Divinol Cup   19/04/07

Marrill på podiet to gange på Hockenheim
- Fra funktionstest til pokalkamp i Divinol Cup
Det der ved første afdeling af Divinol Cup på Hockenheim, kun var ment som en test af Martin Marrills nye STW BMW 320i, forvandlede sig hurtigt til en kamp om pokalerne.

Bilen nåede ikke engang af traileren, før de tyske Divinol Cup arrangører besluttede, at Martins BMW skulle kæmpe med i den hårde klasse sammen med DTM racerne. Om det var gensynet med Johnny Cecottos tidligere STW BMW 320i på sine store 19” fælge, der skræmte de tyske Divinol Cup arrangører, vides ikke.

Men faktum er, at den tidligere VW Polo Cup racerkører, Martin Marrill, ved sin Divinol Cup debut på Hockenheimring, i den forløbne weekend måtte op at bide skeer med nogle af Europas vildeste standardvogne, heriblandt flere DTM racere.

Løbet var grundliggende en test, før Martin Marrill slipper BMW raceren løs ved SSC debuten den 5. maj på FDM Jyllandsringen. Eneste problem som testen afslørede, var i monteringen af frontklappen, som snart blev rettet. Der var også andre hurtige danskere med, Jens Hansen i Porsche 996 Cup og Michael Holden i Porsche 996 GT3. JM Racing havde også deres tre Clio Cup racere på plads i løbet, med Steffen Larsen, Lars Christensen, og Allan Bengtson.


Martin Marrill i nærkamp med en Porsche på Hockenheimring
(Foto: Katja Ellmies)

I weekendens første løb blev Martin Marrill nummer 3 i Gruppe 7: "Supertouring og DTM klassen". Iøvrigt lige bag to tjekkiske BMW M3 DTM biler og nummer 20. generelt, ud af de 49 startende i det første løb. Løbet blev vundet af Robert Wallenborn i en Porsche 996 GT2.

I andet løb blev Martin, dels takket være et større kendskab til bilen, samt ikke mindst klassekonkurrenten Vincenzo Cencinis udfald, en flot nummer 2 i Gruppe 7: ”Supertouring og DTM klassen”, og nummer 17. generelt, ud af 37 startende. Her blev løbet vundet af Pierre von Mentlen, i en V8 Star racer. Begge placeringer betød en tur på podiet, champagne og pokal!

Vejen til Hockenheimring blev længere og længere
Ambitionen var egentligt at lære bilen at kende, og samtidigt få lavet de sidste justeringer, før Special Saloon Challenge debuten på Jyllandsringen den 5. maj. Men da Martin Marrill fandt ud af, at hans nye racer var konkurrencedygtig, kom der hurtigt blod på tanden, og Mønboen kunne lugte guld. Men vejen til årets første løb har været lang, og mere end almindeligt udfordrende!

Bilen blev indkøbt i december måned 2006 fra Tyskland, og blev oprindeligt kørt af den tidligere standardvognsverdensmester Johnny Cecotto. Bilen blev ved købet funktionstestet i regnvejr på Padborg Park, og allerede der stod det klart for Martin Marrill, at der var et enormt potentiale i den venezuelanske stjernekørers BMW.

Samtidigt stod det også klart, at det ikke var en bil, man bare satte sig ind i og kørte stærkt med. Raceren har således i vinterens løb været skilt fuldstændigt ad, og siden optimeret på samtlige punkter, som reglementerne i henholdsvis den tyske Divinol cup og den danske SSC serie tillod.

Da påsken 2007 nærmede sig, havde Martin Marrill sammen med sit team, bestående af chefmekaniker Mads, mekanikerne Martin og Allan, webmaster June, administrator samt fotograf Katja Ellmies, arbejdet sig fra sidste års deltagelse i den tyske talentklasse, ADAC VW Polo Cup, til et fuldfløjet SSC og Divinol Cup team. Men som de fleste danske racerkørere ved, så er det altid de sidste små ting der kan vælte hele planlægningen.


Varmt forår på Hockenheimring - Marrill og hans BMW
(Foto: Katja Ellmies)

Til DARC test på FDM Jyllandsringen uden bil
Raceren er udstyret med en helt ny Penske undervogn, men desværre skulle en kombination af dansk påske og amerikansk planlægning resultere i en del panik. Planen var, at Marrill skulle deltage i DARC testen tirsdag før påske, på FDM Jyllandsringen. Der skulle BMW raceren stå sin prøve, og de mange variabler skulle findes og justeres.

