- DTM på hovedet? DTM på Oschersleben, banen som er Kristensens hjemmebane. Tom Kristensen og Alex Premat sygemeldt, Spengler straffet og to nye Audi vikarer. Velkommen til det andet løb i DTM kalenderen! Bliver det ham her? (Foto: DTM.de)
Eller måske ham her, der vinder på Oschersleben? (Foto: DTM.de)
Siden sidst!
DTM debuten på Hockenheim er der ingen der glemmer foreløbigt. Tom Kristensens frygtelige ulykke bliver ved med at køre for mit indre, og jeg sad ikke engang i bilen. Jyden er sygemeldt, meget mod hans vilje, men en beslutning som naturligvis er på sin plads, så han kan blive helt frisk. Bilen var skrotmoden, pedalboksen sad en halv meter til højre. Den nye er blevet bygget op i ekspresfart, over 100 timer i treholds skift.
Den samme skæbne deler han med manden der ulykkeligvis kørte ind i ham på Parabolika, Alexandre Premat. To kørere der kun vil være et sted, nemlig i en Audi A4 DTM. Hele ulykken var et internt Audi anliggende, Tom K kører af sted, Timo Scheider presser ham unødigt og spinder ham rundt, hvorefter Premat kører ind i ham med 158 km/t.
Løbet blev en Audi dobbeltsejr; Mattias Ekström og Martin Tomczyk, tog en overraskende 1-2, som uden større problemer kunne have været en 1-2-3. Men en kortslutning inden i Bruno Spenglers hoved betød, at Scheider aldrig nåede så langt. Mercedes stjernen droppede således fra trediepladsen, til en forsmædelig 14. plads, takket være en 50 sekunders tidsstraf. Privatkøreren, Daniel la Rosa, arvede således trediepladsen. Mercedes Motorsport har anket denne dom, men da den endnu ikke er afgjort, må man henholde sig til det reviderede resultat.
Dog var Ekströms sejr på Hockenheim Audi Sport sejr nummer 40 i DTM. Så der er mange ting, der skal sættes på plads i sæsonens andet løb, midt i det tidligere Østtyskland. Brunkulslejet som nu er DTM kalenderens mest aktuelle racerbane, hvis man som dansker har lyst til at se verdens hårdeste standardvognsserie.
Af samme årsag er den også Tom Kristensens hjemmebane, det eneste problem er at Tom er hjemme i Hobro, klinet til fjernssynskærmen. Det første DTM løb siden 2003, hvor der ikke er dansk deltagelse. Det gør endnu mere ondt, når man tænker på at den danske kører har vundet på banen to gange; i 2004 og 2006.
Så langt nåede vores krøllede ven fra Hobro (Foto: Audi Sport)
Hvad er nyt?
Det er heldigt at Audi har deres ALMS program, ellers havde de skulle henvende sig til det lokale vikarbureau. Tom Kristensen erstattes hos Team Audi Sport Abt Sportsline i denne weekend modvilligt af 41 årige Marco Werner, Sebring vinder og Le Mans vinder.
Hans viden om Oschersleben banen begrænser sig til et par demonstrationsrunder i Audi R10 TDI før sidste års løb, men Marco ved godt at det er en unik chance. Han har godt nok kørt DTM før, men det var som privatkører for 14 år siden, i 1993. Premat erstattes af veteranen Frank Biela, der dog har kørt DTM tidligere, men desværre uden den store succes. Så med det in mente, skal man ikke forvente det store af de to supersubs.
Oschersleben banen er heller ikke som man husker den. Siden sidste år har man ændret på sving 1, årsagen skal findes i de manglende overhalingsmuligheder, som de sidste år har skabt nogle paradelignende DTM løb. I stedet for den bløde venstrekurve efter start/mål, så har man nu i stedet en 90 graders skarp venstreknæk.
Her forventes det, at bilerne kan kæmpe om at udbremse hinanden på vej ind på indersiden af ovalen. Bilerne bremser nu ned fra over 230 km/t til bare 70 km/t, mens sidste års svinghastigheder var omkring 170 km/t. Om det kommer til at virke, skal blive spændende at se.
Banen er nu 3,696 kilometer lang, med de hurtigste sektioner for enden af langsiden, før det førnævnte sving 1. Banen er nu den fjerde længste i kalenderen, efter Mugello (5,245), Hockenheim (4,574) og Zandvoort (4,307).
Biela vender tilbage til DTM - sidste gang han kørte DTM var i 2004 (Foto: Audi Sport)
Hvordan skal banen køres?
Motorsport Arena Oschersleben er en teknisk krævende bane. Der er mange svingkombinationer, hvilket stiller store fysiske krav til køreren. Der er stort set ikke tid for køreren til at slappe af, da langsiderne ikke er særligt lange. Det mest komplekse område på banen er det tredobbelte venstre apexsving, og chikanen som følger umiddelbart efter højresvinget efter det tredobbelte venstresving.
Man skal finde et kompromis ved chikanen, man kan ikke køre for hårdt på kerbs, man kan heller ikke køre en for ren linie, da det vil koste for meget tid. I sving 1 kommer der til at blive greb på ydersiden i det 90 graders venstresving, mens grebet mangler i indersiden. Et godt råd til fotograferne, stå i sving 1!
Problemet med disse krævende kombinationer er umiddelbart, at der er relativt få overhalingsmuligheder, hvilket betyder at kvalifikationen er ekstremt vigtig. Der er ikke råd til at lade sig synke for langt ned i rækkerne, for man kan ikke satse på at køre sig op i løbet. Særligt de urutinerede kørere som Biela og Werner falder sandsynligvis igennem her. Samme problem kan ramme de fire 2007 Mercedes racere ende i, da de ikke har udvist den store straightline speed.
Vægten, mine damer og herrer!
Det kommer næppe bag på særligt mange, at der er et vægthandicap i DTM. Men til forskel for sidste år, uddeles der også strafvægte for 2006 og 2005 bilerne. Ydermere er det ikke længere 10 kilo der tages af, eller lægges på. I 2007 er det bare 7 kilo, men vi så på Hockenheim at selv en 2005 bil kan være med hvor det brænder.
Så det skal blive spændende at se, hvilken effekt det nye reglement kommer til få. Kort fortalt så kommer det til at forløbe som følger; Audi vandt løbet på Hockenheim, ergo straffes de med yderligere 7 kilo for alle fire Audi 2007 fabriksbiler. Mercedes var langt fra enhver form for sejrspokal, så der tages ligeledes 7 kilo af de fire 2007 racere med stjernen på køleren.
Mercedes havde biler i 2005 og 2006 aftapningen, der tog point. Så heldige var Audi ikke. Således bliver alle disse Mercedes racere straffet med yderligere syv kilos succesballast, mens Audis 2005 og 2006 racere bliver 7 kilo lettere. Hvordan det kommer til at påvirke Mercedes debutanten Paul di Resta skal blive spændende at se, det samme gælder 2005 mesteren, Gary Paffet, der som bekendt kører en 2006 Mercedes racer.
Oversigt strafballast
|
Bil: | Vægt: | Ændring: |
|
Audi 2007 | 1077 | + 7 kg |
Mercedes 2007 | 1063 | - 7 kg |
Audi 2006 | 1053 | - 7 kg |
|
Mercedes 2006 | 1067 | + 7 kg |
Audi 2005 | 1033 | - 7 kg |
Mercedes 2005 | 1047 | + 7 kg |
|
|
Mercedes, overrasker den nye bil på Oschersleben? (Foto: DTM.de)
Hvad kan man forvente?
Mercedes smed det hele ud af vinduet, i den anden halvdel af løbet på Hockenheim. De blev nedkæmpet af konkurrenterne fra Audi, efter en nidobbelt sejrsrække. Det er noget der gjorde ondt, allerede i kvalifikationen tabte Bernd Schneider og Jamie Green sutten, Bruno Spengler ventede til løbet, før han dummede sig.
Men den nye Mercedes er nu syv kilo lettere, og HWA teamet har nu væsentligt flere data, når de skal finde et setup på Oschersleben. Banen er notorisk vanskelig at arbejde med, og mange kørere har gennem tiden faret vild i deres setup. Derfor er fredagens longruns om muligt endnu vigtigere end ellers. Men Mercedes har kniven på struben, historien har vist at i DTM har man ikke råd til at fjumre rundt i starten af sæsonen.
