Ikke et eneste team blandt de nederste 6 teams formåede at score points i Monaco. Muligheden var til stede men blev af forskellige årsager forspildt. Det var sådan noget lige ved og næsten der prægede indsatsen for de nederste 6 teams i feltet. De berømte marginaler var ikke med i de snoede og snævre gader. Udfald af forskellige årsager gjorde udslaget. Det kan dog gives points. Men det er helt afhængig af FIA’s undersøgelse af McLaren teamet. Er der givet deciderede teamordrer, bliver pointgivningen anderledes.
Toyota – 5 points:
Toyota skuffede igen igen. Gennem hele weekenden har Toyota vel mest gjort sig bemærket med at tingene ikke fungerede. Især Ralf Schumacher kunne ikke få det til at fungere. Hensigten med at få en god startplacering kiksede. Man skulle se langt ned i feltet for at finde Toyota kørerne. Jarno Trulli nærmest kiksede sin start og måtte nærmest kæmpe for at bevare sin position i feltet i resten af løbet. Trulli klagede efter løbet over at bremserne blev overophedet, hvilket også var tilfældet i kvalifikationen. Så har man da i det mindste haft et døgn til at prøve at rette det. Schumacher beklagede sig over trafikken. På de frie omgange som han havde ganske få af, kunne han dog køre ret pæne omgangstider.
Red Bull – 4 points:
Red Bull fik ikke forbedret sin position i pointene efter Monacos Grand Prix. Det blev hverdag igen efter den spanske succes. Man havde vel egentlig gjort det godt i kvalifikationen – indtil kommissærerne mente at David Coulthard havde spærret rigeligt for Kovalainen. Tilbagerykningen i feltet betød vanskelige arbejdsbetingelser for Coulthard. Det blev heller ikke nemmere af at hans og Vitantonio Liuzzis biler berørte hinanden. Det beskadigede frontvingen på Coulthards bil, hvilket da også kunne ses på tv-billederne fra pitstoppet. Det gav mere understyring end forventet. Bedre var det ikke med Mark Webbers bil. Bilen begyndte ret hurtigt at lide under fejltænding og da tredjegear senere forsvandt, så var der faktisk kun en ting at gøre – nemlig at opgive kampen, hvilket skete efter 18 omgange. Der var heller ikke særlige tilfreds miner hos teamet efter Grand Prixet.
Super Aguri – 1 point:
For første gang lykkedes det for Super Aguri at få begge biler i mål i Monaco. Det var der selvfølgelig en vis tilfredshed med. Men derudover var der ikke ret meget at skrive hjem om, hvilket Aguri Suzuki heller ikke lagde skjul på. Takuma Sato kørte for så vidt et fornuftigt løb uden at imponere. Anthony Davidson var ikke særlig tilfreds med afgørelsen om en drive through straf. Da han fik straffen lå Felipe Massa mere end 2 sekunder efter Davidson, så han følte at flagdommerne havde været lidt for emsige. Men det var tydeligt at det ikke just var en bane der passede Super Aguri bilerne alt for godt. Hele teamet koncentrerer sig nu om det kommende Grand Prix i Canada.
Honda – 0 point:
Det var vel et af de bedre Grand Prixer for Honda. Det blev godt nok ikke til point, men begge kørere formåede trods alt at holde et fornuftigt tempo i hele Grand Prixet. Det blev denne gang til én tiende og elvte plads med Rubens Barrichello som den forreste af de to kørere. Begge kørere mente at de havde en bil der kunne præstere mere, men at trafikken gjorde at det ikke lykkedes. Det med trafikken er en standard undskyldning i Monaco. Og den kan 99 ud af 100 gange dokumenteres. Det så dog ud til at Honda er ved at have fat i noget af det rigtige. Men lad dem vise det næste gang hvor der er mere plads på banen.
Toro Rosso – 0 point:
Havde det ikke været for en sen overhaling fra Kimi Räikkönens side, så havde Toro Rosso fået deres første point – og af alle steder i Monaco. Men det lykkedes ikke får teamet eller Scott Speed at hindre Raikkonen i at nå pointene. Det var næsten hele løbet værd for Toro Rosso hvis det var lykkedes. Blandt andet fordi at Vitantonio Liuzzi røg i autoværnet allerede på anden omgang. Hans bil blev ramt bagfra ved starten og Liuzzi fortalte at bilen derefter ikke var til at have med at gøre. Han valgte dog at forsætte, men ramte så kerben i sving 3 forkert, og så var det exit for Liuzzis vedkommende. Der var dog trods Liuzzis uheld glade smil på ansigterne i teamet. Speeds placering fik endda Gerhard Berger til at være mere optimistisk end længe.
Spyker – 0 point:
Alt gik galt for Spyker teamet. Strategi – så længe de havde biler med. Dækvalget kiksede, samt en hel masse andre faktorer. Adrian Sutil kørte for så vidt fornuftigt – lige indtil han satte bilen i autoværnet. Han kom lidt ud af sporet på, og udenfor sporet er der mange dækrester og skidt – især i Monaco – og så mister man grebet og rammer autoværnet. Det var endnu værre for Christijan Albers som måtte udgå med en knækket trækaksel. Hele weekenden har dog været lidt af et mareridt for teamet. Eneste lyspunkt var Sutils førsteplads i den tredje fri træning som dog blev kørt i regnvejr. Man mener dog i teamet at der var flere positive ting man kan tage med til de næste Grand Prixer. Det var bare ikke til at se i racet.
Dons
Læs mere om: Monte Carlo27/05/07 - Monte Carlo - Formel 1 - FIA F1 |