Men pakken med de famøse Penske dæmpere lod vente på sig, teamet nåede derfor fra Møn til FDM Jyllandsringen, men desværre uden bil. Bilen havde Martin, meget venligt, fået mulighed for at stille på DTC køreren Michael Outzens værksted på Fyn. Således slap Marrills team for at pendle mellem Møn og Silkeborg, når nu de savnede Penske dæmpere dukkede op fra fabrikken. Samtidig skulle bilen, uanset udfaldet, alligevel have skiftet gearing, før den skulle debutere på Hockenheimrings langsider.

Desperationen blev stadigt større, alle muligheder blev afprøvet, for at få dæmperne på plads i bilen til DARC´s testdag den 3. april. Man havde endda spurgt, om man fra teamets side kunne sende en mand over, for at hente pakken med dæmperne på Penske fabrikken. Men uanset anstrengelserne, så måtte man til sidst indse, at det ikke kunne lykkes. Så teamet kom til DARC testdag uden racer, men heldigvis stillede Jørgen Weinrich op med en DTC Toyota Corolla replika-racer, så Martin i det mindste kunne genopfriske linierne på FDM Jyllandsringen, før SSC debuten på banen den 5. maj.

Dæmperne ankom endelig; de blev i påsken fløjet til en tysk adresse i Hannover, hvor de blev afhentet. Derfra blev bil og transporter kørt til Fyn. Her blev bilen blev takket være Jørgen Nielsen, Michael Outzen, og hans chefmekaniker Leif på Outzens fynske værksted, slutmonteret, sporet og gjort klar. Martin Marrill kunne derfor sætte kursen mod Hockenheimring med en racer, som han havde en god fornemmelse af var hurtig, men som han på den anden side ikke havde testet.


Testen blev til jagt på pokaler i Divinol Cup
(Foto: Katja Ellmies)

Fra 2 liters klassen til Supertouring og DTM klassen
Martin Marrill havde fra udgangspunktet planlagt, at hans 4 cylindrede STW 320i E36 racer, skulle køre i 2 liters klassen, sammen med de andre standardvogne med samme motorstørrelse. Men teamet havde knapt kørt den hvide BMW af traileren, før arrangørerne ændrede hans deltagelse til ”Supertouring og DTM klassen.” Sandt at sige kom det ikke helt bag på Martin, bilen er i princippet opbygget som en DTM racer. Alt er opbygget i kulfiber, bund, pedalkasse, kardanaksel og hjulvinkler. Selve Penske undervognen er at sammenligne med en formelracer, så opgraderingen til den tunge specialklasse betød således ikke, at Marrill fik yderligere rynker i panden.

”Den første træning gik i gang fredag, og det var allerede fra de første meter helt tydeligt, at bilen savnede greb på baghjulene, ” fortæller Martin. ”Jeg nåede da også at ryge af i det første sving med fuld stift i 4. gear. Det var som om raceren lige ville fortælle mig, at det var den der bestemte. Den kan sagtens bide fra sig. Vi prøvede forskellige justeringer undervejs, men uden det helt store held. Heldigvis er det sådan når man kører i udlandet, at der er en utrolig sportsånd. Og der var da også en del af de andre teams, som engang havde kørt BMW, som kom forbi med gode råd og tips.”

Løbet der ændrede sig fra test til pokaler
”Så da jeg kørte ud til den første kvalifikation, så kørte bilen rigtigt meget bedre. Jeg havde i træningen kørt tider på 2.03, hvilket var noget under tiderne i min klasse. Jeg kørte min første kvalifikation på tider helt nede på 1.58. Så vi havde virkeligt fundet tid i bilen, det helt vilde var at vi under det andet løb nåede ned på kvaltiden på 1.58, hvilket svarer til tiderne i de voldsomme BMW M3 DTM biler, som jeg kørte imod. Der fandt jeg også ud af, hvor vild bilen er; hvis jeg kører i et blødt højresving, og skifter til 4. gear, så laver den hjulspind!”