Manden alle troede på, Bruno Spengler, står tilbage med et blåt øje og 0 point. Så der er kun en ting der gælder for ham, attack, attack. Det samme gælder næsten for den forsvarende mester, Bernd Schneider – trods hans 2 point. De samme blå mærker har den dobbelte løbsvinder, Tom Kristensen, og han kommer tidligst tilbage på Lausitzring den 20. maj.
Audi har gode minder fra Oschersleben, hvorfor man må forvente at de to Red Bull kørere, Mattias Ekström og Martin Tomczyk, kommer til at spille en stor rolle. Timo Scheider kan også agere frit, i det hans teammate, danske Tom K, ikke er med i denne weekend. Og det er vanskeligt at forestille sig, at Werner kommer til at spille nogen større rolle, trods hans 2007 Audi racer.
Syv kilo tungere, syv kilo langsommere? (Foto: DTM.de)
Audi havde modsat Mercedes en god 4 dages test på Oschersleben før sæsonstart, og de data kan de bruge til at finde farten rimeligt hurtigt i denne weekend. De skal forsvare en god føring, med Ekström og Tomczyk helt i front, med Daniel la Rosa overraskende på trediepladsen. Men fabriksbilerne fra Audi bliver 7 kilo tungere, hvor meget det kommer til at betyde med de nye og hårdere Dunlop kontroldæk, er svært at vurdere.
Den nye Audi R13 er mere stabil, behøves modsat forgængeren R12Plus ikke at køres aggressivt for at finde den sidste speed. Den nye Mercedes racer synes at spise sine bagdæk lidt rigeligt, overstyringen var tydelig mod slutningen af stintsene på Hockhenheim.
Nu er hype altid farlig, men jeg tror at mange øjne kommer til at være rettet mod Paul di Resta. Han vandt et Formel 3 Euro Series løb på banen sidste år. Så han kender banen, spørgsmålet er bare om den tungere Mercedes bliver et problem for ham. Bilen er en 2005 racer, og det betyder dårligere greb og speed ud af svingene. Eller om han ganske simpelt bare var heldig på Hockenheim? Personligt tror jeg på at Daniel la Rosa trods succesballasten kommer til at gøre en god figur på Oschersleben.
En tvivlsom bil og et tvivlsomt pitmandskab (Foto: DTM.de)
DTM på hovedet?
Nøglen til Oschersleben ligger først og fremmest i kvalifikationen, og siden i strategien omkring løbets to obligatoriske pitstops. Audi har siden sidste år været de klart hurtigste i pitten, mens HWA har fumlet i det regelmæssigt. Den strategiske svaghed betød også, at Persson køreren Paul di Resta kunne veksle en imponerende føring til en femteplads. Den slags tåbelige fejl er der ikke råd til på Oschersleben. For man kan ikke overhale ude på banen, uden stor risiko nede i sving 1!
DTM løbet på Motorsport Arena Oschersleben bliver DTM på hovedet. En af favoritterne er sygemeldt, mange af de andre kørere 2007 Mercedes som ikke har overbevist i det første løb. Flere af kørerne i de ældre biler er fremme ved truget, spørgsmålet er om Audi – og især Ekström og Tomczyk - kan tage et afgørende skridt allerede ved det andet løb i kalenderen. I mens kan Tom K sidde hjemme i Hobro, og tænke på at sæsonen allerede er smuttet for ham. Og Premat kan tænke tilbage på den ene omgang, som han nåede i DTM indtil videre..
Mattias kan meget vel se dette løb som grundstenen til sit titelangreb, nu da Tom Kristensen på sørgelig vis er ude af bilen. Martin Tomczyk kunne have været der hvor Ekström er, nemlig i front. Men den forkælede tysker tabte endnu en gang sutten, tabte en sikker føring med en banal kørerfejl. Et godt råd: undervurder aldrig Bernd Schneider og hans fodsoldater.
Velkommen til DTM på Oschersleben!
God bedring, Tom! (Foto: Audi Sport)
Her kan du læse Benjamin Bredahls tilbageblik på Hockenheim løbet:
Tilbageblik og analyse løb 1
Her kan du finde DTM pointstillingen anno 2007:
Stillingen i DTM 2007!
Aslak Vind
Læs mere om: Oschersleben06/05/07 - Oschersleben - DTM |