DM Rally   18/06/07

Regnvådt topresultat i DM-rally på Mors
Nordjyderne: Max Christensen og Mikael Kanstrup fik en fornuftig start i deres flotte Subaru Impreza WRX 4WD, da DM-sæsonen blev flaget i gang omkring Sorø midt i maj. Her tabte Subaru Motorsport Danmark nogle vigtige konkurrencesekunder på de to første hastighedsprøver.

Taktikken var derfor strammet op til DM 2 - Danboring Limfjords Rallyet på Mors med fuldtonet angreb fra allerførste prøvekilometer.

- Vi har nu trimmet os meget mere ind på rallybilens konkurrencepotentiale, konstaterer Max Christensen. - Meteorologerne havde desuden spået dagsregn på Mors, hvorfor dækvalget var yderst nemt med regnvejrsdækkene fra Advan.

Vi kørte derfor tredjehurtigste tid generelt på rallyets første hastighedsprøve.


Max Christensen og Mikael Kanstrup var flyvende i Danboring Limfjords Rallyet på Mors.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Midtvejs i DM-rallyet havde rallyteamet fra Motorsport Nordjylland (MNJ) udbygget sin føring til 7 sekunder til mærkekollegaerne: Christian K. Jensen og Søren Tøndborg.

- Det er kun mit rally nr. 2 med firehjulstræk, fortsætter Max Christensen.

- Jeg har masser at lære endnu omkring rallybilens opsætning og hemmeligheder. Dog er jeg specielt imponeret over bilens elektroniske centerdifferentiale, som fordeler trækket mellem for- og baghjulene forskelligt afhængig af, om bilen accellererer eller bremser. Det reagerer desuden hurtigt, når bilen f.eks. aquaplaner ude på de hurtige og regnvåde hastighedsprøver, hvilket vi virkelig fik brug for her i DM 2. Man kunne tydeligt mærke, at bilen konstant stabiliserede sig.

Med regnvejret og det fedtede underlag var der ikke langt mellem succes og fiasko for DM-feltet på Mors.


Max Christensen og Mikael Kanstrup boltrede i det våde rallyvejr med deres Subaru Impreza WRX.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Problemerne for Max Christensen og Mikael Kanstrup opstod imidlertid internt i kabinen.

- Rutevejledningerne skal afleveres i et noget kvikkere tempo end da vi kørte tohjulstræk, forklarer Mikael Kanstrup. - På rallyets syvende prøve tabte jeg således melodien i noteoplæsningen, hvilket kostede de opsparede 7 sekunder.

- Co-driverens noter er mine forlængede øjne på hastighedsprøven, supplerer Max Christensen. - Herved kan vi populært sagt kikke hen over eller forbi den næste bakketop eller det næste sving. Ellers er jeg nødt til at køre lidt mere konservativt efter de informationer, som jeg fysisk kan spotte på hastighedsprøven.

Inden den afgørende hastighedsprøve på 16 km. havde nordjyderne genvundet selvtilliden samt begrænset tidstabet til 5 sekunder. Der var derfor dømt spektakulært finalebrag om tredjepladsen generelt.

- Normalt kører man med en lille sikkerhedsmargen for at få materiellet helt med hjem over målstregen, afslutter Max Christensen. - For første gang prøvede jeg derfor at køre med det yderste sorte af neglene i rallybilen, hvilket heldigvis gav en forbedring på hele 14 sekunder, idet vi tidligere i rallyet havde kørt samme prøve.

Teamchef Kaj Christensen forklarede om den flotte slutspurt:
- Konkurrenterne kørte også med fuld skrue, fordi de naturligvis var klar over, at vi satte trumf på. Men Max Christensen havde mest is i maven, hvilket absolut ikke er uvant for ham. Han har afgjort flere motorløb på den allersidste hastighedsprøve. Slutresultatet blev derfor en fornem tredjeplads generelt for Subaru Motorsport Danmark.


Teamchef Kaj Christensen checker evt. olieforbrug på rallybilen.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Nordjyderne er pænt foran rallyteamets interne slagplan omkring 2007-sæsonen, idet den foreløbige placering er en treer i DM-pointstillingen. I sommerpausen skal der arbejdes på deltagelse i udenlandske arrangementer, fordi næste DM-opgave bliver et spændende rally på Bornholm i sensommeren.

Åge Kirketerp Jensen


Læs mere om:
  • Morsø
  • 16/06/07 - Morsø - DM Rally

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk