Weekendens 'Sæsonpremiere' på Ring Djursland blev en perfekt start på asfaltbane sæsonen 2007, med et vel tilrettelagt arrangement der forløb uden de store uheld, og hvor der blev budt på masser af spændende race i mange klasser, under den lune forårssol. I lørdagens program var hovedbegivenheden 4-timers løbet i Danish Endurance Championship, hvor der var lagt op til hård kamp i alle tre klasser.
Der er til denne sæson kommet flere helt nye racere, samt en del helt nye kørere, samtidig med at niveauet er løftet en del i forhold til sidste sæson.
Allerede i tidtagningen var det tydeligt at der også var skruet op for hastighederne, pole position tiden blev kørt af JH-Motorsport (klasse 3), der i Deres Porsche 996 GT3 Cup racer rundede en omgang på Ring Djursland i tiden 0:52,316.
Hurtigst i Klasse 2 var Peugeot 407 DTC kørerne fra Autoforum Racing Team Silkeborg teamet med tiden 0:53,738.
HM Motorsport satte i deres Citroën C2 hurtigste tid i klasse 1 med tiden 0:58,466.
Generelt kunne man konstatere at tiderne inden for klasserne lå meget tæt, så der var lagt op til et spændende 4-timers racer lørdag middag.
Og spændende blev det, ikke uventet var det de tre Porscher (klasse 3) der lagde sig i front, hvor de løbet igennem kæmpede om totalsejren, som efter 234 omgange gik til Drive4Fun teamet, en omgang foran JH-Motorsports Porsche.
Drive4Fum Porschen vandt årets første 4-timers løb i Danish Endurance Championship serien. (Foto: Motorsporten.dk)
Klasse 2 blev vundet af Team Padborg Park kørerne der nåede 232 omgange i løbet af de fire timer.
Vindere i klasse 1 blev HM Motorsport og deres lille Citroën C2, de sluttede med at have kørt 218 omgange.
Så på trods af at stillingen inden for de tre klasser skiftede flere gange i løbet af de 4 timer, endte løbet med at det var teams der havde sat pole position tiderne, der også vandt deres respektive klasser.
28 ud af de 36 startende kørere fuldførte løbet.
HM Motorsports Citroën C3 - "Mini John Deer". (Foto: Motorsporten.dk)
Lørdagen bød også på Syver Race Cup, en klasse der her helt blev domineret af familien Fruergaard.
I træningen var det Morten Fruergaard der var hurtigst, den bedrift gentog han i kvalifikationen.
Første heat i Syver Race Cup udviklede sig til en tæt kamp mellem Morten og Carsten Fruergaard (søn og far), og efter de 12 omgange var der kun 1,6 sekund der skilte dem hen over målstregen til juniors fordel.
De to fortsatte deres kamp i andet heat, men her blandede Ole Andersen sig i kampen, og han klemte sig ind mellem de to Fruergaard kørere og nuppede anden pladsen fra Carsten, og han var kun 0,2 sekund bag vindende Morten Fruergaard.
Den nye 1600 Challenge klasse fik lørdag deres banedebut, klassen havde tiltrukket 14 kørere, og blandt dem var John Gammelgaard klart den hurtigste i den fri træning, hvor han sluttede over et sekund foran Poul Erik Jensen og Jesper Emanuel der besatte henholdsvis 2. og 3. pladserne - alle tre kørte i Peugeot 106 racere.
John Gammelgaard lagde sig straks i front i 1600 Challenge klassen. (Foto: Motorsporten.dk)
Igen i tidtagningen var det John Gammelgaard der satte hurtigste tid, men her havde de øvrige deltagere fået 'skudt sig ind på banen' og næsthurtigste kører Thor Qualmann var kun 0,270 sekund bag ham.
Søndagens program bød igen på Syver Race Cup samt på premieren på den nye 1600 Challenge klasse, mens de tre sidste klasser ikke var helt nye, der var nemlig tale om tre historiske klasser for Standard og GT biler.
Syver Race Cup klassen kørte også fuldt program om søndagen og lagde derfor ud med endnu en fri træning samt en tidtagning.
I træningen var der igen Morten Fruergaard der var hurtigst, mens det var Carsten Fruergaard der satte hurtigste tid i tidtagningen hvor han var 0,047 sekund foran Morten.
Weekendens tredje løb i Syver Race Cup klassen blev en lang sej kamp mellem Carsten og Morten, hvor Carsten kom bedst fra start, og hvor Morten samtlige løbets omgange kæmpede for at komme udenom farmand, men på trods af både hårdt pres og talrige forsøg lykkedes det ikke, Carsten vandt løbet med en margen på 0,3 sekund.
Familien Fruergaard i nærkamp. (Foto: Motorsporten.dk)
Fjerde løb for Syver'ne denne weekend blev endnu en tæt kamp mellem Morten og Carsten, men denne gang faldt resultatet ud til Mortens fordel, men det var næsten så tæt som det kunne være, afstanden mellem dem da de krydsede målstregen var blot 0,078 sekund.
For deltagerne i 1600 Challenge klassen bestod dagens program af to løb af hver 13 omgange, og de udviklede sig helt ens oppe foran i feltet, hvor Gammelgaard vandt begge løb, med Qualmamm på anden pladsen.
Familien Fruergaard i nærkamp. (Foto: Motorsporten.dk)
I begge løb satte John Gammelgaard også hurtigste omgangstid, så udover de to sejre, har han nu også banerekorden i klassen.
De tre historiske klasser, biler op til og med 1965, 1966 til 1971 samt 1972 til 1976 bød alle tre på spændende race med et meget varieret udvalg af racere.
1965 klassen havde Lotus Elan kørerne Henrik Lindberg og Otto Reedtz-Thott som de hurtigste i deres første tidtagning, de var dog tæt fulgt af Palle B. Pedersen i sin Ginetta G4.
Igen i den anden tidtagning var det Henrik Lindberg der var hurtigst, her havde Palle B. Pedersen og Otto Reedtz-Thott til gengæld byttet plads.
Starten på første løb. (Foto: Motorsporten.dk)
Klassens første løb udviklede sig til en kamp mellem Lindberg, Pedersen, Reedtz-Thott samt endnu en Lotus Elan kører Christoph Kjærgaard.
Lindberg udbyggede et lille forspring, så den hårde kamp stod om de efterfølgende pladser, og her måtte Reedtz-Thott lide den tort at udbremse sig selv for enden af langsiden, hvorefter han havnede i sandfanget og overlod kampen til Palle B. Pedersen og Christoph Kjærgaard, der krydsede målstregen i nævnte rækkefølge på 2. og 3. pladserne.
Otto Reedtz-Thott endte første løb i 'sandkassen'. (Foto: Motorsporten.dk)
Andet løb startede med dramatik allerede inden løbet gik i gang, på vej ud på opvarmningsomgangen, trak både Henrik Lindberg og Palle B. Pedersen med få sekunders mellemrum ind til siden med mekaniske problemer, og de nåede altså slet ikke at komme med i selve løbet.
Det gav Christoph Kjærgaard en god chance for at stikke af i sin lille lette Lotus Elan, mens HKH Prins Joachim og englænderen John Milbank kæmpede om de næste pladser, med prinsen som den hurtigste af de to.
Mens de var de små og vævre biler der dominerede i 1965 klassen, så det anderledes voldsomt materiel der dominerede i 1971 klassen, hvor Porsche 911S køreren Niels Nordendorff og Brian Stoltze i sin Ford Mustang satte de hurtigste tider i både første og anden tidtagning.
Også i denne klasse var der problemer allerede før starten på løbet, har var det pole position køreren Niels Nordendorff der blev ramt af mekaniske problemer, og måtte trække sig.
Det gav Brian Stoltze frit løb til sejren, mens der var en både underholdende og meget spændende kamp om 2. og 3. pladserne mellem Tommy Kjehr (Alfa Romeo GTAm) og Nikolaj Maarslet Madsen (Porsche 914 - 6), den fight trak Tommy Kjehr sig vindende ud af.
Nærkamp mellem Nikolaj Maarslet Madsen (Porsche) og Tommy Kjehr (Alfa Romeo) (Foto: Motorsporten.dk)
Mønstret fra første løb gentog sig i andet løb, Nordendorff fik problemer allerede inden starten gik, Stoltze stak af fra feltet, Nikolaj Maarslet Madsen og Tommy Kjehr genoptog deres kamp om 2. og 3. pladserne, der denne gang sluttede med Porsche køreren som den hurtigste af dem.
Brian Stoltze vande begge 1971 klassens løb. (Foto: Motorsporten.dk)
Klassen for de nyeste af de historiske klasser, 1976 klassen blev domineret af Porsche kørere, ud af de 12 tilmeldte biler var de 8 af dem Porsche'r, og de satte sig også på de 8 første pladser i den første tidtagning, hvor det var Lars Degel der satte hurtigste tid i en 911 RS model.
Porscherne dominerede billedet i 1976 klassen. (Foto: Motorsporten.dk)
I den anden tidtagning nappede Porsche kørerne de første 7 pladser, med 911 RS køreren Lars Andersen som hurtigste mand.
Samme Lars Andersen tog sig ligeledes af begge sejrene i løbene, hvor han hver gang blev fulgt af Kenneth Vagtholm på 2. pladsen.
Lars Andersen kørte sin Porsche ind på to 1. pladser i 1976 klassen. (Foto: Motorsporten.dk)
Det var et vellykket arrangement som DMKA og Fonden Ring Djursland Motorsport her afholdt, i tæt samarbejde med de omkring liggende motorklubber.
At det så ovenikøbet forløb under de bedst tænklige forhold, uden den store dramatik og med masser af spændende motorsport, gjorde jo kun 'Sæsonpremiere' på Ring Djursland endnu mere perfekt.
Næste arrangement på Ring Djursland bliver den 28. maj, hvor banen lægger asfalt til Special Saloon Car Festivalen 2007.
Læs alt om 'Sæsonpremieren' her. Hr. Nielsen
Læs mere om: Ring Djursland28/04/07 - Ring Djursland - Danish Endurance Championship |