I den nederste del af feltet skete der vel ikke andet end at Toyota og Williams byttede plads, og for Williams meget uheldigt. Det var ikke længe de andre teams kunne gøre det store væsen af sig. De nederste 6 teams gjorde ikke meget væsen af sig i Malaysia. Williams tabte til Toyota og rykkede ned i bundfeltet. Resten af feltet oplevede momentvis en vis fremgang, men så absolut heller ikke mere. Honda må igen siges at være den helt store skuffelse. Williams – 2 points: Williams gjorde hvad de kunne for at bevare deres hidtidige placering, men desværre ødelagde en motorfejl det håb. Det gjorde at de rykkede ned blandt de 6 nederste teams. Det startede ellers godt. Rosberg mistede godt nok en placering da starten gik, men fik ret hurtigt hentet denne placering igen på bekostning af Kubica. Og faktisk kunne Rosberg holde denne placering mere eller mindre løbet igennem indtil en defekt motor bestemte noget andet for ham. Wurz startede i næstsidste række men duellerede sig på flot vis sig op gennem feltet og sluttede på niendepladsen – kun én placering fra hans første point i år. Wurz var tilfreds efter løbet. Bilen kørte for så vidt godt, og hans bekymring om fysikken kunne han glemme alt om. Han var rimeligt frisk efter løbet, som ikke havde været så hård ved ham som ved visse andre. Wurz glæder sig til Bahrain. Nu mener han at han har rigtig ”fat” i bilen. Rosberg var meget forståeligt temmelig ærgerlig over udfaldet. Han følte at bilen kørte rigtig godt og i et fornuftigt tempo. Desværre ødelagde en endnu ikke nærmere fastsat fejl i motoren søndagen for ham, men ser man bort fra skuffelserne for Rosberg, så er det tilsyneladende en noget mere positiv sæson for Williams end længe – tilsyneladende. Red Bull – 0 point: Red Bull teamet har indtil videre gjort det lige så godt med Renault motoren i år som med Ferrari motor sidste år. Webber var vel også den eneste der kunne være glad for præstationen. Et forkert dækvalg gjorde måske at han ikke kom i pointene. Han startede på hårde dæk modsat alle andre. Det var først i det sidste stint at han kunne køre ind på konkurrenterne for alvor, men der var det for sent. Coulthard udgik af det man kalder sikkerhedsgrunde i teamet. Der var da også en temmelig generende fejl ved bilen. Bremsepedalen begyndte på et tidspunkt at gnide mod styrestammen i bilen med den effekt at både styre og bremseevne i bilen blev væsentligt reduceret. Teamet valgte derfor at trække Coulthard ud af løbet inden der i værste fald skete en alvorlig ulykke. God præstation af Webber, men så er der vist ikke ret meget mere at juble over. Honda – 0 points: Holdbarheden fejler ikke noget ved Honda bilerne. Ligeledes virker det som om at bilerne også kører rimeligt på distancen, men så er der vist heller ikke ret mange flere roser. Det kniber ganske gevaldigt at finde den nødvendige fart i bilen. Især til kvalifikationen. Ved de to kørte Grand Prixer i år, har begge biler startet dernede hvor det ikke er sjovt. Det bliver heller ikke bedre at et motorskifte koster startplaceringer. Det giver måske dog en lille fordel i forhold til taktik. Men med Hondas form er der langt til pointene. Man holder sig kun med nød og næppe foran dem der normalt anses for agterlanterne og det er ikke godt nok. Barrichello sluttede på 11. pladsen og Button én placering efter. Super Aguri – 0 points: Det er en forandring at se Super Aguri bilerne i år frem for sidste år som var en noget andet sæson for det unge team. Bilen er skiftet ud til det nogen betegner som en tidligere Honda bil. Om det vitterligt er årsagen må en tilsyneladende kommende retssag afgøre. I hvert fald er det sikkert at Super Aguri bevæger sig i den rigtige retning, nemlig fremad. Hvor de sidste år var de typiske agterlanterne, så er situationen den i år at de er med flere placeringer længere fremme. Det betyder en vis optimisme i teamet, men der er stadig meget at lære. Davidson var ikke helt tilfreds med setuppet på hans bil, hvor han klagede lidt over manglende greb. Sato var lidt uheldig i starten hvor han havde lidt små sammenstød med andre biler, og hvor han også opdagede at selv en bred Sepang bane godt kan have for lidt plads, og dermed må man ud i sandfanget. Men begge biler kom i mål og foran nogen af dem man sammenligner sig med. Toro Rosso – 0 points: Trods et andet chassis og motor er Toro Rosso vel endnu ikke bedre end i sidste sæson. Og dog, bilen synes at være væsentligt mere stabil at arbejde med, hvilket også giver sig udslag på banen. Men at undgå mange af de skrammer som en start nede i feltet giver, det er teamet endnu ikke kommet ud over. Denne gang gik det udover Liuzzi som blev konfronteret med Sato og som følge deraf ramte Speeds bil. Det kostede en ny frontvinge og dermed blev Liuzzi sat noget tilbage. Men trods besværlighederne kørte han sig godt op og sluttede på samme omgangshøjde som Speed. Selv samme Speed havde en for ham god bil, men måtte til gengæld kæmpe med vabler under den ene fod, fremprovokeret af en pedal der var meget hård at træde på. Er det ikke noget der skal justeres inden man starter? Men tilsyneladende er Gerhard Berger ved at få teamet kørt ind på rette spor. Nu venter vi kun på resten. Spyker – 0 points: Begge biler fik en god start, men så var det til gengæld også hurtigt slut. Inden syvende omgang, var begge Spyker biler ude af løbet. Allerede på første omgang udgik Sutil. Mellem tredje og fjerde sving opstod der en fejl ved affjedringen, som gjorde at han stort set ikke havde styr på bilen. Han ramte en af Honda bilerne og kørte ud i sandfanget. Albers startede også godt og fulgte med feltet rundt, men på sjette omgang låste gearkassen sig i første gear. Så er det kun en ting at gøre, nemlig at humpe tilbage til pittet, men når man gør det med for mange omdrejninger så bliver motoren varm og den døde da også i pitindkørslen. Det blev en kort fornøjelse for Spyker teamet at være med i Malaysias Grand Prix. Dons
Læs mere om: Sepang08/04/07 - Sepang - Formel 1 - FIA F1 |