Formel 1   13/04/07

”Lille spejl på bilen der, hvem ser bedst i løbet her?”
Ingen ved om FIA har haft den berømte sætning – her i lettere omskrevet form – i tankerne torsdag på Sakhir banen. Til gengæld blev alle bakspejle på bilerne testet og undersøgt.

Igennem de seneste sæsoner er spejlene på Formel 1 bilerne blevet mindre og mindre, og i de sidste par sæsoner har flere teams benyttet en alternativ ophængning. I denne sæson er det især Renault, Ferrari, Red Bull og Toro Rosso der har eksperimenteret. Red Bull har dog ændret deres igen, så det mere ligner et sædvanlig ophæng. Alle teams var torsdag ved at klargøre bilerne til weekendens begivenheder, og det benyttede FIAs tekniske delegerede på stedet til at tjekke spejlene. Men hvorfor nu det?

Et af problemerne når der køres Formel 1 er, at de såkaldte backmarkers ikke alle tid er lige gode til at flytte sig for bagfra kommende biler. Det har også knebet lidt med at trække til side når der vinkes med de blå flag. Charlie Whiting har på flere kørermøder kraftigt pointeret at de blå flag skal overholdes. Det har blandt andet rejst spørgsmålet om hvor godt udsynet er bagud på de forskellige biler, og hvor gode kørerne er til at bruge spejlene i det hele taget.

Torsdag foretog FIA så en test på alle biler. Man gjorde simpelthen det at man plantede en kører i alle biler. Så placerede man en af kontrollanterne med et stykke hvidt papir med et nr. på, 10 meter bag bilen. Ikke alle kører deltog, men i dette tilfælde var det muligt for alle deltagende kørere at se både papir og nummer. Testen rejste dog straks en del kritik.

Mark Webber var glad for tiltaget som han mener er med til at skærpe opmærksomheden på problemet. Ikke alle kørere er lige opmærksomme på hvad der foregår bag dem. Men andre unavngivne kørere mener at testen ikke er ret meget værd. En af dem har udtalt at det måske er meget godt at alle kan se hvad der sker når bilen holder stille. Men når man kører ude på banen, med op til 300 km/t, så er bilen påvirket af vibrationer i meget stor grad, og så er spejlene for så vidt ikke ret meget værd. Nogle af vibrationer afhænger dog meget af hvordan spejlene er placeret og ikke mindst hvordan de er monteret.

Den måde som spejlene er anbragt på af de førnævnte teams, er selvfølgelig gjort i aerodynamikkens navn. Spejlene yder en del vindmodstand og er med til at nedsætte farten. For at minimere dette, så er der igennem de seneste par sæsoner fundet på flere alternative løsninger. Måske ikke nødvendigvis til fordel for kørerens udsyn.

Dons


Læs mere om:
  • Sakhir
  • 15/04/07 - Sakhir - Formel 1 - FIA F1

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk