WTCC   15/11/06

WTCC optakt til Macau
Hvem skal stå sammen med Fernando Alonso og Sebastien Loeb, når FIA den 7. december fejrer årets mestre i Monaco
For 2. år i træk ligger øen/byen Macau igen asfalt, til en spændende VM afslutning, en afslutning som til forskel fra sidste år, har hele 9 mulige VM kandidater, i 2005 var der 3.

Igen er Alfa Romeo med i top striden, denne gang er det den 23 årige Brasilianer Augusto Farfus, tidligere kaldt Augusto Santos Dos, som fører mesterskabet.
Farfus er født i byen Curitiba, og startede sin motorsports karriere i mini cross, men skiftede hurtigt til mini kart og efter et utal af Brasilianske mesterskaber flyttede den 16 årige CRG kører til Italien, og blev Italiensk mester og nr. 2. til årets world cup i 1999.
Farfus forsatte i det Italienske Formel Renault mesterskab, som han vandt i 2001, derefter var det F3000 Euroserie og endnu et mesterskab.
Farfus havde efter overbevisende kørsel i Italien skabt sig et navn, og derved var det naturligt at Alfa Romeo tog ham ind til deres dengang ETCC program.
Det er i alt blevet til 5 heat sejrer og en samlet 6 og 4 plads.
Med en 1 og 3 plads på Macau i 2005 er Farfus klart favorit til at tage titlen, hvis det ikke lige var for 75 kg succes ballast.

Hvem er det så vi skal se med VM trofæet efter søndag morgen kl. 06.00 (dansk tid)?
Det bedste bud må være britten Andy Priaulx, forsvarende verdensmester og kun 1 point efter førende Farfus.
Og med verdens bedste hjælper, Jan Magnussen, er alle finger rettet på den 32 årige brite, født i Towchester.
Andy var klart hurtigst i 2005 vandt kvalifikationen med hele 6/10 dele hurtigere end Andrè Couto (Alfa Romeo) og med 2 flotte heats, 2 anden pladser og 2 gange hurtigste tid, sikrede han sit første VM.

Men som vi hele året har oplevet WTCC, er det ikke kun Alfa Romeo og BMW der kan vinde, svenske Rickard Rydell er også et stærkt bud med sin SEAT.
Den 39 årige SEAT kører, har gode erfaringer med den tricky by bane, en sejr i 1992 i Formel 3 og 2 tredje pladser er det blevet til. Rydell har erfaringen, farten og viljen til at bevise at han kan vinde VM og derved sikre sin fremtid hos SEAT.

Veteranen 44 årige Gabrielle Tarquini, udgik allerede under kvalifikationen sidste år, og kan også være en kandidat, han er den mest stabile kører i år, af de 18 mulige point givende heats der er kørt har han scoret point i de 13 af dem.

I 1993 (Formel 3), 2004 (Guia race) stod Jörg Müller øverst på skamlen, men denne gang bliver det rigtigt svært for den muntre 37 årige tysker, med hele 75 kg succes ballast er hans BMW sat til hårdt arbejde, på den krævende bane, som har sving hastigheder omkring 40 km/t og en langside som bringer bilerne op på 250 km/t .

James Thompson ligger 11 point efter førende og skal være med i front fra starten af, skulle vi opleve for 3. gang i år at regnen skulle komme, så kunne Thompson nemt få en indflydelse.

Unge Peter Terting kan igen overraske, det er lidt med Peter at jo vanskeligere forhold, det bedre bliver han.
Skulle enten Peter Terting eller Farfus vinde, vil de slå Alonso´s rekord som yngste FIA verdensmester.

Den rekord har franske Yvan Müller ikke en mulighed for at slå med sine 37 år, Yvan overraskede fra sæson start af, i hans WTCC debut løb, i Monza, en bane med langside hastigheder som Macau. 12 point mangler Yvan og med kun 20 kg ekstra i bilen er det ikke umuligt.

I 2005 lignede Dirk Müller en verdens mester indtil han satte sin BMW i dækmuren i den snævre Hotel Lisboa kurve, forenden af langsiden.
Med en sæson hvor han kun har scoret en sejr og i alt 53 point, ligner han absolut ikke en mester i år. Dirk har det bedst uden pres og kan måske i år gøre det, så den ”evige 2'er” endelig kan skrive et FIA mesterskab på sit CV. Også i hans måske sidste WTCC sæson.

Jævnbyrdigheden i WTCC i år er kendetegnende på point tabellen, i 2005 vandt Andy Priaulx, med ialt 1. heat sejr og 101 point total, i år ligger han på en samlet 2. plads med 59 point, 4 sejrer, er det blevet til og selv med 2 gange 10 point, vil han ikke kunne nå det antal point han havde i 2005.
I 2005 fordelte pointene sig mellem 17 kørere, i 2006 er der hele 21 kørere som har blandet sig i top 8.

At gisne om hvem der vinder de 2. heats er umuligt, men Jan Magnussen, som efter 3 dages forberedelse i hans super opdateret BMW vil være en god satsning, hans enestående rekord fra 1994 (Formel 3), med hele 14 overhalinger i et heat er stadig gældende.
Lokale André Couto Formel 3 vinder fra 2000, køre i år i en SEAT Leon, måske en bedre bil end den Alfa Romeo han deltog med i 2005.

Eurosport sender hele natten fra Macau, vi starter kl. 23.30 med et tilbageblik på fredagens kvalifikation.
Kl. 00.15 sender vi live fra warm up.
Kl. 04.00 starter 1 heat live.

Eurosport
Peter Maaløe


Læs mere om:
  • Macau
  • 19/11/06 - Macau - WTCC

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport