Padborg Park og Aquila Racing Cars i samarbejde om danskbygget sportsvogn Det er Sønderjylland, der i disse år viser vejen frem i dansk motorsport. I 2003 slog Padborg Park dørene op som det nyeste anlæg, og sidste år skrev Aquila Racing Cars i Gram sig ind i historiebøgerne, da de sendte de første danskbyggede racerbiler i hen ved 20 år på markedet. Nu er de to pionerer så gået sammen i et samarbejde om et nyt projekt, der skal udvikle og producere en stribe racersportsvogne. Der er tale om en racerbil, der i grundprincip og design kommer til at ligne de kommende lukkede Le Mans-prototyper som f.eks. den nye Peugeot 908. Racerbilen får to sæder, udstyres med såkaldte mågevingedøre og et lavt karrosseri, hvor de fire hjulkasser, kabinetaget og den store bagvinge er det eneste, som rager op.
Computertegning af den nye Aquila SR1. (Grafik: Aquila Racing Cars)
”Jeg har fået mange henvendelser fra nuværende og tidligere kørere, der efterlyser en bil, som ligger mellem en DTC- og en Clio-racer, og som er så holdbar og ukompliceret, at man bare kan sætte sig ind i den og køre uden at skulle bekymre sig over teknikken,” fortæller Jens Enemark fra Padborg Park.
”Jeg har haft kontakt med flere udenlandske fabrikker, men også fulgt Aquila-projektet, og efter at have studeret deres Formel Ford tog jeg kontakt til Anders Bonde og Dan Suenson. Det har så ført til dette projekt, hvor Padborg Park er med i udviklingen af prototypen, som vi får promotorrettighederne til, ligesom banen selv køber to af bilerne.”
Den nye Aquila, som får betegnelsen SR1, bygges op over en robust monocoque i varmebehandlet aluminium og højstyrkestål og udstyres med en 4-liters BMW V8-motor, der i gadetrim yder 306 hk, men hvor modifikationerne til racerbrug begrænser sig til en tørsumpsmøring og en plomberet styreboks. I det hele taget er der ved udviklingen af bilen taget hensyn til, at den skal være holdbar, og det har betydet, at den på flere områder er overdimensioneret. Mange af komponenterne er eksisterende dele fra anerkendte producenter, hvilket både er med til at garantere holdbarheden, men også bringer omkostningsniveauet langt ned.
Kun bagvinge kabine og de fire hjulkasser rager op. (Grafik: Aquila Racing Cars)
”Vi arbejder med komponenter, hvor prisniveauet svarer til reservedele på en Clio Cup-racer, og så vil karrosseriet blive opdelt i 10 dele, så man kan nøjes med at udskifte en enkelt eller to dele, hvis man får en skade. Samtidig vil vi også gøre det let for deltagerne ved, at arrangementerne kun vil strække sig over en dag,” fortsætter Jens Enemark, der vil indsætte de nye racersportsvogne i DEC-langdistanceserien, som han tog initiativ til sidste år.
”Interessen for at køre DEC er så stor, at vi i år sikkert vil opleve løb, hvor vi må afvise deltagerne, så derfor overvejer vi til næste år at dele klassen i to, så bilerne op til to liter kører løb for sig, mens de største standardvogne kan køre sammen med Aquilaerne i SR1 Challenge. Herudover planlægger vi også at køre sprintløb ved nogle af årets DTC-weekender samt en løb udenfor Danmark.”
Produktionen af de nye Aquila SR1 er planlagt til at starte til efteråret.
Fakta om Aquila SR1 Foreløbige specifikationer
Generel beskrivelse |
2 sædet racersportsvogn med centermotor og baghjulstræk, chassis opbygget i aluminium og stål med glasfiberkarrosseri og mågevingedøre. Kabinen er dimensioneret til to personer (op til 2 meter høje og 120 kg vægt hver). |
Chassis |
Monocoque i nittet og limet 6082-T6 aluminiumplade med integreret styrtbur og motorramme i krommolybdænstål, udsatte områder beskyttet af sandwichstruktur. Dimensionering af chassis baseret på kollisionskrav gældende for FIA Group CN. |
Sikkerhed |
Styrtbur i henhold til FIA Group CN specifikationer. FIA FT3 sikkerhedstank (volumen 80 liter) 6-punktssele, quick-release rat, quick-release mågevingedøre, sikkerhedsratstamme. Fastmonteret brandslukningsanlæg for kabine og motorrum. Lamineret frontrude med varmetråde, skumfyldte sidebeskyttelsespaneler, stødabsorberende næsekasse. |
Motor |
BMW M60 4,0L V8 moderat tunet til ca. 320 hk. Låst motorstyring, tørsumpsmøring med ekstern oliesump. Oliekøler. |
Transmission |
Elite 6-trins sekventiel gearkasse. |
Hjulophæng |
Dobbelte triangler, push-rod aktiverede støddæmper/fjeder-enheder. Støddæmpere med justerbar bound/re-bound. Fuld justerbar undervogn (camber, caster, krængnings-stabilistor). |
Instrumentering |
Pedaler justerbare for kører. Rat justerbart for kører. Instrumentering i rat og afbrydere over forrude. |
Hjul og dæk |
Fælge 18” x 10” (for), 18” x 11½” (bag). Dæk 255/635 R18 (for), 270/690 R18 (bag) Montering med centermøtrik. |
Bremser |
6-stemplede bremsekalibre (for), 4-stemplede bremsekalibre (bag). Ø 330 mm ventilerede skiver. |
Dimensioner |
4500 mm lang 1900 mm bred 990 mm høj 740 kg (køreklar uden benzin) |
Præstationer |
0-100 km/t: 3,5 sekunder. Topfart: 275 km/t (afhængig af gearing). |
Andet |
Indbyggede air jacks (lufttryksaktiverede donkrafte). For- og baglys til nattekørsel. |
Nærmere informationer:
Padborg Park
Flyvepladsen 10
Vesterbæk
6330 Padborg
Telefon: 74 60 80 93
Aquila Racing Cars
Bakkegaarden
Kastrupvej 31
6510 Gram
Telefon: 40 52 11 30 Morten Alstrup |