Den sidste time i 2007 Le Mans byder på drama og uventede beslutninger... Den sidste time går igang med lidt drama for Pescarolo nr. 16 - den er markant langsommere end alle andre LMP1'ere på banen, men den sendes dog ud igen. Der er heller ikke meget at tabe ved at sende bilen på banen igen. De er 12 omgange foran nr. 4 så de kan godt tillade sig at tage det med ro - med omgangstider på 5 minutter kan de ikke hentes inden løbet er slut.
Kl. 14.11 kommer safety car'en på banen på grund af det dårlige vejr. Hvis ikke regnen stopper, så slutter løbet under safety car - en lidt tam afslutning, men i det mindste sikrer det Jan Magnussen en andenplads i GT1, Casper Elgaard en 3. plads i GT1, og Lars Erik Nielsen og Allan Simonsen en 3. plads i GT2.
Peugeot benytter chancen til at rette lidt op på et problem på nr. 8, de har masser af tid (5 omgange) til Pescarolo nr. 16, og under safety car tager det lang tid. Åbenbart har de blandt andet problemer med vand i cockpittet - men der er også noget galt med mekanikken bagude. Der ser nu ikke ud til at være den store panik - de bruger også tid til at pudse og polere bilen lidt.
Le Mans er faktisk aldrig blevet afsluttet under Safety Car. Men at trække safety car'en ud nu ville være galimatias da det ville være alt for risikabelt for alle. Safety Car'en blev angiveligt sendt ud på forlangende af alle teams managere - de mente det var for farligt ikke at sende den ud.
Kl. 14.35 kommer Peugeot nr. 8 ud igen og genoptager løbet så de kan sikre sig deres podieplacering.
Vanvid - kl. 14.50 trækker ACO safety car'en ind igen - det er totalt vanvittigt og fuldstændig unødvendigt. Bilerne er på kolde dæk, kørerne er kolde og trætte, og så i regnvejr... Der bliver ballade for ACO hvis der sker uheld nu, det er direkte uforsvarligt at trække den safety car ind på nuværende tidspunkt.
Drama i sidste minut - Peugeot nr. 8 stopper ude på banen i regnen. Er han i problemer eller venter han bare på Audien? Hvis han ikke tager målflaget bliver han ikke klassificeret og mister derved sin podieplacering. Men det er kun for at vente på audien - han falder lige efter Marco Werner og beholder sin podieplads.
Slutstillingen kl. 15 ser altså således ud (top 5):
LMP1:
1. Audi nr. 1 368 omgange
2. Peugeot nr. 8 358 omgange
3. Pescarolo nr. 16 357 omgange
4. Rollcentre Racing nr. 18 346 omgange
5. Charouz Racing nr. 15 337 Omgange
LMP2:
1. Binnie MOtorsports nr. 31 316 omgange
2. Barazi Epsilon nr. 33 300 omgange
GT1:
1. Aston Martin nr. 009 341 omgange
2. Corvette nr. 63 340 omgange
3. Aston Martin Larbre nr. 008 339 omgange
4. Aston Martin nr. 007 336 omgange
5. Oreca Saleen nr. 54 335 omgange
GT2:
1. Imsa Performance Porsche nr. 76 319 omgange
2. Risi Ferrari nr. 99 312 omgange
3. Autorlando Porsche nr 93 308 omgange
4. AF Corse Ferrari nr. 78 307 omgange
5. Team LNT Panoz nr. 307 omgange
En lille opsummering:
Audi vinder deres anden sejr med Audi R10 TDI, Peugeot scorer en andenplads på deres debut, Aston Martin vinder deres første sejr på Le Mans efter 3 år, Jan Magnussen får en andenplads i GT1, Casper Elgaard får en tredjeplads i GT1, Allan Simonsen og Lars Erik Nielsen får en tredjeplads i GT2, men desværre for Tom K bliver der ingen ny 8 sejr. Jesper Thomsen
Læs mere om: Allan SimonsenJan MagnussenAutorlando SportCorvette RacingLe Mans16/06/07 - Le Mans - Le Mans |