”Jeg kørte hele weekenden på nogle brugte, gamle Dunlop dæk. Jeg har altid kørt Yokohama, som jeg altid har haft et fremragende samarbejde med, også i rally. Men de producerer ikke lige nu dæk i min 19” størrelse. Jeg skulle jo oprindeligt kun have brugt de to løb her til at teste bilen. Hockenheim var ikke specielt hårde ved dækkene, så udover hjulspind i 4. gear, så gik det faktisk udmærket.”

”Jeg fandt ud af rigtigt mange gode ting ved de to løb. Blandt andet, at de meget voldsomme DTM racere der kører i serien, som jeg så vidt jeg kunne høre og forstå, er voldsomt tunede, ikke var nogen trussel. Jeg fandt ud af, at nok kunne jeg ikke holde med dem ned af langsiden, men jeg kunne nå dem nede i svingene, hvor jeg kørte udenom dem, ind foran og så kunne jeg uden problemer udbremse dem. I Parabolikaen kunne jeg komme op bag dem, få en god slipvind, og igen bare køre uden om dem, ind foran og så bare i med bremsen. Så god balance er der i bilen, den bremser simpelthen fantastisk.”


Først en Clio Cup, siden flere DTM racere på menuen
(Foto: Katja Ellmies)

”Min kørestil ændrer sig også, for hver kilometer jeg kører i bilen. Jeg har jo tidligere kørt forhjulstrækkere både i rally og i VW Polo Cup. Jeg har fundet ud af, at jeg skal kaste bilen ind i svinget med alt for meget fart på, venstrefodsbremse for at trække den ind til kerben. Bilen skal køre sig selv ind i svinget, og så kan jeg samle op på vej ud. Det tog lidt tid i starten, men nu synes jeg at det virker naturligt. Men den her BMW skal man køre meget mere aggressivt.”

”Jeg føler mig tilpas i bilen. Jeg kan udfordre mig selv og bilen. Jeg kan bevæge mig udover Poloens grænser, jeg kan bremse senere og senere. Jeg er virkelig glad for at det gik så godt. Jeg kører stadigvæk ikke 100 procent endnu. Men jeg ligger foran de biler jeg skal ligge foran; Clio Cup racere, BMW M3, standardvogne. Det er faktisk kun de onde racere, der ligger foran mig; Ferrari Challenge, Ferrari 360, Porsche 993 GT2, Jens Hansens voldsomme Porschen 996 Cup og så de DTM racere jeg kæmpede med. Så det gik fantastisk.”

To pokaler hjem fra testen, næste opgave SSC
DASU Rallytalentet ser frem til næste opgave, som bliver debuten i Special Saloon Challenge serien på FDM Jyllandsringen den 5. maj. Her glæder Martin sig til at indsætte sin BMW 320i i Klasse 1, med startnummer #123. Dette startnummer betyder noget ganske særligt for Marrill, idet han altid har været meget stor fan af Jan Magnussen. Så 1 tallet kommer fra navnet på klassen, mens tallene 23 kommer fra Big Mags startnummer.

Næste Divinol Cup løb bliver den 13.-15. juli på Oschersleben, her glæder Martin sig til et gensyn med den tyske serie, som har taget så godt imod ham. Banen kender han fra sin tid som VW Polo Cup kører. Ventetiden mellem løbene skal naturligvis bruges på bilen, jobbet som pladesmed, men også til at rejse ned og heppe på den gamle VW Polo Cup kammerat, Christoffer Nygaard, der nu kører Seat Cup for Fischer Racing.

Så efterhånden som kilometerne kommer ind under huden på Martin Marrill og hans hvide BMW, virker de to som et godt match, som både SSC klassen herhjemme og Divinol Cuppen kan glæde sig til.

Kalender 2007:
DatoKlasseBane
05. majSpecial SaloonJyllandsringen
26. majSpecial Saloon FestivalRing Djursland
23. juniSpecial SaloonPadborg Park
14. juliDivinol CupOschersleben
08. septemberSpecial SaloonJyllandsringen
15. septemberDivinol CupLausitz Ring
06. oktoberSpecial SaloonPadborg Park
13. oktoberSpecial Saloon FinaleJyllandsringen

Aslak Vind


Læs mere om:
  • Martin Marrill
  • Hockenheim

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto