DTM   19/05/07

Lausitzring - 1. kvalifikation
DTM- Fiasko: Tom K vikar næstsidst
- Nicolas Kiesa er savnet!

Med Audis hurtigste mand, danske Tom Kristensen, hjemme på sygeorlov, måtte den håbløst langsomme vikar, Markus Winkelhock, forsvare Ingollstadts farver. Audis valg stod før løbet mellem ham og Nicolas Kiesa. Danskeren tydeligt savnet!


Hurtigste mand i Q1: Bernd Schneider
(Foto: DTM.de)

Først en gennemgang af den gældende succesballast, forud for tredie afdeling af DTM på Lausitzring. Endnu en understregning af Audis problemer, ovenpå Mattias Ekströms point i sidste løb. Yderligere 7 kg i fabriksbilerne fra Ingollstadt - nu er Audi 2007 bilerne hele 28 kilo tungere end Mercedes racerne!

Succesballast Lausitzring:
Bil:Vægt:Ændring:
Audi A4 20071084 kg+ 7 kg
Mercedes 20071056 kg- 7 kg
Audi A4 20061046 kg- 7 kg
Mercedes 20061074 kg+ 7 kg
Audi A4 20051026 kg- 7 kg
Mercedes 20051054 kg+ 7kg

Det blev ikke kønt, som en slagtegris på vej til kniven blev Audierne slagtet en for en, kun Premat der heroisk kæmpede sig til Q3 med et sammenbrudt baghjulsophæng, kunne forsvare Audi i en kvalifikation, der var en total ydmygelse.

Lufttemperaturen var 24,3 grader på Eurospeedway Lausitzring, mens den tyske asfalt var oppe på 35,6 graders celcius. Sommeren var kommet til Tyskland. I Q1, hvor alle 20 biler er med til at køre om muligheden for at gøre sig gældende i Q2, hvor kun de 14 hurtigste lukkes ind, så det allerede bekymrende ud for Audi.


Daniel la Rosa, med der hvor det brænder i Q1
(Foto: DTM.de)

Der var stor vrede hos Audi kommandostand, hvor Ekström på en flyvende omgang blokeres af en langsomtkørende Bernd Schneider. Paul di Resta som helt tydeligt er af en hidtil uset talentmasse, er straks hurtigst i sin to år gamle bil med yderligere 7 kilos succesballast. Siden slår Spengler tilbage, og tager den foreløbige pole.

Mercedes har fuldstændigt taget initiativet. Kampen om pole er et internt Mercedes 2007 anliggende, kun forstyrret af en inisisterende debutant, i form af Paul di Resta. Bernd Schneider tager hurtigste tid fra Bruno Spengler. Derefter Green, ren Mercedes slagtehus. Schneider er tilbage efter et par løb i skammekrogen, han tager alle tre sektorer på en flyvende omgang, snupper den foreløbige pole med en tid på 1.18.909, to tiendedele hurtigere end Green.

Den eneste dramatik er omkring den dobbelte Formel 1 verdensmester, Mika Hakkinen. Han er udenfor de 14, der går videre til Q2 med kun tre minutter igen af dagens første session. Det samme samme med Tom K vikaren, Markus Winkelhock, begge i 2007 biler. Mika Hakkinen springer fra 16. pladsen til tredjepladsen med 1.40 igen. Herved rykkes Susie Stoddart ud af de 14 hurtigste af finnen.


Glem det fine Winkelhock efternavn, det er denne vikar vi skal se!
(Foto: Audi Sport)

Markus Winkelhock på en absolut sidste flyvende omgang, kører sine to personligt hurtigste sektorer, hopper fra 18. til 16. pladsen. F1 testkøreren kører DTM Audien alt for aggressivt, en DTM bil skal køres smooth. Han er stadig ude fra Q2 i Tom Kristensens 2007 bil. Beslutningen om at svigte Nicolas Kiesa hævner sig nu, der er ingen af Audis vikarer der har evnet at løfte opgaven, og den eneste der kan må ikke. Ufatteligt er det, at se Audis knæfald for kommerciel succes, frem for talent!

Nicolas Kiesa fortæller selv, at han var oppe at vende på mødet hos Audi Sport i sidste uge. På mødet skulle man finde Tom K´s afløser, indtil Jyden forhåbentligt snart bliver frisk igen. Kiesa fik at vide, at valget stod mellem ham og Markus Winkelhock. Og uden at sige for meget, så kom det ikke bag på danskeren, hvorfor teamet valgte den unge Winkelhock. Beslutningen er langvarig, men man kan da altid håbe at fornuften spænder ben for Dr. Wolfgang Ullrich i nær fremtid..

En placering som nummer næstsidst i en spritny 2007 fabriksbil er simpelthen en skandale! Er man i tvivl, så se på Alex Premat, han har stort set kørt lige så meget Audi DTM bil som Markus Winkelhock. Og så skal man slet ikke nævne Winkelhocks dubiøse DTM fortid i en privatanmeldt Mercedes CLK racer. Så rutinen burde være der, så vi slipper for flere skandaler i form af dagens placering, samt ikke mindst Marco Werner og Frank Bielas jammerlige placeringer.


Hvor længe er hun med i DTM, den smukke Vanina?
(Foto: Audi Sport)

Stor chance til Adam Carroll på 15. pladsen, for at slå en fabriksAudi. Han gør det! Fra 15. pladsen til 5. pladsen, flot af Kolles TME køreren. Rockenfeller ude, sammen med Luhr, Stoddart, Abt, Winkelhock og Ickx. Alex Premat lider under voldsom røgudvikling, i sit comeback. Venstre baghjulsophæng er brudt sammen, synd for Alex der netop er på 14. pladsen, der giver plads til Q2!

Mercedes top 5!

Resultat Q1:
Nr#KørerBilTidOmg.
1.1Bernd SchneiderMercedes 20071.18.9094
2.5Jamie GreenMercedes 20071.19.1774
3.15Daniel la RosaMercedes 20061.19.2868
4.6Mika HakkinenMercedes 20071.19.3297
5.19Paul di RestaMercedes 20051.19.3309
6.8Timo ScheiderAudi 20071.19.3507
7.9Gary PaffetMercedes 20061.19.3667
8.20Adam CarrollAudi 20051.19.4009
9.10Alex MargaritisMercedes 20061.19.4087
10.2Bruno SpenglerMercedes 20071.19.5093
11.18Mathias LaudaMercedes 20051.19.6308
12.3Mattias EkströmAudi 20071.19.6798
13.4Martin TomczykAudi 20071.19.68910
14.17Alex PrematAudi 20061.19.7119
15.11Mike RockenfellerAudi 20061.19.8138
16.12Lucas LuhrAudi 20061.19.87510
17.14Susie StoddartMercedes 20051.19.9039
18.16Christian AbtAudi 20061.19.9268
19.7Markus WinkelhockAudi 20071.19.9726
20.21Vanina IckxAudi 20051.20.8409


Christian Abt hygger sig lidt vel meget med Yvonne Catterfeld
(Foto: DTM.de)

Kvalifikationsrapport for Q2 + Q3

Aslak Vind


Læs mere om:
  • Nicolas Kiesa
  • Lausitzring

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport