Langstreckenpokal   31/03/07

God debut på Nürburgring
Team GRCs første dag til VLN løbet på Nürburgring forløb problemfrit. Debutanten Alex Christiansen fik prøvet kræfter med bil og bane, og endte med fornuftige tider.

Allerede fra morgenstunden var der spænding i Team GRC. Langdistanceløbet VLN er sæsonpremieren, og en række ændringer på Lotus Sport Elisen skulle gerne resultere i endnu lavere omgangstider på Nürburgring. Men da teamet kom til pitten, var der et par småting, der endnu ikke var blevet bragt helt i orden. Det betød at formiddagens åbne træning på den korte Grand Prix bane ikke blev aktuelt for Lotusen og Team GRC.


(Foto: Team GRC)

Da mekanikerne havde fået skruet færdig, var klokken hen ved træningstid, og det blev tid til træningsomgange i Lotusen. Dagens træningssession var kun to timer. På en normal bane ville det virke som et fornuftigt træningspas, men på den 24,8 km lange Nürburgring, betyder det, at man kan nå omtrent 12-14 omgange hvis man har heldet med sig.

Jan Kalmar lagde ud med en enkelt omgang for at sikre sig, at bilen kørte som den skulle, og for at få noget varme i dækkene. Tilbage i pitten skulle der skiftes kører. Alex Christensen fik derefter gode råd med på vejen, selen spændt fast, og så var der ellers Nürburgring debut til den unge kører. Med omkring 75 biler på banen i mange forskellige klasser, er der mere end bare banen at forholde sig til, sidespejlene skal konstant være i brug på den smalle bane.


(Foto: Team GRC)

Efter omtrent elleve minutter pittede Alex Christensen ind igen, turen i Elisen havde givet ham varme i kroppen, og den første kommentar vedrørende banen var ganske kort.
”Den er sindssyg!”, kom det smilende fra debutanten. Efter lidt finjustering af sidespejle og flere dessiner fra Jan Kalmar, tog han en omgang mere. Herefter blev træningen desværre afbrudt i en halv times tid på grund af en afkørsel. Da banen blev åbnet igen, kørte Alexander ud for at tage en stribe omgange.

På grund af den omtalte afkørsel var der ekstra mange biler, der rullede ud på samme tid, og Alex havde mere end rigeligt og se til. Han nåede dog fire fulde omgange mere, og havde fine tider på omkring 10 minutter. Efter de 40 minutter i bilen pittede han ind ti minutter før træningen sluttede. Jan Kalmar overtog derefter rattet, og kørte dagens sidste omgang.


(Foto: Team GRC)

”Vi har kørt en otte-ni omgange og det er gået fint. Alex tid omkring ti minutter er meget fint som debutant, det er en svær bane, og der er konstant trafik hele vejen rundt. Efter min sidste tur er jeg dog overbevist om, at vi skal have skruet lidt mere på undervognen. Teamet er allerede i gang, så det får vi i ordnet i aften,” fortæller Jan Kalmar.

Alt i alt har førstedagen budt på både surt og sødt, men med en ekstra indsats fra mekanikerne i aften, skal dagen i morgen nok forløbe mere planmæssigt. Der er kvalifikation om formiddagen, og klokken 12.00 starter løbet, hvor der er omtrent 200 tilmeldte biler. Bilerne starter i heat med to minutters mellemrum, og ca. 50 biler af gangen. Det sætter ligesom banens længde i perspektiv.


(Foto: Team GRC)

Der har dog været tid til at få taget et par billeder i løbet af fredagen. Som det kan ses på billederne ude fra banen, så er Nürburgring meget smal og terrænet utroligt kuperet.


(Foto: Team GRC)

I pitten er der også trængsel, fire til seks teams deles om en boks. Fabriksteam står sammen med private, og det ligner kaos, men alt fungerer med vanlig tysk grundighed.

Team GRC


Læs mere om:
  • Alexander Christiansen
  • Jan Kalmar
  • GRC
  • Nürburgring

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport