Kontinuitet skal sikre Toyota den første grandprixsejr i 2007 Når Formel 1-sæsonen 2007 starter med Australiens grandprix i Melbourne 18. marts, vil Toyota være det eneste af de 11 team, der ikke har skiftet enten kørere, motor eller dækmærke i løbet af vinteren. “Dét, tror jeg, bliver vores hemmelige våben i 2007 – succes i Formel 1 bygges på kontinuitet,” siger Ralf Schumacher, der har kørt for Toyota siden 2005.
“Sidste år var ambitionen at score en grandprixsejr, men det lykkedes som bekendt ikke,” siger teamchef Tsutomu Tomita. “Derfor er målet selvfølgelig det samme for 2007, men konkurrencen er virkelig skrap, og de øvrige team – specielt de p.t. tre bedste – arbejder også hårdt. Toyota har nu været med i Formel 1 i fem år, men vi er stadig et meget ungt
team,” fortsætter Tomita med henvisning til, at Ferrari, McLaren og Renault har været med i Formel 1 i henholdsvis 57, 41 og 25 år!
Toyotas nye TF107-model har imponeret i testkørslerne, og teamet satser på at vinde den første grandprixsejr i Formel 1-VM 2007. (Foto: Toyota Danmark A/S)
Toyotas Formel 1-model 2007 hedder TF107 og blev præsenteret allerede 12. januar. Der er tale om en helt ny bil – næsten ingen komponenter er genbrugt fra 2006-modellerne TF106 og TF106B. Siden præsentationen er TF107’eren testet intensivt i Spanien, Frankrig og Bahrain, og inden løbsdebuten i Melbourne vil bilen blive opdateret med helt ny aerodynamik.
“Bilen virker uhyre lovende, og de problemer, vi havde i 2006, ser ud til at være løst,” siger Ralf Schumacher. “Jeg har hørt, at vores aerodynamiske afdeling har gjort store fremskridt med TF107’eren i vindtunnellen, og jeg ser meget positivt på den kommende sæson”, tilføjer Schumachers teamkammerat Jarno Trulli.
Fra denne sæson kører hele Formel 1-feltet på Bridgestone-dæk. Toyota skiftede allerede inden 2006-sæsonen til Bridgestone, og det etablerede samarbejde bliver ifølge tredjekører Franck Montagny en fordel:
“De nye Bridgestone-dæk er meget forskellige fra 2006-dækkene, så erfaringerne kan ikke udnyttes direkte. MEN – takket være samarbejdet i 2006 taler vi samme ”sprog” som Bridgestone-ingeniørerne, og det vil hjælpe os.”
For første gang nogensinde vil der i år være TO Formel 1-team med Toyota-motorer. Williams-teamet, der med ni VM-titler for konstruktører, er det næstmest vindende team i Formel 1-historien, satser på Toyotas V8-motorer i den kommende sæson. “Samarbejdet med Toyota har allerede været uhyre frugtbart for begge parter,” siger teamchef Sir Frank
Williams.
Formel 1-VM 2007 omfatter i alt 17 løb med finale i Brasilien 21. oktober. Toyota Danmark A/S Læs mere om: Jarno TrulliRalf SchumacherPanasonic Toyota RacingAlbert Park18/03/07 - Albert Park - Formel 1 - FIA F1 |