Le Mans   11/01/07

Peugeot 908 præsenteret
Le MansSå kom vi endeligt frem til dagen som mange sportscar fans har ventet længe på. Dagen hvor den nye Peugeot 908 blev præsenteret. Du vil med rette kunne sige, at den bil da blev præsenteret i september, men bilen vi så dengang var kun en udstillingsbil, og den der blev vist i går er den som Peugeot allerede har kørt test i.

I tirsdags kunne vi bringe historien om, hvem der skulle køre den flotte bil, og det ser ud til at der blev ramt plet. For det er Sébastien Bourdais, Jacques Villeneuve, Marc Gene, Nicolas Minassian, Stéphane Sarrazin og Pedro Lamy der blev præsenteret som teamets kørere til sæsonen, samt Eric Helary som testkører. Bourdais og Villeneuve kører dog kun med i Le Mans 24-timers løbet.


(Foto: Peugeot Sport)

Hvor skal denne bil så køre?
Ja - teamet har tilmeldt to biler til Le Mans, og det vil forbavse alle, hvis ikke bilerne lukkes ind i varmen. Hertil deltager to biler i hele Le Mans Serien.

Det er jo ikke nogen hemmelighed at den nye Peugeot 908 HDI er en diesel. Det er som Audi R10 en V12 motor, og den motor har allerede kørt mange timers bænk test, men alle der kender bare lidt til racerløb ved godt at det ikke er helt det samme som test i bilen, ude på en racerbane.


(Foto: Peugeot Sport)

Motoren er som skrevet en V12 HDi FAP, hvoraf FAP blot indikerer, at den er monteret med partikelfiltre. Officielt yder Peugeot motoren 700 hestekræfter og har et drejningsmoment på ikke mindre end 1200 nm. Men rå motorpower er jo ikke alt, eller er det?

Som Audi har Peugeot allerede nu også tænkt tanken at bilerne skulle køre på BIO diesel. Men tanken er strøget, i hvert fald i 2007. Det skyldes alene at ACO kun leverer en slags diesel til Le Mans i år, og så giver det helt sig selv, så køres der på 'standard' diesel.

Hvad er så planen nu?
Der er allerede nu lagt et meget stramt program for de nye Peugeot 908'er. Der skal blandt andet køres hele tre 24-timers test inden Le Mans i juni.
Hertil tager teamet til Sebring, dog ikke for at deltage i det berømte 12 timers løb, men for at teste på banen. Der skal køres imellem 20 og 30.000 test kilometer med bilen i år.


(Foto: Peugeot Sport)

Bilen race debuterer ved LMS løbet på Monza den 14. - 15. april, og hereafter kører de løbet på Valencia den 5. - 6. maj. Begge disse løb skal selvfølgeligt helst vindes, men samtidig er det race test af bilen samt hele crew'et bag bilen, før de drager til Le Mans.

For at komme tilbage til dem som skal køre bilen, så er det jo Marc Gene, Nicolas Minassian, Stéphane Sarrazin og Pedro Lamy der skal køre alle Le Mans Series løbene samt på Le Mans.


(Foto: Peugeot Sport)

På Le Mans får de dog hjælp af Bourdais og Villeneuve, og for mig virker det lidt som et 'panik' valg. Hvad får Peugeot til at tro at Villeneuve er den bedste til at styre en diesel LMP1 på Le Mans, som han i øvrigt aldrig har kørt på.
Nåh - det kan jo være at jeg ser galt, men umiddelbart virker det lidt som et PR-stunt.


(Foto: Peugeot Sport)

Til sidst vil jeg godt sige, at jeg personligt glæder mig til at se denne bil live. Den er utrolig flot, og virker umiddelbart som et konkurrencedygtig alternativ til Audi R10, men det er jo dybest set for tidlig at gætte på hvor hurtig Peugeot'en er i for hold til Audi'en.
Jeg slutte af med at måbe over det flotte design, for lyden kan man jo nok ikke glæde sig til!

Vejgaard


Læs mere om:
  • Jacques Villeneuve
  • Sébastien Bourdais
  • Peugeot Sport
  • Le Mans
  • 16/06/07 - Le Mans - Le Mans

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto