Le Mans Series   15/04/07

Kommentarer til LMS kvalifikationen på Monza
- Lars Erik Nielsen og Markland
Forkert dæktryk kostede Lars Erik Nielsen pole i GT2 klassen, mens Markland Racing glæder sig over fremskridt i Corvette GT2 projektet.


Lars Erik Nielsen i sin Porsche 996 GT3 RSR sidste år
(Foto: larshjulspind-dk)

Lars Erik: Fedt med en 2. plads, men vi ville have pole!
Lars Erik Nielsen lød rigtigt glad i telefonen fra Monza! Manden med kælenavnet ”Hjulspind” var efter lørdagens kvalifikation i gang med at vise sin teamchef, Horst Farnbacher, de bankede sider af Monza ovalen. Horst, der udover at være teamchef i Farnbacher Racing, også er en gudbenådet race ingeniør, troede at det var løgn at man i de gamle dage kørte 300 km/ t på de stejle banesider.

Stemningen i teamet er høj efter andenpladsen, hvor man også slog Ferrari F430GT racerne. Men Lars Erik er lidt ærgerlig: ”Jamen det er da fedt, at vi har kvallet ind på en andenplads, kun efter Felbermayr Proton. Men vi ville have haft pole, og det er ærgerligt at grunden til at det ikke lykkedes, skyldtes en simpel misforståelse. Vi havde for højt dæktryk på bagdækkene. Vi er det hurtigste team på de nye Pirelli dæk, og det synes jeg er skønt. Det hurtigste GT2 team er på Michelin, og det ville have været skønt at slå dem!”

”Det ville have været skønt for en ung mand på 56,” griner Lars Erik. Der er også ros til hans nye tyske medkører, Dirk Werner, der er Porsche specialist. ”Bagvognen er alt for løs, grundet den lave vinge, som Horst har sat på bilen. Vi har jo de lange langsider på Monza, og jeg må da indrømme at jeg prøver at bremse de steder, hvor Dirk bremser. Men det kan jeg ikke, jeg ryger af hver gang. Så han er hurtig, ham Dirk.”

”Vi er fortrøstningsfulde til løbet, vi føler at vi har et godt race setup. Vi føler at vi sagtens kan slå det førende Porsche team. Marc Lieb havde også sine problemer, så vi burde kunne slå dem!,” slutter Lars Erik fra Monza.


Markland Racing Corvette C6 Z06 GT2
(Foto: Laurent-Chauveau)

Markland Racing: Ingen panik!
Jeg nåede også at tale med Markland Racing teamet, og her var man faktisk ganske godt tilfreds. Den danskbyggede Corvette C6 Z06 GT2 ligger godt nok nederst i tidstabellen. Men det kommer ikke bag på teamet. Som man selv udtrykker det: Man vidste lige fra starten, at det var et komplekst projekt. Man kunne have valgt at købe en af de biler der allerede kører på banen, en Porsche eller en Ferrari. Men man valgte en Corvette Z06, og eftersom den slet ikke kører i GT2 trim nogen steder, så er det en del af gamet, at der er problemer. Det havde man kalkuleret med fra starten. Man valgte i teamet det spændende, og så må man løse de problemer der følger med.

Teamet har haft en lang opbygningsfase og man kunne ikke teste bilen i Danmark. De lange, hurtige sving bilen skal køre på, findes kun i udlandet, så projektet går efter planen. Det er det første løb bilen kører efter få tests, og man finder hele tiden sekunder i bilen.

Bilens tider ligger indenfor de målsætninger, man havde sat forud for de første trænings kilometer. Så det i sig selv betyder, at man bestemt ikke er ramt af hverken panik eller frustration. Det er et langsigtet projekt, der først kulminerer ved Le Mans 2008, hvis alt går vel. Der er andre teams, der kører med C6 racere på Monza i denne weekend, og Markland Racing har indgået et samarbejde med dem, så man kan udveksle erfaringer om den amerikanske racer.

Kurt Thiim havde i kvalifikationen fundet et helt sekund, i forhold til de tider som man kørte i de tre foregående træninger, og man mente at det var et godt sekund. Bilen har hele fredagen været plaget af elektroniske problemer, hvilket er det værste der kan ske for en mekaniker når man skal fejlsøge på det. Men Markland Racings mekanikere har knoklet hele natten, og man ved nu lige præcis, hvad problemet er, og hvordan man kurerer det.

Teamets målsætning op til søndagens løb på Monza, er primært at gennemføre, og at få kørt nogle kilometer. Kurt har sammen med teamet, som består af Henrik Møller Sørensen og Thorkild Thyrring, fundet et godt race setup. Så man er fortrøstningsfulde op til søndagens løb på Monza!

Aslak Vind


Læs mere om:
  • Kurt Thiim
  • Lars Erik Nielsen
  • Monza

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport