Formel 1   19/03/07

Australiens GP – Set og sket – Bunden
Toyota var ene om at køre point hjem blandt de teams der placerede sig dårligst. Honda var vel en skuffelse af de større. Super Aguri og Toro Rossos præstationer var vel til den positive side.

I sæsonens første Grand Prix, kan det være så som så med et teams præstation, og derfor kan det vel heller ikke være en nøjagtig indikation af tingenes tilstand, dog var der skuffelser at spore blandt de nederste 6 teams i det australske Grand Prix. Læg dog også mærke til at ingen – bortset fra de udgåede kørere – sluttede dårlige end maksimalt 2 omgange efter vinderen.

Toyota – 1 point:
Toyota var i stand til at holde deres startpositioner. Eneste forskel var at de 2 kørere byttede plads. R. Schumacher fik det sidste point for sin ottende plads. Forud for sæsonens første Grand Prix, var man klar over at man manglede meget fart i bilerne. Det blev forbedret i sidste øjeblik da man fik testet en ændring i den aerodynamiske pakke kort før afrejsen til Australien. Ændringen viste sig at kunne holde, men der er stadig stor plads til forbedringer. R. Schumachers præstation kunne måske endda være blevet bedre fordi bilen fik en fejl i pneumatiske system. Trykket svandt men det lykkedes at få bilen hjem på én pointgivende placering. Trulli havde sent i løbet også problemer med sin bil. Her var det bremserne der drillede, så han måtte sænke farten tidligere end normalt. Kørerne var dog opmuntret af at begge biler holdt i mål, men så er der vel heller ikke mere at være opmuntret over. Det er dog positivt for teamet at de problemer man havde med bilen generelt i forsæsonens test, ikke opstod. Til gengæld har ingeniørerne så meget at andet at arbejde med.

Resten af teamene scorede ikke points, og for nogens vedkommende var den skuffende præstation. Der var dog plads til enkelte opmuntringer.

Honda:
Honda teamet må være meget skuffet. Desværre kan man så sige at kørernes forudsigelser lige inden det australske Grand Prix, holdt stik. Der forlød det at man nok ikke skulle regne med at få points i det australske Grand Prix. Det viste sig at passe. Button havde problemer med sin bil faktisk gennem hele løbet, hvorimod Barrichello ikke havde. Hans største problem var at han faktisk for længe lå bag Button uden at være i stand til at overhale ham. Men så er bilen et problem. Den fart man fornemmede den havde under diverse tests, var væk. Buttons problem med bilen mener man i teamet ligger i et aerodynamisk problem. Bilen understyrede temmelig meget og var ifølge Button meget tung at køre. Trods justering af frontvingen i forbindelse med et pitstop så lykkedes det ikke at ændre bilens præstation til noget der var ret meget bedre. Efter løbet fandt teknikerne dog flere fejl, og de skal nu udbedres og rettes inden det går løs i Malaysia om 3 uger. Mest positiv var Barrichellos indsats, men teamet har meget at arbejde med.

Super Aguri:
Super Aguri må være yderst tilfredse med deres indsats i det australske Grand Prix. Det er vist meget længe siden at bare en af kørerne har været i nærheden af top 10. Det lykkedes for Sato at køre bilen hjem på en tolvte plads. Det var dog 2 placeringer dårligere end hans startplacering. Men alligevel en indikation af tingene er blevet bedre hos Super Aguri. Dog havde Sato problemer med balancen i bilen som ikke var optimal. Teamets anden kører, Davidson, fik ikke den store succes, men meget af årsagen til det var at han havde et sammenstød med Sutil i Spyker raceren, som beskadigede adskillige dele på Davidsons racer. Derudover forårsagede sammenstødet en mindre flyvetur for Davidson, som efter løbet klagede over rygsmerter. Davidson fuldførte og sluttede på én 16 plads. Der skal dog arbejdes videre med bilerne. Og måske mere end forventet. Spyker har så vidt vides protesteret mod bilen som man mener er for meget Honda og for lidt Super Aguri.

Red Bull:
Red Bull havde en rimelig kvalifikation – i hvert fald hvis man kigger på Webber. Coulthard startede langt tilbage som nr. 18. Webber havde for så vidt også et rimeligt løb, hvis man ser bort fra problemer med benzindækslet. Det kostede tid ved det ene pitstop, ligesom det ikke kunne lukkes da han skulle køre ud igen. Som bilerne er konstrueret i dag, så koster det tid fordi det ødelægger aerodynamikken. Webber havde også lidt problemer med bilen efter det første pitstop. Bilen var pludselig meget ustabil gennem svingene, også det koster tid og satte ham noget tilbage i feltet. Coulthard derimod var godt på vej efter sin dårlige startplacering, men oversatsede da han ville overhale Wurz. Sammenstødet satte begge kørere ud af løbet. Coulthard indrømmer blankt at det var hans fejl. Der var dog rimelig tilfreds i teamet med bilerne. Samarbejdet med Renaults ingeniører fungerer efter teamets mening rigtig fint. Man har i den seneste tid arbejdet tæt sammen på at løse de mange problemer man har haft med bilen. Samarbejdet er ifølge Renaults Fabrice Lom begyndt at give resultater. Bilen er blevet meget bedre efter at man har fundet ud af hvor man skal sætte ind. Det må så vise sig i de kommende Grand Prixer.

Toro Rosso:
Toro Rosso forsætter tilsyneladende teamets tidligere ejeres (Minardi, red.) tradition med kun at teste meget lidt inden sæsonstarten. Den slags straffes som regel, og det indrømmer især kørerne i teamet i dag også, at det er noget man bliver straffet for. Derfor må især de første Grand Prixer næsten betragtes som tests for teamet. Liuzzi og Speed startede henholdsvis som nr. 19 og nr. 17, men slutplaceringen blev helt anderledes. Liuzzi sluttede løbet som nr. 14 og det er ganske ok. Speed derimod udgik af løbet, visse kommentatorer antydede at det var på grund af kørerfejl, hvilket det ikke var, men derimod en sivepunktering der sendte ham ud i græsset. Speed klagede efter løbet over at det var svært generelt at finde det nødvendige vejgreb, men at der trods alt var rigtig god fart i bilen. At der så kommer en sivepunktering ind i billedet, er noget helt andet. Liuzzi var glad for at fuldføre efter at have taget i betragtning hvor lidt der faktisk er testet inden sæsonstarten. Gerhard Berger slår fast at Speed er uden skyld i punkteringen. Gerhard Berger siger også at man godt var klar over i teamet, at man ikke havde det rigtige setup på bilerne. Man er derfor glad for at begge biler faktisk lå til at fuldføre. Men især at det lykkedes for den ene af bilerne at komme i mål. Gerhard Berger noterer sig også at begge kørere formåede at køre meget konstante omgangstider. Toro Rosso må dog stadig betragtes som noget af et udviklingsprojekt.

Spyker:
Spyker har gjort sig mange erfaringer i det australske Grand Prix. Tørt konstaterer Colin Kolles at ingen kan være imponeret over det kvalifikationssetup man har. Derimod må løbssetuppet være ganske godt idet man kører stort set identiske tider med mange af de andre teams. Der er dog også flere andre ting at lære. Blandt andet skal man overholde at de blå flag vises, ellers koster det for mange straffe. Den var Sutil som er debutant i Formel 1. Sutil erkender også at han er temmelig uerfaren i det her, men nu har han så lært det. Man kunne da også se at efter han havde fået sin straf, at han blev næsten for god til at give plads for de overhalende konkurrenter. Og så var der lige noget med et sammenstød med Davidson i Honda. Ser man bort fra hans straf og uheldet med Davidson, var det vel en ok indsats fra hans side. Albers startede fra pitlane, idet han overhovedet ikke var tilfreds med setup og handling på den egentlige løbsbil. Derfor skiftede han til reservebilen. Men det så ikke ret meget bedre ud. Asfalten skulle have været bredere til hans kørsel. Det gik galt for Albers da han fik bremset for sent til indgangen af et sving. Albers endte i sandfanget og så kunne nyde resten af løbet udefra. Egentlig var man tilfredse i teamet. Men man glæder sig til at teste i Malaysia. Her har teamet en hel del opdateringer klar til bilen, som alt i alt skulle udmønte sig i bedre resultater.

Dons


Læs mere om:
  • Albert Park
  • 18/03/07 - Albert Park - Formel 1 - FIA F1

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk