Fabrikant Peter Ager har kørt motorløb i 15 år. Med opbakning fra lokale sponsorer satser han på, at han fra næste år ruller til start i en DTC-vogn med 280 HK under motorhjelmen. Hvem husker ikke årene, hvor bynavnet Esbjerg var tæt forbundet med motorsport? Talenterne stod i kø, og folk valfartede i tusindvis til løbene på Korskrobanen. Det har ligget lidt stille i nogle år, men nu vil en esbjergensisk erhvervsmand genoplive fordoms motorsports-traditioner.
Den 38-årige Peter Ager har imidlertid ikke tænkt sig at trille stille og roligt ind i manegen. Han er i gang med at opbygge et team, og når økonomien er på plads, gør han til foråret sin entre i en fuldblods DTC-racer med 280 HK under motorhjelmen og med 250 kilometer i timen.
Peter Ager har kørt motorløb i 15 år. Han begyndte i gokart og skiftede til formel-biler. I en årrække deltog han i historisk motorsport. Den periode blev kronet med et dansk mesterskab i en Lotus Elan. Derefter skiftede han til henholdsvis Formel Ford og Formel Renault
- De seneste tre sæsoner har jeg kørt Clio Cup. Clio’en er en hurtig bil, men det bliver noget andet at køre i en DTC-racer med 280 heste, siger Peter Ager.
Peter Ager overvejer i øjeblikket flere modeller for sin DTC-debut. Enten etablerer han sit eget team, eller også indgår i et samarbejde med et af de eksisterende DTC-teams, som allerede har henvendt sig. Fordelen ved eget team er, at holdet kan køre med en klar Esbjerg-profil, mens samarbejde med et etableret team giver mulighed for at trække på viden og tekniske kompetencer. Uanset, om løsningen bliver den ene eller anden, venter den vestjyske erhvervsmand, der driver Ager Smede- og Maskinfabrik, at der skal skaffes en kapital på halvanden million kroner, før han kan køre til start:
- Det tror jeg er muligt. Det er nemmere at finde sponsorer til DTC end for eksempel Clio Cup, fordi der køres i større biler, og fordi der er stor tv-dækning på de løb.
- Vi vil samtidig tilbyde vore sponsorer en større palet af aktiviteter som gokartløb, golf, aktivitetsdag på Padborg Park og naturligvis også muligheden for at komme på besøg i pitten for også at opleve den del af stemningen under et DTC-løb.
- Som erhvervsmand sidder jeg jo også selv og skeler til, om det kan betale sig med sponsorater: At jeg til gengæld for sponsoratet får noget, som jeg kan bruge i min egen markedsføring, siger Peter Ager.
Foruden egentlige sponsorater oprettes der også en erhvervsklub for Esbjergs DTC-team, hvor man for et kontingent fra 25.000 kr. også får lejlighed til at deltage i ovennævnte arrangementer og blive en del af en spændende og rasende hurtig sportsgren.
Som Clio-kører har han også selv skullet bruge tid på at holde bilen i orden. I DTC skal han udelukkende interessere sig for at køre bilen over målstregen i de seks enkeltløb og to dobbeltløb, som DTC-serien består af.
- Eftersom jeg ikke længere også skal koncentrere mig om at bruge værktøjet, får jeg væsentlig mere tid til træning. Det realistiske mål for mig er at ende i Top 12 i DTC-serien og som nummer 3 eller 4 i privat-cuppen. Jeg har den erfaring, der skal til, og henover vinteren vil jeg smide nogle kilo. Det kan jo ikke betale sig at slæbe på mere end højest nødvendigt, og det skal i hvert fald ikke være konditionen, vi går ned på, siger Peter Ager, der ved siden af motorsporten spiller ishockey og cykler.
Esbjergs DTC-team Læs mere om: Peter Ager |