talt ikke haft megen medvind indtil nu.
På trods af den lange sommerpause kom vi alligevel under pres op til løbet på Ring Djursland, da vi under træning ugen forinden fik motorhavari, og derfor måtte have en anden motor sendt op fra SEAT Sport. De sidste reservedele kom først fredag aften, og var først færdigmonterede umiddelbart inden den første træning lørdag.
Som bekendt var vejret en hård modstander på Ring Djursland, tørvejr i den første træning og styrtregn i anden træning gav ikke mange muligheder for at prøve de ændringer af vi foretog imellem træningspassene.
Vi følte dog at vi havde en god opsætning til regnvejr, og i søndagens shootout kvalificerede Michel sig uden problemer til anden runde. Han kørte 11.hurtigste tid, hvilket var nok til at gå videre, da de 15 hurtigste går til 2. runde. Der var meget mere i både Michel og SEAT’en, men da man pga. det kedelige uheld på banen afbrød shootout’en blev vi offer for taktikken, da tiden fra 1. runde dannede grundlag for startrækkefølgen.
I præfinalen kæmpede Michel for at komme op igennem feltet, men måtte lide den tort at skøjte af banen samme sted som flere andre kørere. Heldigvis skete der ikke stor skade på bilen, og mekanikerne arbejdede på højtryk for at få luftindtag, motorrum, bremser og hjulophæng tømt for sand inden finalen.
Trods en kæmpeindsats af de hårdt arbejdende mekanikere var det dog tydeligt at hjulindstillingen havde lidt skade, da Michel ikke formåede at køre op fra den sidsteplads der var hans startplacering i finalen, han måtte arbejde hårdt blot for at følge de bageste, så vi indstillede kampen for ikke at ødelægge yderligere.
En rigtig kedelig weekend hvor intet lykkedes. Vi er dog ukuelige optimister, vi ved at vi har farten, vi skal blot have tingene til at gå op i en højere enhed. Vi må dog også erkende at SEAT Leon’en på mange måder er så radikalt anderledes en bil end vor gamle Toledo at det kræver meget arbejde med opsætningen at ramme de rette indstillinger. Vi har derfor i samarbejde med SEAT Sport i Spanien arbejdet meget med undervognsopsætning op til Grand Prix Danmark, så vi atter kan se Michel og Leon’en i den ende af feltet vi ved de hører til.
I den samlede stilling ligger Michel og SEAT Racing Team på 7.pladsen med 58 points. De førende i mesterskabet har dog skabt så stort et forspring at vore chancer i klassementet er minimale. Vi vil i stedet løb for løb søge at skabe gode resultater og spændende og seværdigt race
Til Grand Prix Danmark vil den spanske ingeniør Juan Santamarta fra SEAT Sport komme med de seneste opdateringer til vognen, og vi ser frem til en spændende weekend, hvor vi forhåbentlig kan være med til at skabe et underholdende og spændende løb.
SEAT Racing Team Carsten Petersen Teamchef Læs mere om: Michel NykjærSeat Racing TeamJyllandsringen03/09/06 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge - DM |